jolly marex Startet 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2016 Hei. Vi er ny her og et ektepar i god alder (55) - opprinnelig fra Tyskland og bor i Norge siden 2008. Nybegynner (før 17 fot påheng). Vi har kjøpt oss en brukt Marex 24 sun cab - fra 1987. En snekke som viser tydelig preg av alderen og dårlig pleie ... hm hm men vi ville ha den og sitter hver helg og fritidsminutt siden april nå for å bli kjent med båten. Mange kryprunder og ennå ikke alt funnet tror vi. Jeg vil gjerne komme med to første spørsmål til dere: Etter lengre tur (moderat fart - og ca en halv times tur) bestemte vi oss å ta en stopp - og måtte høre alarmen og rødt lys (oljetrykk?) gikk etter tenningen ble slått av. Olje va på mellom - ble etterfylt litt. Men i går samme forestilling... kort tur ingen lyd/alarm - lengre alarm/lys. Hva er feilen???? (Ingen lyd/ alarm under fart). 2. spørsmål: tidligere eier hadde "jobbet" med hagejord i handleposer som ballast i baugen - måtte vi fjerne pga. lukt og ... jøss. Sitter nå med baugen høg opp - hva bruker dere å balansere båten ut. Tenkte å fylle grus i 5 l flasker... Bedre løsninger??? Skal prøve å laste opp bilde ... men blir først i kvelden. Takk og ha en fin dag! Hilsen Henry Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Hadde en Marex 24 (Sun-cab) på 80 tallet. Dette var en 84 mod. som da var kjøpt ny. Jeg kjøpte den i 85, da den ble for liten for første eier. Vedkommende hadde plassert en del små-sekker i tykk plast, som var fyllt med sand som ballast. Sikkert 100-200 kg. som var lagt nede ikjølen i baug, i tillegg ut i sidene bakover i skroget så langt nede som mulig. Jeg pleide også alltid å ha fulle både diesel og vanntank, så sant det lot seg gjøre. Båten blei jo tyngre, men gikk veldig stabilt og fint i sjøen. Den hadde ikke flaps akter, men gjorde alikevel bra fart med en 22,5 Yanmar GM, uten å grave seg ned bak. Sitér dette innlegget Link to post
jolly marex Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Takk, hadde vurdert å bruke sandsekk og legger en del ut i sidene også. 100 - 200 kg, uffa - men skjønner at det trengs. Båten ligger (i iallfall for min del) dels urolig nå - men regner med det blir bedre når vekten er plassert. Vann påfylt i går. Båten ser balanserte ut enn før. Flaps har min akter. Bra fart (nok fart). Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Om du går innom et dekkverksted kan du få gamle avbalansering som er fint til balast. Fyll dem i feks spyleveskekanner. Sitér dette innlegget Link to post
jolly marex Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Takk - avbalansering gikk bra med tørr grus i spyleveskekanner. Ligger en del rolige nå (dama blir sjøsyk så fort). - Har oppgradert kahytten også- en del mugg og rått var der. Har funnet feilen - vinduer var årsaken, tek7 hjalp. Yanmar 3gm er trofast - men også her pga. manglende pleie før en del utskifting. Sist: oljeledning Nå: Fødepumpe og eksosbend (venter at deler kommer...) Lurer en ting: Septiktank må tømmes (tror jeg) - siste eier mente at han aldri hadde brukt dem... men dama er livredd at gamle ventiler løsner under tømming ...så må jeg komme med en god forklaring FØR jeg starter prosessen. Finnes her en tråd med skritt 1 osv.? Hilsen Henry Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.