Jump to content

Wallas 100 ceramic lekker parafin

Kronidiot

Recommended Posts

Litt dårlig bilde for å gi et 100% svar (bare 98% :giggle: ), men for meg ser det ut for at det er såkalt X-brenner.

Ser også ut for at begge slangene er litt "svett" av parafin, så da tror jeg det har rent litt over i brennkammeret. 

Er det en stund siden du har hatt service på denne? 

Tror at det har rent over fordi sot/koks-avleiringer har kommet ned i brennerbunnen og tettet igjen hullet for returen. For å rense må du åpne brenneren, gjøre rent for sot/koks i brenner og under glødeelementet. 

Om du har lyst til å prøve deg som mekaniker finnes det en svært god fremgangsmåte i denne linken. Se under #4.

Årsaken til soting kan være forskjellig. Det mest vanlige er feil/gammel parafin. Anbefaler Fritidsparafin. Eller så kan det være at viftemotoren begynner å bli dårlig. Merkes gjerne ved at den støyer litt (skrangler,lagerlyd). Den vil da ikke gi nok luft til god forbrenning, og det vil sote/kokse.

Deler du muligens trenger: Glødeelement (tennelement), vekesylinder, viftemotor.

Selvsagt må du kontrollere at returslangen ligger med fall hele veien ned til parafindunken, og ikke ligger i "bukter og bender". Og den skal bare såvidt gjennom korken. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

-for meg ser det ut som at returslangen ligger ganske horisontalt på en del av bildet. Da skal ikke mye til for at det stopper opp.

Det kan jo alltids se ut som den har fall, sett i forhold til annen innredning i båten. Men om selve båten er ute av vater, så blir det ikke reelt fall.

Traff på en kar på i en uthavn i fjor med en ganske ny Yamarin. Han slet med wallasen sin som lekket parafin og det luktet i båten. Han hadde hatt utallige start på den for å få den til å funke. Jeg fikk komme ombord for å synse litt. Fant 1 liter parafin flytende rundt i et oppbevaringsrom. Parafintanken sto montert i samme høyde som brenneren.. Returslangen kom ut av varmeren, gikk litt ned før den hadde en stigning på 15 cm før den var koblet til tanken. -ikke rart det bare ble turt. Totalt feilmontert fra leverandør/ produsent.

Redigert av Eureka (see edit history)

Ser den også Eureka, men det er litt forskjell på en S-brenner og X-brenner når det gjelder retur. Selvsagt skal det ikke være svanehals eller vannlås på noen av returene. I motsetning til en S-brenner som returen skal renne ned en tynn slange, skal returen fra en X-brenner (også renne) men i tillegg blir det dannet et lite overtrykk i brenneren, og pga åpen konstruksjon mellom veke og brennerbunn, blir returen oppvarmet og blir nærmest "blåst" gjennom returslangen. Tar du returslangen ut av parafindunken vil du se en dampstråle som kommer ut av returen. Dette er fordampet parafin (blandet med litt avgasser) som blåses ut av det lille overtrykket. Det er heller ingen lufteslange (for å fjerne undertrykk i tanken) i tank-korken for en X-brenner.   

Litt dårlig bilde for å gi et 100% svar (bare 98% :giggle: ), men for meg ser det ut for at det er såkalt X-brenner.

Selvsagt må du kontrollere at returslangen ligger med fall hele veien ned til parafindunken, og ikke ligger i "bukter og bender". Og den skal bare såvidt gjennom korken.

Stemmer at det er en x-brenner. Returslangen ligger horisontalt ca 20 cm før den stuper ned i kanna. Det er kanskje ikke så bra?

I utgangspunktet ikke bra. Hvor lenge har det vært slik? I mange år? Da er det neppe det som er årsaken til at det renner over og at det kom "over natta".

Hadde dette vært en S-brenner, så ville årsaken garantert ligget her.

Men det skader ikke at horisontalen blir rettet litt slik at det blir et fall. Gjør det først som sist, prøv igjen, og se om det fremdeles renner over.

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...