Jump to content

Webasto under seilas?


eveno

Recommended Posts

Hei. Har selv Webasto(min andre). Bruker den mye og ser ingen grunn til a ikke bruke den under seilas. Det er likevel enerfaring som jeg har lyst til a dele med eiere av varmeapparat av de fleste merker. Sjekk avgassledningen. Den er av rustfritt/syrefast stal(fleksibel). Denne kan taere i stykker pga. syrer i avgass og vibrasjon. Oppdaget det etter 8 sesonger ved at det begynte a lukte litt eksos i under kalesjen. Den bor inspiseres av og til for lekkasjer. Ved evt. bytte av slange. Sjekk pris. Den kan variere med 150 % mellom forskjellige leverandorer. Colberg Caspary maskin var sist gang jeg sjekket over dobbelt sa dyr som Hico record.

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd en liten tabbe ved bruk av dieselvarmeren. Skulle til nærmeste marina å fylle diesel og hadde varmeren på under gange. Nå har det seg slik eksosstussen til dieselvarmeren kommer ut på samme side som dieselpåfyllingen (som er motsatt side av båten enn den siden jeg vanligvis bruker når jeg legger til kai). Marinaen er en gammel bunkersbåt med store fendre hele veien rundt.

 

La inntil, fortøyde og begynte å fylle diesel. Etter en stund la jeg merke til en stygg lukt, som minnet om svidd gummi. Så da plutselig at det kom svart røyk opp fra siden av båten under fenderlisten. Da jeg la inntil og fortøyde hadde eksosstussen til dieselvarmeren blitt presset inn i fenderen til bunkersbåten, og det var rett før det gikk hull på fenderen pga. varmen. Flyttet straks båten, men da var skaden allerede skjedd - eksosslangen hadde sprukket rundt slangeklemmen på innsiden av båten. Heldigvis hadde jeg litt å gå på slik at jeg bare fjernet den ødelagte delen av slangen og satte på slangen igjen. Det skumle er at hvis eksosen bli blokkert på denne måten og eksoslanger ryker uten at du merker det så kommer all eksosen inn i båten. Derfor er jeg litt skeptisk til å ha dieselvarmer på om natten.

Link to post
Share on other sites

Det burde ikke være noen grunn til å være skeptisk til å bruke dieselvarmer om natten. Det er jo bare åsjekke hvor fendere henger i forhold varmer eksosen. En anne ting er jo også at man bør  nok ikke bruke varmeren hvis man ligger tett som "sild i tønne". Det er utrolig hvor dumt enkelte bygger båter, på min båt sitter sugehulle til septiktanken 1,2 cm ca. fra dieselpåfyllingen. Jeg vet hvoran man kan får renset septiktanken med diesel, kan ikke anbefales, dyrt blir det og....... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

En anne ting er jo også at man bør  nok ikke bruke varmeren hvis man ligger tett som "sild i tønne".

Vel, er det kalt så bruker jeg varmeren uansett, og det gjør vel de fleste. Men jeg informerer folket i båten ved siden av om hvor eksosen fra både varmeapparat og kokeapparat er, både for egen del, og for ikke å svi naboens fendere. (og som svar på det opprinnelige spørsmålet, - har aldri hatt betenkelighet med å bruke varmeren under gange)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker selv båten mye både vår og høst, temperaturen her på vestlandet er da slik at bruk av varmer nesten er påkrevd for å ha det noenlunde behagelig ombord. Varmeren står også ofte på om natten. Har anskaffet en CO alarm som piper lenge før konsentrasjonen blir farlig. Dette er etter min mening en rimelig forsikring mot CO forgiftning.

Kjenner til et tilfelle der to personer lå og sov i en båt med varmer på, i løpet av natten ble det lekkasje i varmeren og CO innholdet i båten ble veldig høyt. De berget livet da dette var ett yrkesfartøy og de ble oppringt om natten for å utføre en jobb. Da ingen svarte på VHF eller mobil var det noen arbeidskollegaer som ante uråd og dro for å sjekke. De fant begge to bevisstløs ombord i båten.

Det var etter denne hendelsen jeg gikk til innkjøp av CO alarm ombord.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Huff - du sier noe. Hvor får man tak i en slik alarm? Hva finnes av modeller og hvilke anbefales? Noen som vet noe om dette?

Jeg har kjøpt denne modellen:

http://www.westmarine.com/webapp/wcs/store...productId=12282

Den skal kobles til båtens 12V anlegg så du trenger ikke bytte batterier i den. Husker ikke hvor mye strøm den bruker, tror det er noen få mA.

Har ikke kommet over noen forhandlere her i Norge som selger den.

Sover nå trygt ombord med  varmeapparatet på, og denne i funksjon.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

:sailing: Tipper jeg har svaret selv ,men mye bedre og evt få det bekrefta av andre  :yesnod:

Jobba i båten idag fra tidlig på mårran til ca klokka 2130 i kveld ,da måtte jeg gi meg får det blei megakaldt .Har en webasto som surrer og går når jeg holder på og små jobber litt ombord ,men idag stoppa den ørten ganger .Jeg starta den opp igjen og den tente og starta og stoppa igjen .Holdt på sånn noen ganger før jeg ga opp ,men fikk se at det er jo lite suppe igjen , knapt en kvart tank .Er vel der problemet ligger da vel (håper jeg) at det er rett og slett for lite suppe igjen på tanken ,derfor vil ikke webaston gå , eller ?

