Veblom Startet 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2016 (redigert) jeg har akkurat kjøpt meg en maxi 77, den er i brukbar stand men trenger jo litt jobb og kjærlighet. Derfor lurer jeg på om noen som vet om noen lure ting og oppgradere (uten om det som sier seg selv). tenker at jeg skal bytte ut belegget i taket og lignende men vet ikke helt hva jeg skal bytte det ut med. Skal bruke båten til å dra på tur med kompiser og lignende, så det trenger ikke å være helt perfekt. men jeg er litt på et budsjett så vis det ikke er så dyre løsninger så hadde det vært fint takk for svar på forhånd, hvis jeg får noen da http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75807425 Redigert 29.Mai.2016 av Veblom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Veblom Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 linken funker vist ikke så prøv med denne i stede http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75807425 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Gratulerer med Maxi! Det er en fin start å gå løs på å trekke opp skrog og tak. Det er vel mye plater med skrogtrekk som er skrudd fast i den båten. Samtidig er det veldig lurt å gjøre en jobb på å sjekke og tette dekksgjennomføringer, bolter etc for å hindre fukt og fuktskader. Ser det er fukt ved vinduene. Det kan komme av kondens inni båten men kan også komme av at vinduene er utette. Om sistnevnte er tilfelle, så bør det komme høyt opp på arbeidslisten. Treverk som er mugg og fuktskadet kan du bytte, særlig om det er enkle panel i finer. Ellers er det vel en ganske enkel båt. Det er jo utenbordsmotor, så du har jo ikke den klassiske båtlukta som kommer av dieselsøl og olje ved filterskifte. Salongputene kan du bytte til tykkere, enkle skummadrasser, og vips, så har du ok overnatting til hele kompisgjengen. Sitér dette innlegget Link to post
Veblom Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Har du noen tips til hva jeg kan trekke skroget og taket med, og eventuelt hvor jeg får tak i dette? Redigert 30.Mai.2016 av Veblom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Skrogtrekk kjøper du metervis på båtutstyrbutikker. Se på maritim.no. Limes fast på de gamle panelene, etter at du har tatt bort de gamle trekket, eller du lager nye panel med de gamle som mal. Stift fast kanten av trekket som kommer på baksiden. Du kan lime med Casko baderomslim. De fleste som selger trekk, selger lim. Samme om du har skrogtrekk rett på skrogsiden. Ta av de gamle om lim på nytt. Dog kan man pådra seg litt jobb når man begynner på dette. :) Ellers er alltid en god nedvask av båten viktig. Husk å aldri blande salmiak og klorin. -bare så det er sagt. :) Igjen, og det kan aldri presiseres nok, sørg for å tette lekkasjer. Regnvann inni båt gir vannskader, mugg og dårlig helse. Sitér dette innlegget Link to post
Veblom Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Tror jeg tar og fester det trekket som allerede er der så tar jeg og bytter det til neste år. Men jeg skal ta av vinduene og bytte platene på innsiden ganske kjapt. jeg skal også bytte ut alt det elektriske ganske kjapt. Planen for i år er å ta en Sverige med 3 kompiser fra Horten i sommerferien. Så for i år skal jeg kun gjøre det mest nødvendige. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Uten å være konkret så pleier jeg å gjøre en blanding av "må gjøres" oppgaver og "har lyst til å gjøre" oppgaver for å beholde drivkrafta ;-) Øverst på "må gjøres" er jo rent drift-tekniske ting, være seg motor/rigg, skroggjennomføringer og alt som er vitalt for at båten flyter og virker som den skal. Så supplerer jeg med "kjekt å drive på med" som egentlig er hva som helst som man liker å drive på med på en positiv måte og gjør at man gidder å holde på (i all evighet...). Noen ganger ender jeg med "kjekt å gjøre" fremfor "burde bli gjort" oppgaver rett og slett for å unngå å bli drittlei. Jeg ville begynt med en virkelig nøye gjennomgang av båten. Ja man gjør kanskje mye av det når man ser på den før kjøp men man oppdager alltid noe og litt til når man får gjort det alene og har god tid og helst før båten blir fylt opp med div. fereiremedier. Og det rent kosmetiske er ofte enkelt og billig å drive med, men ha førstefokus på de faktiske betydningfulle tingene. Det er lett å se om et skrogtrekk er "løent", men har du sjekka skroggjennomføringene virkelig godt, og slangeklemmene, og slangene og riggen, og vantene osv. Dumt å bruke mye tid på pynt og så ende med brukket mast eller sunket båt ;-) ----------- Ang taktrekket så ser jeg på bildene at det kanskje er mulighet for å liste opp et par ekstra plasser slik at overganger blir penere? Og en ting, det går fint å male et taktrekk, særlig om du har større planer for det neste sesong. Prøv å male og se om du får et resultat du kan leve med. Skrogtrekket i vår båt ble malt for mange år siden og er helt kurrant fortsatt. Vet dessverre ikke med hvilken maling men en vinylmaling av noe slag vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.