TerjeØ Startet 31.Mai.2016 Del på Facebook Startet 31.Mai.2016 Jeg bestilte en service på motor og drev. Samtid som gan var der spurte jeg om han kunne spraye bunnstoff på drevet og skifte 2 slanger til trimflaps som hadde røket, dette skulle han gjøre. Han er umulig å kontakte da han alderi tar telefon, ringte flere ganger for å høre om båten var klar siden den skulle på vannet dagen etter, på kvelden før fikk jeg tak i han hvor han fortalte at jobben var gjort å den var bare å få på vannet. Spurte han hva jeg skyldte for servicen, fikk beskjed om at det ikke var mye siden det var ny impelere og oljefilter alerede på den. Så han ikke vært der stort mer enn 1 time. Når jeg fikk kommet meg ned i båten så jeg at han ikke hadde stoffet drev eller byttet slanger, noe han hadde glemt som han sa på tlf sener. Fikk nå regning for 1ukes tid siden hvor han har fakturert for 3 timer! Jobben som var blitt gjort var: Etterfylt kjølevæske Byttet offersink på drev Smurt opp styring og gimbal. Regningen kom på 3700kr Nå får jeg ikke tak i han, har ringt han og hans medeier samt sendt sms til begge men ikke noe svar. Hva gjør jeg videre nå? Jeg kan jo ikke betale for 3 timer arbeid når han selv sa han var der 1 times tid?? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Du må vel kontakte ham med dine synspunkter så kan det hende dere blir enige. Han heter ikke Pål?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Han var der en god time, pluss kjøring, forberedelser og etterarbeid. 3 timer høres ganske kurant ut I mitt hode. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth 81 Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Ble service utført der du har båten, eller leverte du båten hos han? Hvis han måtte komme til båten så har han selvsagt skrevet timer for kjøringen i tillegg til jobben. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Nei. Han er en som kjører rundt. 200kr for kjøring med service bil. Men hvorfor si til kunden at han ikke skylder stort og det var ikke mer enn 1 times jobb. Da burde han vel sagt at det var 3 timer? Uansett er det ikke 1 time kjøring fra han til min båt, ca 15min tenker jeg. Etterarbeid på 1 time og 45min? Jobber selv som snekker og vist kunden lurer på hvor mye han/hun skylder sier jeg jo ikke at det er lite og det var kun 2 times jobb. Hvor jeg etterpå fakturer for 5 timer grunnet kjøring til kunde/hente materialer/ rydde opp og ferdig befaring. Jeg oppgir jo selfølgelig antall timer som blir fakturert. Når det er snakk om få timer som her blir det jo en 3 dobling av prisen, det er absolutt ikke normalt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Send et rekommandert brev der du bestrider fakturaen. Da tar de kontakt med deg. . Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Tror jeg må gjøre det, prøvd å ringe idag også. Men de tar ikke telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Tror jeg hadde sendt han melding om at du ikke vil betale før dere har diskutert og blitt enige om hva han kan fakturere deg for Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Det har jeg allerede gjort Men ingen av dem svarer på sms heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Hva med kjøring? Har du selv fremskaffet delene eller er dette noe som automatisk ligger i bilen til servicemannen? Selv fakturerer jeg både for kjøring og min 2 timers arbeid. Hadde en av mine kunder blitt forbannet for å måtte betale beskjedne 3700 kr for et eller annet utført arbeid hvor jeg må bruke tid på å kjøre, fremskaffe/bestille deler og ikke minst fakturere og følge opp etterpå, hadde jeg mest sannsynlig gitt kunden klar beskjed om å finne seg et annet verksted neste gang. Enig i at det er dårlig å ikke svare på telefon, men det skulle være interessant å høre han sin versjon også. Heldigvis slipper jeg slike diskusjoner med mine kunder, senest i går kveld fakturerte jeg 5 timer for skifte av en batteribank, hvorav 1,5 time var kjøring, 1,5 time for å få batterien ombord i båten (den lå på en forbannet øy hvor det er langt å gå fra parkeringsplass) og 2 timer for arbeidet. Fakturaen på 16000 kr var betalt 8 min etter jeg sendte den på mail til kunde. