Jump to content

Erfaring med AGM fra Biltema?

Inter 9000

Recommended Posts

Spørs jo hva garantien innebærer... Min erfaring er at med mindre enn halv kapasitet i Ah innen garantitidens utløp mener Biltema at batteriene er gullegode... Kjøpte også med 4 års garanti i håp om at det skulle være bra saker men Biltema sa selv at en ikke kunne forvente mer enn 3-5 års levetid... De kunne ikke forklare forretningsidèen med å gi 4 års garanti på batteri med antatt levetid på 3 år... Dette var ikke AGM men de grå sølvbatteriene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 7 måneder senere...

Kjøpte båten min i 2013, da var det et Biltema AGM-batteri i den. Har aldri hatt problemer og batteriet funker fremdeles. Nå bruker jeg veldig lite strøm om bord og har kun det ene som kombinert start- og forbruk, men skal endre dette i løpet av vinteren, da skal det et eget og kraftigere forbruksbatteri komme i tillegg. Ser ingen grunn til å ikke kjøpe et AGM fra Biltema da også. 

Har 4x 80 forbruk og 1x70ah start av denne typen, som alle er ca like gamle som tråden her hvis jeg husker rett.

For kort tid til å si noe om holbarhet og kvalitet, og ikke brukt klage/service hos BT så egentlig ingenting relevante å melde utover at jeg sålangt ikke har rukket å bli misfornøyd..

Har dog solcelle regulator og ekstern dynamo regulator som begge er innstilt på AGM. Landstrøm Batteriladeren har ikke slik mulighet, men den har ikke vært brukt en eneste gang sålangt på disse batteriene.

Har ikke sett de under 75% enda.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Fant sønnak bly batteri ifra Maritim.

Dette må jo være mye amputert for en grei sum.

Ser ut som disse passer i en vanlig kasse, men litt forhøyet. 

Om det er grunn for det, men er enda litt skeptisk til AGM.

https://www.maritim.no/sonnak-dual-142ah-batteri#.WG33aXTsTqD

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Som forbruksbatteri så ser ikke Biltema AGM ut som det opplagte valget for meg.  Det tåler ikke stort flere dyputladinger enn et hvilket som helst bly/syre batteri og bør lades med maks 0.1C (9,5A på et 95Ah batteri).  Dette iflg. BT selv.   Så selv om de er rimelige så er de ikke nødvendigvis "mest for pengene" som forbruksbatteri.

Sammenlignet med f.eks. det Sønnak Dual 142Ah batteriet så får man etter min mening mer for pengene hos Sønnak.  Omtrent samme levetid i antall sykler, og mer tilgjengelig kapasitet.  Altså kan man lade og forbruke flere Ah totalt gjennom levetiden med Sønnak- enn med BT batteriet, til en lavere pris.

Skal også nevne at jeg selv har BT AGM 80Ah som startbatteri i bilen.  Har hatt det i to år, og har (selvsagt) ikke hatt noen problemer med det.

Sakset fra BT dokumentasjon tilsendt fra dem på e-post:

bilde

bilde

Sakset fra det store internett om Sønnak batteriet (er dual som er relevant her, og ikke AGM):

bilde

Biltema sin batteri garanti skal du jobbe hardt for å få i land. Hvis apparatet deres sier batteri ok, så er batteriet ok selv om det er ødelagt for ditt bruk.

Har selv 2 agm batteri fra Biltema som er kaputt, så det blir bly på meg neste gang :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...