Jump to content

Montert Mente-Marines ACS RP autotrim, erfaring så langt

oberst1

Recommended Posts

Har en 35" v-bunns båt med en maskinist og drev. Har ikke vært noe problem å være litt aktiv med manuell styring av flaps, men har jo lest noen artikler opp gjennom årene og vært fristet til å prøve et automatisk system.

Originalt har båten Bennett trimflaps, de har fungert fint. Å skifte de ut til Zipwake Interceptors var tanken, men litt i overkant av kost/nytte tenker jeg. Estimerte meg frem til 18-20k båtpenger pluss en jobb som må tas på land.

Derimot appellerte Mente-Marines ACS RP til rundt 5500,-. Kjøpte den rett fra produsent da "ingen" hadde den på lager. Sleipner har agenturet, men av en eller grunn ikke frontet mye til forhandlere?

Monterte panelet på torsdag. Hvis jeg tar i brukte jeg en time. Super enkelt å montere og erfaringen i løpet av helgen har vært bra. Etter litt enkel kalibrering er jeg stor-fornøyd!

Imponert over Pitch-funksjon som holder båten i plan så langt ned det går, nesten så planingsterskel er borte. Ned av plan trekkes de automatisk opp og motsatt ved akselerasjon.

Personlig mener jeg vår Marex 350 CC med singel-installasjon er perfekt for maks utbytte av et slikt system med både Roll og Pitch.

En bonus er jo å få indikator til Bennetts flapsene :) Gjenstår å se hvordan automatikken oppleves i forskjellige forhold, men panelet skal visstnok forstå sjøgangen og oppføre seg deretter. Var rimelig lite sjø nedover "E6" ut Sekken på fredag...

Uansett, er veldig fornøyd så langt. Klarte ikke snu disse før og etter bildene jeg...(se bort ifra støvet folkens, borte nå) :)

bilde

bilde

Som det fremkommer av bildene var det jo ikke Bennett panel jeg erstattet, men heldigvis Bennetts ledningsnett bak bryterne. Dermed stemte monteringsanvisning og selve monteringen er kun minutter etter hulltaking.

Det er programmerbart i tre trinn hvor hurtig/følsom du ønsker den. Nå står den som Default på trinn 1, den langsomme. Tenkte å prøve neste trinn til helgen, det idéelle er å finne balansen på egen båt slik at den reagerer raskt nok, men ikke slik at den jobber for mye. Testet at den ikke jobber når du svinger og litt fiffig med automatisk retract når vi ankom havn og liksom "glemte" å kjøre de opp noen minutter etter stans.

Spennende. Jeg har Bennet autotrimsystemet som nok er mer komplisert å montere selv om det er plug&play og i tillegg er jeg bare passe fornøyd så langt. Den har bl.a. ikke indikatior for trimplanene, ei heller automatisk opptrekk når båten går på tomgang. De justerer nok trimplanene opp og ned og uavhengig sideveis av hverandre, men om den justerer automatisk ihht til fart tror jeg ikke.

Hvordan er din kalibreringsprosess?

Min var å finne optimal cruicespeed og optimal trimming av trimflapsene der, også sette nullpunktet. Mistanke om at så fort man da avviker i hastighet vil den fortsatt starte på samme nullpunkt, mao fungerer bra så lenge jeg holder meg til samme cruicespeed, men tror ikke den er så optimal ellers. (føles ikke slik)

Raymond Romsdal skrev On 30.5.2016 at 10.04:

Hvordan fikk du kjøpt rett fra produsent? sleiper er jo prisen rundt 8200,-  

De har webshop. Prisen fra Sleipner er veiledende. Hør med La-Sa eller noe, de klarer nok den levert på noen dager til en langt bedre pris ;) Jeg vet fordi jeg spurte, men fordi det tok 2 dager å få svar hadde jeg allerede bestilt online...

