Jens_P Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Da har også jeg montert panelet sammen med Lectrotab elektriske trimplan. Enkel montasje, fulgte med skjema for tilkobling med riktige fargekoder på kabler. Eneste jobb var at kabelsko måtte klippes av og monteres i skruklemme. Enkelt i bruk og fungerer bra. Båt er ca 1500kg daycruiser med Mercruiser 120hk diesel og alpha one gen II drev. Eneste jeg savner er at trimplan går maks ned i stede for helt opp når jeg går ut av plan. Sakte fart og maks trimplan bedrer retningsstabilitet. Har testet et par turer i litt sjø og i dag med mye vind. Båten legger seg normalt mye mot vind, men dette henter automatikken fint inn. Har forøvrig samme erfaringer som oberst1 her: Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
oberst1 Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Jens_P skrev for 10 timer siden: Eneste jeg savner er at trimplan går maks ned i stede for helt opp når jeg går ut av plan. Sakte fart og maks trimplan bedrer retningsstabilitet. Har testet et par turer i litt sjø og i dag med mye vind. Båten legger seg normalt mye mot vind, men dette henter automatikken fint inn. Har forøvrig samme erfaringer som oberst1 her: Så hyggelig at du ble fornøyd med løsningen :) Angående auto-opp i lav hastighet (under 4-5 knop?) så tror jeg de har en tanke bak dette. Båten vår f.eks med ett drev vinner ikke på å bruke trim for retningstabilitet. Instruksjonsboka vår stemmer der ;) At andre kan ha det ser jeg, da er det bare å trykke på auto-knappen en gang og den er manuell. Jens_P skrev for 10 timer siden: Link to post
hawthorne Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Monterte på Askeladden C75 i forrige uke, og testet på en times tur i dag. Stod absolutt til forventningene! Link to post
BingoBonzo Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Har brukt Mente i sommer og er meget fornøyd! Har ikke rørt den siden den ble kalibrert på vårparten og båten ligger alltid rett uansett om det er 1 eller 8 personer ombord eller om farten er 24knop eller 44 knop. Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
TorgeirH Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Dette ser jo midt i blinken ut for meg, veldig enkel installasjon siden jeg har Lencoplan. Ser produsent har den for 650$, jeg regner med at jeg må betale 25% mva ved import....? Link to post
oberst1 Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 TorgeirH skrev 49 minutes ago: Dette ser jo midt i blinken ut for meg, veldig enkel installasjon siden jeg har Lencoplan. Ser produsent har den for 650$, jeg regner med at jeg må betale 25% mva ved import....? Må nok det. Hør om de er villige til å sende eksportfaktura uten mva? Er vel fortsatt Peter du kan forsøke: peter.ostberg@mente-marine.com Link to post
Jens_P Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Beste pris i Norge fant jeg hos seasea.no, NOK 5995 + frakt. https://www.seasea.no/trimplanspanel-acsrp-auto Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TorgeirH Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 oberst1 skrev for 14 timer siden: Må nok det. Hør om de er villige til å sende eksportfaktura uten mva? Er vel fortsatt Peter du kan forsøke: peter.ostberg@mente-marine.com Ah, takk for tipset men jeg har vel blitt så gammel at jeg bør betale min skatt med glede... Ca 6k er vel ingen upris uansett, sammenlignet med Lenco sitt alternativ til 12k, og som krever tilleggsbokser både her og der. Jeg finner ingen åpenbar forskjell i funksjon på Lenco Autoglide og ACS RP, selv om Lenco har GPS for fartsavlesning og nevnte ekstra bokser. Er det noe jeg har oversett? Link to post
oberst1 Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 TorgeirH skrev 19 minutes ago: Ah, takk for tipset men jeg har vel blitt så gammel at jeg bør betale min skatt med glede... Ca 6k er vel ingen upris uansett, sammenlignet med Lenco sitt alternativ til 12k, og som krever tilleggsbokser både her og der. Jeg finner ingen åpenbar forskjell i funksjon på Lenco Autoglide og ACS RP, selv om Lenco har GPS for fartsavlesning og nevnte ekstra bokser. Er det noe jeg har oversett? Vi betaler skatt, men det blir dobbel skatt (MVA) ved bestilling fra Finland...derfor eksportmuligheten. Men, ser jo det at SeaSea har en god pris på denne så helt enig Hadde ikke tenkt på denne forskjellen med GPS eller ikke, gyro responderer mye raskere allikevel. Derfor vil jeg påstå Mente sin er en mer moderne sak. Link to post
