JohnC Startet 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2016 Hei.Har 24 v anlegg ombord på start og forbruksside og bruker en DC-DC converter fra forbruksbank til alt utstyr ombord. Jeg registrerer at min Wallas 2400 helst liker å være koblet direkte på batteri og uten for mange "mellomledd". Siden jeg kjører 24v så er det ikke ønskelig å henge en 12v forbruker direkte på ett av batteriene. Hva tenker ekspertisen her inne? Koble den på direkte på Farco converter (70AH) eller legge fet kabel fra pluss/minusskinne til Wallas. Forsøkte sistnevnte nylig og da virket det som at spenningsfallet ble såpass stort at den ikke ville tenne.Jeg brukte da medfølgende ledninsnett fra Wallas, lurer på om det er 2,5mm2? Er det andre måter å gjøre dette på, evt med tykkere kabel? Wallas sin anbefaling er jo tilkobling direkte til batteri. Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med lensepumper ombord. Jeg har hovedstrømbryter FØR converter og når denne er av vil ikke lensepumper fungere. Disse er i dag lagt opp på skinne etter converter sammen med andre 12v forbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 NB, converteren endrer selvfølgelig spenning fra 24V til 12V :) I tillegg så går all minus til forbrukere og landstrømsladning via shunt (Victron 702 batterimonitor) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Hvis du må forlenge den orginale ledningen, er det vanlig å gå opp en kabeltykkelse. Dvs 4mm2 da. Hvis du har dc-dc converter kunne det være en ide å ha eget , batteri slik at lasten blir balansert av et 12 volts batteri. Da blir dc-dc laderen brukt som en batterilader, og du har kapasitet stående på 12v siden som forhindrer spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Det er vel egentlig ikke helt bra å kople via DC-DC converter dersom denne skulle finne på å kople ut (overbelastning, for lav batterispenning el). Bare en tanke: Kan Wallas bygges om fra 12 til 24V med noen enkle grep? Har lagt merke til at 24/12V versjon av slike varmere har identiske data ellers så det er godt mulig at elektronikk osv har innebygd spenningsregulator. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Hvis du må forlenge den orginale ledningen, er det vanlig å gå opp en kabeltykkelse. Dvs 4mm2 da. Hvis du har dc-dc converter kunne det være en ide å ha eget , batteri slik at lasten blir balansert av et 12 volts batteri. Da blir dc-dc laderen brukt som en batterilader, og du har kapasitet stående på 12v siden som forhindrer spenningsfall. Hei. Det kan jo være et alternativ, men da må jeg vel også passe på at converter kobles fra når 12v batteri er oppladet slik at jeg ikke overlader. Eller blir ikke det en problemstilling all den tid converteren gir 13,5V? Fantino:ombygging til 24V på varmeren hadde jo vært genialt. Det må jeg undersøke om er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 (redigert) Wallas må ikke kobles direkte til et batteri, men det er anbefalt og bruksanvisningen viser dette. På de eldre Wallas 1800/2400 fulgte det med 2,5 mm2 kabler beregnet for opptil 4 m strekk fra batteri til varmer. Dagens modeller 1800t/2400t, samt alle dieselvarmere, følger det med 4 mm2 kabler. Skal strekket økes regnes det 1 mm2 økning pr m lengde. Lykke til med ombygging til 24V fra 12V. Andre har prøvd tidligere uten å lykkes. Det enkle er ofte det beste: En omformer Redigert 31.Mai.2016 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
JohnC Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Alright. Så da burde det faktisk virke om jeg øker kvadratet og kobler den til 12v etter converter? Ledningsstrekket blir ikke mer enn vel 4m (begge veier) fra varmer til første koblingspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Wallas Service: Har alltid trodd det var kritisk å ikke miste strømmen plutselig. Hva vil skje hvis den går og mister strømmen da? Et billig bilbatteri mellom omformer og Wallas er jo en grei forsikring om dette er kritisk. 13.5 V må være finfin floatspenning som sikrer batteriet et langt liv? Om plass/vekt er et problem har jo bla Biltema slike MC-batterier til noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Er vel ugreit å miste strøm på en varmer som går. De må jo alltid kjøles ned når man slår av...vet ikke hvor kritisk det er da. Plass eller vekt er ikke et problem, så et ekstra batteri høres ut som en grei løsning egentlig. Strøm får man jo aldri nok av. Spesielt når man har 24V og bare to 140ah gel batterier på forbrukssiden Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Nei, det er ikke greit å miste strømmen på en varme som går. Hele forbrenningen stopper jo opp, og det vil utvikles ganske mye røyk. Strømmen må tilbake snarest mulig slik at den kan få kjølt seg ned på nærmest mulig normal måte. Ved ny oppstart vil en oppleve litt røykutvikling i starten, og det vil også høres en del "ulelyder" - spesielt i glødefasen. Forsvinner gradvis når varmen kommer tilbake. Litt soting kan en også regne med i starten, men dette vil etterhvert brenne seg rent. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Kom på: Det er sikkert greit å sjekke at Victron omformeren aksepterer spenning på utgangen/at den kan brukes som batterilader. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Benytter du 24v batterier eller to 12v batterier i serie. Gjør du det siste, så kan du jo koble til det første 12v batteriet i serien din dirrekte.Da sliper du omveien via omformer. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Det siste der funker hvertfall ikke, da skjevbelaster du batteriet. Finnes det 24 v batterier?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.