Jori skrev On 30.5.2016 at 10.09:

Spennende. Jeg har Bennet autotrimsystemet som nok er mer komplisert å montere selv om det er plug&play og i tillegg er jeg bare passe fornøyd så langt. Den har bl.a. ikke indikatior for trimplanene, ei heller automatisk opptrekk når båten går på tomgang. De justerer nok trimplanene opp og ned og uavhengig sideveis av hverandre, men om den justerer automatisk ihht til fart tror jeg ikke.

Hvordan er din kalibreringsprosess?

Min var å finne optimal cruicespeed og optimal trimming av trimflapsene der, også sette nullpunktet. Mistanke om at så fort man da avviker i hastighet vil den fortsatt starte på samme nullpunkt, mao fungerer bra så lenge jeg holder meg til samme cruicespeed, men tror ikke den er så optimal ellers. (føles ikke slik)

Er vel samme prosess det. Gjorde følgende; rolig sjø og varm motor, fant maks fart først uten trim på flaps, kun drevvinkel. Deretter trimmet jeg bare flaps littegrann for det nivå mot horisont jeg kjente fra erfaring og kontrollerte mot drev. Liten endring opp eller ned mistet jeg litt fart, altså følte jeg meg frem til "minst motstand". Trykket knappen en gang, ferdig. Gikk ned til marsjfart, 22-24 knop, liten justering og kalibrerte med et trykk da jeg ville ha nesa ned bitte litt.

Skal jo sies at å endre kalibrering på enheten er super-enkelt, småjuster litt og hold knappen inne 4 sekunder. Nytt minne satt. Føler det fungerer fint på skroget vårt i hvert fall, prøvde forskjellige hastigheter etterpå, lå godt i alle hastigheter helt ned til 12 knop.

Kenneth82 skrev On 30.5.2016 at 11.13:

Kanskje dumt spørsmål, men har den en form for gyro som også justerer flaps for sidevind / skjev vektfordeling?

Jepp. Mener den har tre aksial-gyroer, litt som i ny smarttelefon. Akselerasjon/deakselerasjon etc.

• 9 måneder senere...

Løfter denne. Hvordan ble erfaringen gjennom sesongen i fjor? Jeg må jo innrømme at dette ser ut til å være supergreit!

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Vi har vært strålende fornøyd med denne. Eneste jeg har satt fingeren på er litt treg respons dersom jeg ønsker å holde meg i plan lengst mulig, den reagerer litt sent der, men vanesak. Klart dette gjelder kun automatikken når sjøen er grov og jeg ikke ønsker å "dette av" plan. Er bare å trykke med en finger for å overstyre når som helst. Har tilgode å prøve en innstilling som fik tipset fra Mente Marine angående dette.

Som sagt, alt-i-alt veldig fornøyd. Båten er alltid i riktig trim :)

Er det kun det panelet som skal til? Plug & play ellers? Har Bennet hydrauliske trimplan på min båt, med samme brytere som du hadde orginalt.

Ser Maritim leverer et sett fra Bennet til noe lavere pris, der er det en kontrollmodul og rele som skal monteres i maskinrom, i tillegg til panelet.

Men leser og på tråden her, at Jori har Bennet sitt system og ikke er særlig fornøyd.

Jeg monterte et slikt autotrimsystem fra Mente Marine på min Yamarin 76DC ifjor og er veldig godt fornøyd. Som oberst1 sier så er det en vanesak å bli vant til hvordan båten reagerer når systemet er i drft. Det er tre nivåer som kan velges i responshastighet. Det er også enkelt å montere, kun selve panelet som skal monteres og kobles, deretter må du kjøre en kalibreringsprosess hvor trimtabbene går opp og ned. Så tar du båten utpå og legger båten i det som du selv synes er optimal trim og lagrer denne posisjonen. Deretter vil systemet senere jobbe mot å holde båten i denne posisjonen. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd, det holder båten i jevnt god trim.

k1mbo skrev On 13.3.2017 at 14.47:

Er det kun det panelet som skal til? Plug & play ellers? Har Bennet hydrauliske trimplan på min båt, med samme brytere som du hadde orginalt.