TorgeirH Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Som nevtn tidligere i tråden av en annen bruker, nå klør det i lommeboken! Men, hvordan gjør man trimming av drev\påhenger med en slik installert? Trimmer den i bånn og lar planene gjøre resten, så langt opp som mulig før den trekker luft eller den gyldne middelvei mellom de to ytterpunktene? (Jeg har påhenger) Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Det ideelle er vel å finne den stillingen på motoren som gir mest fart. I og med at båten stort sett ligger i samme vinkel pga planene så skulle jeg tro at motoren kan tilnærmet stå i samme vinkel hele tiden. (Propellene angrepsvinkel på vannet, skyvretning etc) Men hvis man vil virkelig hurtig i plan så bør vel motoren stilles ned maksimalt. Har ikke erfaring med auto plan, men prøvde en logisk tankerekke... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ibiza24 Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Jeg vil si at med utenbords motor så trimmer du denne akkurat som før. Du slipper å tenke på flapsene ettersom Mente justerer disse automatisk. Du kan selvfølgelig overstyre og trimme manuelt men min erfaring er at dette er det ikke behov for. Det eneste jeg savner er en funksjon som kjører flapsene helt ut i lav hastighet med tanke på å komme raskt i plan men dette er et designvalg i følge Mente. Link to post
BingoBonzo Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 1 hour ago, TorgeirH said: Jeg finner ingen åpenbar forskjell i funksjon på Lenco Autoglide og ACS RP, selv om Lenco har GPS for fartsavlesning og nevnte ekstra bokser. Er det noe jeg har oversett? Mente har også GPS. Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
TorgeirH Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 (redigert) Jeg finner ingenting om GPS i Mente sin dokumentasjon, verken under bruksmåte eller tilkoblinger. Såvidt jeg kan se gjør den alle korreksjoner ved hjelp av gyroer, det er derfor viktig at den monteres vinkelrett på fartsretningen og ikke på skrå. Edit: Ser noen "på nettet" sier at den har GPS, men som sagt; finner ingen offisiell dokumentasjon på dette. http://www.maringuiden.se/forum/topic/81056-trimsystem-mente-marin/ Redigert 22.August.2017 av TorgeirH (see edit history) Link to post
Ibiza24 Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Mente ACS RP har innebygget GPS ja Link to post
tomjo7 Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Har et eldere Bennett trim plan som jeg monterte mente marine acs rp på .Måtte kalibere mange ganger før det blei bra,men når jeg trykker for eksempel på ned så går den litt for så å stoppe.Må da trykke og holde knappen nede 2-3 ganger før den er nede.barene som viser om den er oppe eller nede,stopper på 2 eller 3 streker,noen ganger står begge to den på første streken.Jeg har to analoge klokker som viser trimplanets stilling som jeg ikke har kobblet ut,kan det være det som kødder til.Alt virket bra med det gamle paneler,gikk opp og ned uten noe tull Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Jeg er usikker på hvordan den døler at planene er helt nede eller helt oppe, men vil anta at den føler på strømbruken evt spenningsfall. Ofte så vil i alle fall elektriske motorer arbeide på en annen måte når den får motstand, og det endrer spenningen og strømtrekket. Jeg vil derfor anta st disse klokkene kan forstyrre føleren. Prøv å kople forbi disse klokkene. Da kan du få teste det. Det er spesifikt nevnt i veiledningen for Mentes Marine at dersom planene ikke kan justeres men knappene alene (helt ned/ opp) manuelt, så vil heller ikke auto fungere. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TorgeirH Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Fikk svar fra produsent angående trimming av motor: "Motorn skall trimmas för bästa fart då du kör I marschfart. Sen när du går ur plan trimmar du den allt ner och sen tillbaks upp till optimala läget när du är uppe i plan igen." Link to post
