Jump to content

Minneverdige øyeblikk i båt.

Snerken

Recommended Posts

Husker godt når jeg skulle hente min første seilbåt august 2001, kjøpt av en kamerat som fikk akutt hjemlengsel i Esbjerg, DK, på vei sydover.

Startet turen opp til Norge i et fantastisk vær og med gode varsler hele uka fremover.

Fortsatt gode varsler gjorde at vi skippet å gå innom Hanstholm, men midtveis mellom Norge og DK fikk vi varsel om en av de sommerstormene som kan komme nær sagt ut fra intet.

Hadde ikke annet valg enn å prøve å komme oss inn før det blåste opp, og hadde Ryvingen fyr godt i sikte når det begynte å blåse skikkelig på.

Så rakk ikke innaskjærs. Var bare å legge seg med vinden på stormfokka i 2 døgn. 

Hadde 1 times pause i rullinga på denne tiden, når en diger tanker la seg slik til at vi kom i le for den. Hyggelig gjort.

Nevøen min, som var med, lå sjøsjuk under dekk hele tida, men han rulla nå røyk til meg.

Husker bølgene var høyere enn masta på det verste, og var så trøtt at jeg så syner når det endelig klarna opp.

Tøydokke Anna svevde på himmelen, og en rad robåter lå med bunnen opp i ei linje helt uti horisonten. Og uansett hva jeg gjorde fikk jeg ikke disse synene vekk før vi med tid og stunder fikk krelt oss inn til Sodefjed. 

Fikk lov til å legge oss på ei privatbrygge der for å hvile oss ut, og huseieren kom med både kaffe og et par snitter til oss.

Men da hadde jeg allerede sovna.

Var helt grønn på seiling på den tida, så fikk ei bratt læringskurve.

Og båten holdt. Det var nå en grei pekepinn på hva et lite nøtteskall av en Maxi 77 tåler.:)

En annen ting jeg husker veldig godt var det å fange en makrell midt utpå skagerak. Hev denne på trekk i kokende vann, og 200 m etterpå lå den på loffskiva.

Smaken sitter enda klistra i minnet.:)

Og sist jeg var på tur fra Danmark og opp sist vår var 2 niser borte og hilste på. Dem lekte seg rundt båten et par timer før de haika med en større båt videre.

Er moro med slike øyeblikk der jeg nesten kunne strakt ut handa og klødd dem på ryggen.

Redigert av Snerken (see edit history)

Hadde ikke annet valg enn å prøve å komme oss inn før det blåste opp, og hadde Ryvingen fyr godt i sikte når det begynte å blåse skikkelig på.

Så rakk ikke innaskjærs. Var bare å legge seg med vinden på stormfokka i 2 døgn. 

Hørtes dramatisk ut. 

Men skjønte ikke helt denne. Du såg land men kom deg ikke inn? eller valgt du ri av stormen ute på sjøen?

Det er vel ikke så mye som overgår henting av ny båt hos produsenten!

Vi har gjort det to ganger. Overleveringen, nybåtlukten, alle nye inntrykkene, første turen ... Fantastisk  :thumbsup:

Ja dette misunner jeg deg Bonus :smiley:

Går og lurer på når jeg kan hente en ny Windy 40 Maestro, Blir vel ikke før de fra Hamar ringer, men det er lov og drømme da :yesnod:

Men det var en god følelse og hente Windyen i Oslo og kjøre denne hjem til Østfold også.

Jeg også gleder meg til jeg skal kjøpe helt ny båt.

Ellers var turen fra Tvedestrand og hjemme med Skarpnesen fantastisk på alle måter.

Følelsen av "ny" båt, forventningene til fremtidige turer og eet at det var då stille at man kunne stå på badeplattformen og pisse laangt utenfor skjæra uten å få vann på føttene?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Deilig med blega sjø nomen.:)

Fikk meg til å minnes en annen gang jeg kom fra DK i min grønne ungdom.

Ca 15 nm utafor Ryvingen gikk jeg tom for diesel. Og det var ikke et vindpust å se.

Takk og lov var det tlf kontakt, så ringte til tollvesenet og forklarte dem at jeg hadde ei flaske vin til mora mi for mye med meg å fortolle.

Joda, var greit det sa han tolleren, de skulle ta turen ut til meg dem.

Så jeg forklarte dem bredde og lengdegrad, og spurte om dem ikke ville være så snille å dra med seg en 10-litersdunk med diesel og til en grønnskolling som hadde gått tom?

Ble visst litt langt ut for dem, for flaska fikk jeg lov til å smugle når han hadde sjekka posisjonen.

En lærer seg visse ting litt etter litt. Har aldri gått tom for diesel etter den gangen, og det å ringe tollerne når jeg er på vei mot Norge synes jeg bare er en hyggelig affære.

TB22: Liker meg ikke innunder land i dårlig vær. Bedre utpå da, mindre sjanse for å treffe noe.

Det er vel ikke så mye som overgår henting av ny båt hos produsenten!

Vi har gjort det to ganger. Overleveringen, nybåtlukten, alle nye inntrykkene, første turen ... Fantastisk  :thumbsup:

Enig!

Nåværende båt ble riktignok ikke hentet hos produsenten, men vi "møttes på halvveien" i Tyskland.

Forrige nye båt ble hentet hos forhandler i Arendal. Litt kortere hentetur, men likevel et flott minne.

Ellers så det det ikke så ille å ligge på svai en sommerkveld/-natt med havblikk.  -gjerne sammen med nære og kjære, samt noe godt i glasset.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Sommeren for to år siden hadde vi med oss en vennefamilie som bor langt borte på dagstur til Hampholmen utenfor Grimstad. Temperaturen i lufta er ukjent, men høy. I vannet var den også høy og målt til 24 grader på 1,7 meters dyp. Hvor mange ganger vi badet vet jeg ikke, men det var mange og nødvendig. Grillmaten var helt perfekt. Ungene badet og fikk ikke nok. Vi snorklet og var helt omringet av en stor stim med enorme mengder bittesmå fisk. Rett og slett en perfekt dag. Håper det skjer igjen i sommer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...