Ser Maritim leverer et sett fra Bennet til noe lavere pris, der er det en kontrollmodul og rele som skal monteres i maskinrom, i tillegg til panelet.

Men leser og på tråden her, at Jori har Bennet sitt system og ikke er særlig fornøyd.

Kan bekrefte at panelet er eneste montering. Måtte utvide hullet hvor bryterne satt med noen millimeter, etter det var knapt halvtime før ferdig montert og testet alle funksjoner.

Jeg valgte bort Bennet ja, for meg var det kun enten prøve Mente eller bytte til Zipwake...det hadde blitt mange flere båtpenger. For ettermarkedet er Mente helt super :)

k1mbo skrev On 14.3.2017 at 18.57:

Hvordan blir det med bølger fra siden med denne? Hjelper den å holde båten stabilt, eller er det mest beregnet på når folk beveger seg i båten under fart?

JA kan jeg si...men må utdype den litt :) Som Dissern forteller så er det tre nivåer man stiller ønsket følsomhet på. Man må nødvendigvis ha et kompromiss. Mente Marine har lagt det opp sånn at ved grov sjø og svinging skal ikke systemet overarbeides og potensielt gi deg noen overraskelser du ikke vil ha. Flaps låses når den skjønner du er i grov sjø og brå svinger, jeg mener det er riktig tankegang i hvert fall.

Når det er sagt, ikke mange sekunder den trenger på å rette opp båten ved sidevind eller at noen flytter på seg om bord. Bare husk hvis du vurderer innkjøp å kjøpe den som har både Roll og Pitch ;)

Dette systemet her kiler ordentlig i lommeboka... Nimbusen er ordentlig følsom for sidevind, så å slippe å tenke på det hadde gjort livet vesentlig mer behagelig...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Dette så jo veldig bra ut. Å høres jo enda bedre ut. Er det noen som vet om dette systemet vil passe til mitt instatrim hydraulisk trimflaps system? Jeg har ikke noe orginalt kontrollpanel har kun 2 vanlige carling brytere slik som trådstarter hadde her. Noen som vet om dette passet på mitt system?

OveHelgeland skrev On 15.3.2017 at 18.03:

Dette så jo veldig bra ut. Å høres jo enda bedre ut. Er det noen som vet om dette systemet vil passe til mitt instatrim hydraulisk trimflaps system? Jeg har ikke noe orginalt kontrollpanel har kun 2 vanlige carling brytere slik som trådstarter hadde her. Noen som vet om dette passet på mitt system?

Du kan sende en E-post til dem og høre. Jeg hadde et par spm selv da jeg skulle koble mitt gamle panel og opplevde å få svar nokså kjapt av designeren av panelet selv.

OveHelgeland skrev On 15.3.2017 at 18.03:

Ifølge hjemmesiden deres skal det passe. Du har tydeligvis den samme løsningen som jeg har.

• 1 måned senere...

Nettopp installert og for første gang testet Mente Marine ACS RP sammen med Bennet hydrauliske flaps. Helt konge! Det er egentlig bare en ting å si, "løp og kjøp"! Båten flyr rett opp i plan og holdes planende helt ned til putrefart (dette med bare fører i båten så endrer seg nok noe med flere i båten). Justerer seg fint sidelengs og så fort du svinger på rattet slutter den å justere. Det vil si at den ikke prøver å kompensere i sving som tidligerere har vært en innvending mot slike systemer. Kort oppsummert, strålendes fornøyd!

Jeg fant ut at det måtte være det, nettopp hentet båten (hjemme nå på onsdag) og forrige eier hadde aldri brukt det fordi det var så tregt.. Er bennett kjent for å være en dårlig løsning? Er mente marine plug and play viss det er bedre?

Takk for alle svar?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...