TorgeirH Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) oberst1 skrev On 22.8.2017 at 7.59: Vi betaler skatt, men det blir dobbel skatt (MVA) ved bestilling fra Finland...derfor eksportmuligheten. Men, ser jo det at SeaSea har en god pris på denne så helt enig På nettsiden til Mente Marine står det: "Mente Marine is required by law to collect VAT 24% on orders dispatched to countries within the European Union. Orders sent to addresses anywhere else in the world are not subject to VAT but they may be subject to local taxes and customs charges. The purchases are delivered free of charge all over the world!" Slik jeg leser det, blir det sendt til Norge uten VAT, men norsk moms blir lagt til når den krysser norskegrensen. Men selv med kjøp direkte fra Mente Marine og norsk moms lagt til, er SeaSea billigere. Redigert 23.August.2017 av TorgeirH (see edit history) Link to post
oberst1 Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 TorgeirH skrev for 4 timer siden: På nettsiden til Mente Marine står det: "Mente Marine is required by law to collect VAT 24% on orders dispatched to countries within the European Union. Orders sent to addresses anywhere else in the world are not subject to VAT but they may be subject to local taxes and customs charges. The purchases are delivered free of charge all over the world!" Slik jeg leser det, blir det sendt til Norge uten VAT, men norsk moms blir lagt til når den krysser norskegrensen. Men selv med kjøp direkte fra Mente Marine og norsk moms lagt til, er SeaSea billigere. Se der ja (ikke alle opererer slik mot norske kunder, dette var bra fra Mente Marine, men fortsatt rimeligere vis SeaSea) Link to post
tomjo7 Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Grand Banks jr skrev for 10 timer siden: Jeg er usikker på hvordan den døler at planene er helt nede eller helt oppe, men vil anta at den føler på strømbruken evt spenningsfall. Ofte så vil i alle fall elektriske motorer arbeide på en annen måte når den får motstand, og det endrer spenningen og strømtrekket. Jeg vil derfor anta st disse klokkene kan forstyrre føleren. Prøv å kople forbi disse klokkene. Da kan du få teste det. Det er spesifikt nevnt i veiledningen for Mentes Marine at dersom planene ikke kan justeres men knappene alene (helt ned/ opp) manuelt, så vil heller ikke auto fungere. var nede nå kobblet forbi klokkene uten att det hjalp noe,så att aktuator har sensor for posisjon,det ser ut som att de går rett til klokkene.kan det være dette.roll kan jeg justere uten problem.Pitc derimot ,virker ikke.Alt virker når jeg kobler til gammelt panel Link to post
TorgeirH Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Jeg har både innvendig og utvendig styreposisjon med panel, og spurte om jeg kunne la det originale stå igjen ute, og ACP være inne. Det gikk ikke: "Tyvärr måste du koppla bort den andra kontrollpanelen eftersom den annars orsakar kortslutning. Det brukar inte vara något problem. Då ACS går i auto-läge så behövs inte panelen mer. Den gör allt automatiskt." Og det er jo sant. Eventuelt kunne jeg sikkert brukt ACP A og kjøpt en ekstra flybridgemodul. Link to post
Olaf-Inge Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Handler trolig disse til min Joda 290 Sport. Men et spørsmål: når jeg slår av hovedstrømmen på båten ( gjør det hver gang jeg går fra den i båsen) ,må jeg da kalibrere på nytt???? Eller har det panelet et slags internt minne?? Link to post
tomjo7 Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 har minne.så det går bra Link to post
Olaf-Inge Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Hva med når jeg velger å slå AV auto å ønsker kjøre trimplan manuelt. Ser de bare har "ned" pil på de bryteren. Hvordan fungerer det? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn