Kronidiot Startet 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2016 Det lekker litt parafin fra den sorte slangen oppe ved apparatet. Mulig også fra den hvite. Har ikke skrudd opp apparatet enda, noen som vet hva som bør gjøres for å få dette tett igjen? Dette har oppstått over natten. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Den sorte slangen er vel returen, så her skal det komme parafin ut. Før denne tilbake til kanna. Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Kronidiot Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Den sorte slangen er vel returen, så her skal det komme parafin ut. Før denne tilbake til kanna. Ja, den står selvfølgelig i kanna... Lekkasjen er ved apparatet. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Er det S eller X brenner? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Har den svarte returslangen kontinuerlig fall hele veien mellom varmer og tank? -det er svært viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Litt dårlig bilde for å gi et 100% svar (bare 98% ), men for meg ser det ut for at det er såkalt X-brenner. Ser også ut for at begge slangene er litt "svett" av parafin, så da tror jeg det har rent litt over i brennkammeret. Er det en stund siden du har hatt service på denne? Tror at det har rent over fordi sot/koks-avleiringer har kommet ned i brennerbunnen og tettet igjen hullet for returen. For å rense må du åpne brenneren, gjøre rent for sot/koks i brenner og under glødeelementet. Om du har lyst til å prøve deg som mekaniker finnes det en svært god fremgangsmåte i denne linken. Se under #4. Årsaken til soting kan være forskjellig. Det mest vanlige er feil/gammel parafin. Anbefaler Fritidsparafin. Eller så kan det være at viftemotoren begynner å bli dårlig. Merkes gjerne ved at den støyer litt (skrangler,lagerlyd). Den vil da ikke gi nok luft til god forbrenning, og det vil sote/kokse. Deler du muligens trenger: Glødeelement (tennelement), vekesylinder, viftemotor. Selvsagt må du kontrollere at returslangen ligger med fall hele veien ned til parafindunken, og ikke ligger i "bukter og bender". Og den skal bare såvidt gjennom korken. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) -for meg ser det ut som at returslangen ligger ganske horisontalt på en del av bildet. Da skal ikke mye til for at det stopper opp. Det kan jo alltids se ut som den har fall, sett i forhold til annen innredning i båten. Men om selve båten er ute av vater, så blir det ikke reelt fall. Traff på en kar på i en uthavn i fjor med en ganske ny Yamarin. Han slet med wallasen sin som lekket parafin og det luktet i båten. Han hadde hatt utallige start på den for å få den til å funke. Jeg fikk komme ombord for å synse litt. Fant 1 liter parafin flytende rundt i et oppbevaringsrom. Parafintanken sto montert i samme høyde som brenneren.. Returslangen kom ut av varmeren, gikk litt ned før den hadde en stigning på 15 cm før den var koblet til tanken. -ikke rart det bare ble turt. Totalt feilmontert fra leverandør/ produsent. Redigert 30.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Ser den også Eureka, men det er litt forskjell på en S-brenner og X-brenner når det gjelder retur. Selvsagt skal det ikke være svanehals eller vannlås på noen av returene. I motsetning til en S-brenner som returen skal renne ned en tynn slange, skal returen fra en X-brenner (også renne) men i tillegg blir det dannet et lite overtrykk i brenneren, og pga åpen konstruksjon mellom veke og brennerbunn, blir returen oppvarmet og blir nærmest "blåst" gjennom returslangen. Tar du returslangen ut av parafindunken vil du se en dampstråle som kommer ut av returen. Dette er fordampet parafin (blandet med litt avgasser) som blåses ut av det lille overtrykket. Det er heller ingen lufteslange (for å fjerne undertrykk i tanken) i tank-korken for en X-brenner. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kronidiot Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Litt dårlig bilde for å gi et 100% svar (bare 98% ), men for meg ser det ut for at det er såkalt X-brenner. Selvsagt må du kontrollere at returslangen ligger med fall hele veien ned til parafindunken, og ikke ligger i "bukter og bender". Og den skal bare såvidt gjennom korken. Stemmer at det er en x-brenner. Returslangen ligger horisontalt ca 20 cm før den stuper ned i kanna. Det er kanskje ikke så bra? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 I utgangspunktet ikke bra. Hvor lenge har det vært slik? I mange år? Da er det neppe det som er årsaken til at det renner over og at det kom "over natta". Hadde dette vært en S-brenner, så ville årsaken garantert ligget her. Men det skader ikke at horisontalen blir rettet litt slik at det blir et fall. Gjør det først som sist, prøv igjen, og se om det fremdeles renner over. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Karlsenkystfiske Svart 20.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 Er det ikke noen som har laget en guide på hvordan man skifter disse delene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.