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Deler? Vel eneste deler han trengte var sinkanoder. Det jeg syns er dårlig er jo at han sa at det var 1 times tid jeg skulle betale for. Men fikk faktura på 3 timer. Da får han jo si 3 timer Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Fakturaen på 16000 kr var betalt 8 min etter jeg sendte den på mail til kunde. Det var vel dyre/mange batterier da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Det var vel dyre/mange batterier da? Ja, det var 3 gelbatterier. Poenget er er at den tiden vi bruker på en båt må faktisk kunden betale for. Jeg er enig i at det blir feil å si at en jobb tar en time, hvis man ikke har informert om at det tilkommer kjøring og annet merarbeid. Det er ikke uvanlig at det ligger flere timers forarbeid bak en jobb som bare tar 30 min om bord hos dere, og på denne årstiden hvor båtsjappene ikke lengre har en skrue eller en tube sikafleks på lager kan jeg love at det ikke alltid er like enkelt å drive effektivt. Det er helt normal praksis å ha nedre grense for hvor lite man fakturerer, så at det faktureres for 3 timer synes jeg ikke virker så drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Ja, det var 3 gelbatterier. Poenget er er at den tiden vi bruker på en båt må faktisk kunden betale for. Jeg er enig i at det blir feil å si at en jobb tar en time, hvis man ikke har informert om at det tilkommer kjøring og annet merarbeid. Det er ikke uvanlig at det ligger flere timers forarbeid bak en jobb som bare tar 30 min om bord hos dere, og på denne årstiden hvor båtsjappene ikke lengre har en skrue eller en tube sikafleks på lager kan jeg love at det ikke alltid er like enkelt å drive effektivt. Det er helt normal praksis å ha nedre grense for hvor lite man fakturerer, så at det faktureres for 3 timer synes jeg ikke virker så drøyt. Hadde aldri brukt ditt verksted. Arrogant holdning til overfakturering! En hver bransje med respekt for seg selv fakturerer for faktisk arbeid og ikke hva man selv syntes er lite. Bruker man 2 timer fakturerer man for det. Min erfaring med denne bransjen er heller laber, derfor alltid be om pris på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Idag fikk jeg svar fra firma som tok service på båten min. Så svar på hvorfor 3 timer fikk jeg ? Grunnen var ikke forarbeid, kjøring eller lignende. Men han hadde med seg en kollega, altså 1,5 timer x 2 = 3timer Jaja da fikk jeg jo i allfall svaret jeg lette etter. Så da skal ikke jeg være vanskelig heller. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Ja det er jo viktig å ha med noen å snakke med Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kenneth82 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Ja det er jo viktig å ha med noen å snakke med Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Så 2 mann greide å etterfylle litt kjølevæske,bytte en sinkanode,og ha på litt fett på 1,5 time? Det var jammen meg bra,vurderer å bli servicemann selv.... Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Jepp. Var det pluss smurtopp styring. Tenkte det samme selv, bedre betalt enn tømrer Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Jepp. Var det pluss smurtopp styring. Tenkte det samme selv, bedre betalt enn tømrer Kanskje kollegaen var lege...? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Ja, det var 3 gelbatterier. Poenget er er at den tiden vi bruker på en båt må faktisk kunden betale for. Jeg er enig i at det blir feil å si at en jobb tar en time, hvis man ikke har informert om at det tilkommer kjøring og annet merarbeid. Det er ikke uvanlig at det ligger flere timers forarbeid bak en jobb som bare tar 30 min om bord hos dere, og på denne årstiden hvor båtsjappene ikke lengre har en skrue eller en tube sikafleks på lager kan jeg love at det ikke alltid er like enkelt å drive effektivt. Det er helt normal praksis å ha nedre grense for hvor lite man fakturerer, så at det faktureres for 3 timer synes jeg ikke virker så drøyt. Jeg vil vel kanskje si at denne holdningen er alt for vanlig i båtbransjen. Om du får tak i en tube Sika er vel knekkende likegyldig for kunden så lenge du skal gjøre en jobb. Tiden hvor man fakturerer kunder for dårlig styring burde være over. Det å opplyse en kunde om hvor lang tid en jobb tar fordrer at man faktisk tar med alle forhold ved jobben slik at kunden faktisk får vite hva det koster, ikke hva det kan koste. Er det slik å forstå at du sjelden fakturerer den prisen du opplyser, men som regel langt mere ??? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hanto1 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Det virkelige paradokst her er at en vanlig mann må jobbe ca 3,5 dager for og betale en vanlig mekaniker 3 timer. Det lønner seg og kunne ordne opp selv ( selv om staten er den som tjener mest på dette regnestykket ) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hva med å lære seg basic mekkekunskaper til bruk ombord? Ser i en annen tråd at det etterlyses hjelp til service av drev for første gang. Han får hjelp, skulle gjerne stilt opp selv, men har ikke anledning. Han bruker kanskje litt ekstra tid første gang. Neste gang tar han det selv og vet hva som er gjort og hva det koster uten å bekymre seg over "grådige og late" mekanikere med lang kjøring. Se det som en investering, du får mye godt verktøy for de tre mekanikertimene... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.