Eureka Startet 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2016 (redigert) Jeg har vært med som mannskap på en Albin Express under regatta i det siste. Opplevde sist gang at det kom en vibrasjonslyd ombord når vi passerte ca 6 knop, og jeg mener dette oppstod bare på lens, og da gikk vi forsåvidt også for spinnaker. Hva kommer dette av? Er det fordi det er betydelig mindre trykk i kjølen, som f.eks på kryss? Kom nå til å tenke på om det kan komme av masta ? Lyden blir litt som en brommende lyd i sekvenser på flere sekunder. Båten har jernkjøl. Redigert 30.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Jeg kjenner ikke til express, men disse vibrasjonene kommer typisk av designet av kjøl/ror. På min båt (en seascape 27) begynner disse lydene å komme når jeg kommer opp i 11 knop+. Har også opplevd det på turbåter som Sun Odyssey 42 fra rundt 9-10 knop. Det kan jo selvfølgelig være noe annet, det jeg kan er bare fra bryggeprat med andre som tilsynelatende er flinkere til å synse enn meg. Visstnok er Per Ferskaug på Nærsnes en som har inngående kunnskap om nettopp dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Men er det likt for deg at det oppstår på lens, og ikke kryss? Jeg er vel ikke helt på viddene om jeg da tenker at det kommer av fravær av sideveis kjølpress, som ellers holder kjølen under press og i ro. Expressen har jo et ror som er utenpåhengende, forøvrig og masten står på dekk. Jeg vet jo ikke hvordan denne kjølen ser ut, ujevnheter, men den var nettopp på land, så jeg kan spørre kapteinen. Skal seile i morgen, så da får jeg følge litt mere med. Redigert 30.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 På min båt skjer det så fort jeg er oppe i 11 knop eller mer, som også kan skje på fokkeslør. Klarer selvfølgelig ikke den hastigheten på kryss, så det har jeg da ikke opplevd. Men jeg synes det er litt rart at det allerede skal skje rundt 6 knop. Har som sagt opplevd det på opptil flere båter, hvor det har skjedd på mye høyere hastigheter. For sammenligning, så høres det en høyfrekvent lyd i denne videoen som er vibrasjonen jeg erfarer på min båt: - jo fortere det går, jo mer høyfrekvent blir det, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 God fart det der ja. Tror vi maxa på 7,5 knop. Vi er fortsatt et relativt uerfaren mannskap. Så det er mao ikke et ukjent fenomen og det er nødvendigvis ikke noe "galt". Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Symptomene du beskriver tyder på at enten kjøl eller ror blir utsatt for noe som kalles en Karman vortex. Det som skjer er at vannstrømmen "kollapser" rundt bakkanten av roret, først til den ene, så til den andre siden. Om hastighet og angrepsvinkel ligger til rette for dette vil oscilleringen tilta og en lyd oppstå som kan høres ut som brumming eller summing. Om økt angrepsvinkel på foilen får lyden til å stoppe tyder dette på at det er en Karman vortex som er i spill. Løsningen er ofte å sørge for at bakkanten ikke kan støtte en vedvarende ocillasjon. Enklest ved å file ned bakkanten av foilen slik at strømningsmønsteret blir avbrutt. Edit: Man kan på en måte si at perfeksjon har en pris da dette problemet gjerne oppstår når foiler som er optimalisert mister løftet (seiler lens). Ujevnheter på foilen vil ofte føre til såpass assymmetri mellom sidene at Karman virvlene ikke får etablert seg. Redigert 30.Mai.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Takk for at du gir sykdommen et navn :) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Lutt sin seascape 27 er også et fint casus fordi båter med doble ror lettere vil kunne produsere Karman virvler på roret i lo som blir avlastet av roret i le. Jeg hadde en First 25.7 for en del år siden som opplevde akkurat det samme problemet (ikke fra 11 knop altså. Den seascapen høres gøyal ut!.. nuvel) Løsningen var å file ned ca 5 mm av akterkanten på begge rorene og la kanten være markert. Summingen sluttet som ved et slag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.