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det kan være mange grunner til at en varmer stopper, f.eks.:

Manglende tilførsel av diesel eller forbrenningsluft.

At sikringer slår ut (For lav eller høy temperatur)

 

Noen Eberspacher modeller har en flammevakt (fotodiode) som etterhvert blir dekket av sot slik at den tror at flammen har slukket og forsøker å starte på nytt, mulig at Webasto har tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en Webasto HL24 i min gamle tresnekke som var vrient (selv etter rens og service) - fant ut at den var meget var på batterispenning! Mål batterispenningen når dette skjer. Hvis Webasto'n har stått på fra morgen til kveld, så har den vel tappet batterie(ne)t ditt for en del?

 

Dessuten kan du ha ei luftboble som stenger tilførsel av diesel i den lange tynne slange fra tanken til dieselpumpa. Den er ikke så flink til å suge - lang avstand eller høy nivåforskjell? Tikker pumpa som den skal?

Du har også en optisk flammevakt som stenger for diesel hvis flammen slukner. Mulig det er sot på linsa til flammevakten?

 

Blir termosikring utløst?

Jeg renset avgassslangen og lyddemperpotte en gang, og var forbauset hvor mye sot og dritt det var i den! Har du for mye motstand i den (skal kunne blåse lett gjennom) så slukker flammen.

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:eek: Takker får svarene . Det er strøm nok ,veit den er kjempe var på strøm ,er det ikke plenty av det så starter den ikke .Sikkringer , utløser osv som dere nevner alt det er ok .Den har funka hele uka , men nå starter den opp i ca 50 sec så tenner den og alt er bare fryd og gammen i 2 minutter så stopper den . Håper og tipper det er for lite diesel på tanken .Den er under 1/4 så da satser jeg på at den funker så fort jeg får tak i en med nøkkel til tanken i havna .Vert ombord og jobba i hele dag , men måtte ta kvelden nå da gradestokken krøyp under 0 inni båten  :rolleyes: Vel vel ,skal komme med løsningen jeg  når den dukker opp .  :smiley:

 

God helg og kos dere med noe i  :smiley: hilsen kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisan ,etter at jeg fikk igang min webasto sist vinter etter og ha rensa og pusset kontakter og gått over det meste pluss at jeg tok av deksel og rensa for litt lo inni rundt innsuget så har den gått bra til nå . Den starter og varmer og alt er bare bra , en liten stunn så spretter automatsikkringen ut . Mener og huske at dette sjedde sist vinter da jeg holdt på med den , da det var bitte litt lo inni innsugsdelen .Kan det være samme problemet nå eller har dere andre forslag ? Er ikke den letteste jobben og skru den ned og ta av deksel for og sjekke om det kan være lo og anna møkk i innsuget da rommet er lite og jeg er stor , derfor kansje dere har noen forslag på hvorfor denne automatsikkringen spretter ut ,det sjer alt fra 5 minutter til 15 minutter .

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------?

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt webastoen (AT3500) gående nesten hele tiden i ca 1,5 år... Slik er det når man bor i båt. Fordelen med å bruke webastoen er fuktigheten. Jeg har hatt mindre fuktighet i båten enn de som har montert dyre avfuktere i båten.

 

Selvsagt har webastoen hatt sine problemer, men for det meste har den gått bra.

Den har stoppet i meget dårlig vær når eksosutløpet har vært en halv meter under vann.

Har også måttet rengjøre den for sot to ganger. Skiftet brenneren siste gangen da den begynte å se svidd ut. Begge gangene jeg har åpnet den var viften full av lo, så det blir en modifikasjon med myggnetting foran viften snart.

 

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har også en Webasto dieselvarmer. Den stoppet flere ganger i vinter. Til slutt fant jeg årsaken. Har vært plaget med vann i dieseltanken. Dette hadde selvfølgelig varmeren fått i seg og slukket. Drenerte for vann og skiftet engangsfilteret på slangen. Lot den gå noen timer i ren lampeolje. Alt ser bra ut nå!

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten og mekka litt .Tok av innsugsdelen på min Webasto ,der var det endel lo .Tok det vekk og gjorde godt reint der og Webasto'n funker som en drøm igjen .Som sagt før , det skal veldig lite til at den automatsikkringen spretter ut , men begynner og lære den og kjenne nuh .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel Webasto som jeg fikk overhalt i høst. Satte inn ny brenner. Startet den opp og den røykla havna!!

Gikk eksosrøret etter i sømmene. Morkent!! Byttet det ut med nytt nå på fredag. Røyken er borte. Det gamle var fullt av olje og sot. Nå fungerer den som en ungdom! Tross sine 24 år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har også erfart at den overoppheter med min Webasto 32D. Helt nydelig sak når den virker.

Regner med at den trenger en liten rengjøring, så er det noen som vet om en link til servicemanualen på Webasto 32D?

 

 

Fant ut at når jeg tok av lokket i stuekassen den er montert i, så fungerte den bra. Satt på lokket igjen, så gikk det varmt igjen. Har også erfart at den trenger nok strøm på 12V'en for å starte raskt(15-30 sek.) og gi varmluft. Har også erfart at den stopper helt greit og blåser svakt friskluft når batteriet gikk nesten tomt i løpet av natten. Pinlig med lunka melk til frokost da, men varmt om natten i lugarene....

 

Vil tro at det er støv og lo i innsuget, så dette blir sjekket i morgen. Gir status jeg også.

 

RogerThat

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...