Jump to content

1988 Yamaha 150AETO 2.6 v6 Yter ikke optimalt. Våte plugger

Ingenteng

Recommended Posts

Hei.

Motoren starter å går fint men når jeg kjører så ligger motoren til tider å "lugger" Den øker turtallet med ca 300 rpm i et par sekunder før den så går ned på turtall. Jeg får heller ikke mere en ca 4200 rpm på full gass utenom hvis jeg er rask på gassen når jeg starter å gå fra stillestående. Da kan jeg klare å få den opp i ca 5000rpm før den detter ned til 4200rpm etter noen få sekunders kjøring. Motoren bruker veldig mye bensin (40-45 liter i timen på marsjfart) å pluggene er våte når jeg tar de ut.

Motoren har også problemer med autolube. Den automatiske tankingen av 2 takt olje fra reservetank i båt til hovedtank på motor stopper aldri å tanke, slik at tanken på motoren overfylles. 

Alle gode tips tas imot med stor takk

Jeg skal se om jeg får sjekket det i morgen. men burde ikke dette kun ha en effekt på den sylinderen som bensinpumpen er koblet til?

Hos meg er alle seks plugger svart og fuktig. Er det mulig at choken henger seg halveis oppe slik at motoren får for fet blanding? 

Denne motoren har elektrisk styrt choke og jeg tror dermed at denne kun har en av/på funksjon ettersom jeg holder bryteren inne.

Siden alle pluggen er fuktig så tenker jeg at det heller ikke kan være et forgasserproblem da dette burde kun ha innvirking på den sylinderen hvor det måtte være feil på en forgasser.

Er det flere ting som kan gjøre at alle plugger soter og blir fuktige?

Bensinpumpene holder tett. Men pluggen på den midterste sylinderen på babord side var blank å våt mens de andre fem pluggene var sort å våt.

Regner med at motoren ikke tenner på denne sylinderen. Men det forklarer fremdeles ikke hvorfor motoren soter ned og gjør de andre pluggene våt.

Kunne heller ikke finne noe feil med choken.

Jeg var å kjøpte en brukt coil som jeg testet i går. Problemet er fremdeles det samme.

Motoren tenner på alle pluggene når den går på tomgang å går som en kule hvis jeg drar båten opp i plan for så å gi full gass. da går motoren opp til litt over 5000 omdreininger i noen sekunder før den dabber av til rundt om 4000 omdreininger. jeg kan også se en del oljeperler fra ubrent bensin i vannet når motoren putrer på tomgang. blir ikke klok på dette.

Det jeg vet ang.motoren så langt

Symptomer: Motoren går fint er lettstartet å tenner tilsynelatende på alle sylindre på tomgang, men spytter olje/bensin ut av eksosen og i sjøen.

Hvis jeg starter fra stillestående og akselerer normalt opp i plan for så å gi full gass får jeg turtall rett over 5000 o/min men turtallet detter ned til ca 4000 o/min etter få sekunder.

Hvis jeg har kjørt i planingsfart en stund for så å gi full gass,så vil ikke motoren gå høyere en ca 4000 o/min. og jeg har dårligere akselerasjon. Det forekommer også at motoren plutselig øker med 2-300 o/min i et sekund eller to ved kjøring på feks 3500 o/min.

Motoren har et unormalt høyt drivstoff forbruk.

5 av pluggene er våte og svart av sot. Pluggen på midterste syl. babord side er mye blankere en resten å våt men begynner å få litt sot.

Alle pluggene ble nylig utskiftet. De pluggene som ble byttet ut var alle sort av sot og våt.

Motoren har kjørt ca tre fulle tanker den siste tiden uten forbedringer

Tester jeg har utført:

Testet en ny coil på midterste syl. babord side uten forbedringer.

Testet at blæren for priming av bensin blir hard og ikke mister trykk før oppstart.

Testet begge bensinpumpene for lekkasje i membran og de er tilsynelatende ok, men kan ikke si dette 100% sikkert.

Testet funksjon av choke spjeldene å disse fungerer som de skal.

Testet om alle sylindrene tenner ved å dra ut pluggledninger å høre etter forskjell på tomgangs gange.

Vannutskiller/filter som er montert i båt ser rent ut og fritt for vann

at det kommer ut uforbrent olje/bensin i eksosen på tomgang på en konvensjonell 2-takter er ikke unormalt - men kan jo hende mengden her er større enn den skal være..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...