Jump to content

hjelp til volumberekning


Majali

Recommended Posts

Hei, i mangel av penger til et Navman flowmeter, så skal jeg lage en ny og mer nøyaktig peilepinne til tanken min så lenge.

 

 

Vel problemet er at jeg ikke kan formelen for å beregne hvor jeg skal sette strekene på skaleringen.

 

Tanken er en liggende sylindrisk tank og da skulle det vel ved hjelp av diameter og lengde finne ut både hvor mange cm feks 5 ltr. er iforhold til hvor man er i tanken?

 

Noen som føler seg kallet til en liten innføring?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Volumet er arealet av grunnflaten * høyden

 

Grunnflaten blir i ditt tilfelle sideveggene.

 

Arealet av sideveggene er pi(3.14)i*radiusen*radiusen

 

Høyden blir i ditt tilfelle lengden på tanken

 

Måler du alt i desimeter så vil svaret du får bli det samme som liter.

 

tj

 

Lagt til: Målepinnen kan du lage så nøyaktig som du selv vil.

 

Når du har funnet hvor mange liter tanken rommer deler du inn målestaven i la oss si fire. Tar tankvolumet og deler på 4 så har du hvor mange liter som er mellom hver strek på målestaven.

 

Innviklet??? Om det fortsatt er uklart så kom med målene på tanken så regner vi for deg.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar, men det jeg lurer på er siden skalaen ikke blir linjær med tanke på at tanken rommer jo mer pr.cm ved midten der diameteren er størst, og mindre pr.cm jo nærmere bunn/topp en kommer??

 

Så jeg tenkte at jeg skulle slippe å søle med litersmål osv og heller regne det ut på forhand...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Den formelen er nok ikke så enkel, men den finnes. Volumet av en delvis fylt liggende sylindrisk tank (med flate ender) er:

 

=(ACOS(1-2*h/D)-(1-(1-2*h/D)^2)^0,5*(1-2*h/D))*D^2*L/4

 

der

h = Væskenivå i meter

D = Tankens indre diameter i meter

L = Tankens lengde i meter

 

Den er lang og stygg, men det er bare å klippe den rett inn i et regneark og bytte ut h, D og L med referanser, og så kopiere nedover.

 

Alternativt kan du bruke http://tierling.home.texas.net/default.htm. Velg Drum Volume. For Heads velger du "Flat heads" og T/T length er tankens lengde. Her må du imidlertid legge inn verdier på nytt for hvert nivå. Bruker du formelen over kan du enkelt kopiere den nedover i et regneark.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å lage formel som gir høyden for gitt volum. Det motsatte er ikke så vanskelig, dvs. du får volumet som funksjon av høyden fra bunnen av tanken.

 

Beregn vinkelen a = arc cos ((r-h)/r) i radianer

 

Volumet er da: V = L x (r x r x a - r x r x sin a + r x h x sin a)

 

her er: r = innvendig radius, L = innvendig lengde på tanken og h = væskenivå over bunn.

Setter du alle størrelser i dm, får du volumet i liter.

 

Har laget et lite program i excel som utfører beregningen. Jeg mailer det til deg. Andre interesserte kan si fra, så mailer jeg til dere også.

 

ooops....

Får ikke til å sende mail med vedlegg fra Båtplassen. Interesserte må maile til meg så jeg får mailadressen deres.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Og en stooor takk til NilsPils :cheers:

 

Nå er peilestaven laget og skalert etter regnearket ditt. Passet meg fint med slikt program for "dummies"!!

 

Kjempefint verktøy og når jeg klikket på cellene for å se hvilkene formeler du hadde brukt, skjønte jeg at dette ikke hadde vært noe for mitt nivå....

 

Skal nå bare finpusse peilepinnen (som jeg laget i eik pga det er tettere en mahogany og teak slik at bensinen ikke trekker langt opp i treet før jeg rekker å lese den av) og frese inn streker og tall med pantografen som står i garasjen....

 

Takk igjen til alle bidragsytere!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Heil Majali!

 

Akkurat dette spørsmål var mitt første innlegg her på baatplassen, i desember 2002 - det ble en del diskusjon rundt dette. Godeste Lars H kom med nøyaktig svar - se Innlegg 13 her: Kalkulere tankvolum - rett sylinder-fasong

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Pantograph er en innretning som man graverer messingskilter og liknende med....

navnet er jo likt som den saken som står på toppen av lokmotiver som overfører strømmen fra linjene...

den parralellforskyver fresen iforhold til en mal... morsomt når den går i 25000 omd.Bilde

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vet du ikke det.. og jeg som trodde du var befaren.....

 

Jo for i helsike, jeg vet jo hva det er når det står på en vindusvisker, klarte bare ikke å komme på det eller i det hele tatt koble sammen med uttalelsen om en pantograf i garasjen. Uansett hvor mye jeg vred både hodet og andre kroppsdeler. :confused::confused: Det sto helt fast. :headbang: Når jeg åpnet tråden igjen nå så kom jeg selvsagt på det med en gang ... :blush:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...