Jump to content

12v Wallas i 24 v anlegg, hvordan koble


JohnC

Recommended Posts

Hei.

Har 24 v anlegg ombord på start og forbruksside og bruker en DC-DC converter fra forbruksbank til alt utstyr ombord.

Jeg registrerer at min Wallas 2400 helst liker å være koblet direkte på batteri og uten for mange "mellomledd".

Siden jeg kjører 24v så er det ikke ønskelig å henge en 12v forbruker direkte på ett av batteriene.

 

Hva tenker ekspertisen her inne? Koble den på direkte på Farco converter (70AH) eller legge fet kabel fra pluss/minusskinne til Wallas. Forsøkte sistnevnte nylig og da virket det som at spenningsfallet ble såpass stort at den ikke ville tenne.Jeg brukte da medfølgende ledninsnett fra Wallas, lurer på om det er 2,5mm2? Er det andre måter å gjøre dette på, evt med tykkere kabel? Wallas sin anbefaling er jo tilkobling direkte til batteri.

 

 

 

Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med lensepumper ombord. Jeg har hovedstrømbryter FØR converter og når denne er av vil ikke lensepumper fungere. Disse er i dag lagt opp på skinne etter converter sammen med andre 12v forbrukere.

Link to post

Hvis du må forlenge den orginale ledningen, er det vanlig å gå opp en kabeltykkelse. Dvs 4mm2 da. Hvis du har dc-dc converter kunne det være en ide å ha eget , batteri  slik at lasten blir balansert av et 12 volts batteri. Da blir dc-dc laderen brukt som en batterilader, og du har  kapasitet stående på 12v siden som forhindrer spenningsfall.

Link to post

Det er vel egentlig ikke helt bra å kople via DC-DC converter dersom denne skulle finne på å kople ut (overbelastning, for lav batterispenning el). Bare en tanke: Kan Wallas bygges om fra 12 til 24V med noen enkle grep? Har lagt merke til at 24/12V versjon av slike varmere har identiske data ellers så det er godt mulig at elektronikk osv har innebygd spenningsregulator.

Link to post

Hvis du må forlenge den orginale ledningen, er det vanlig å gå opp en kabeltykkelse. Dvs 4mm2 da. Hvis du har dc-dc converter kunne det være en ide å ha eget , batteri slik at lasten blir balansert av et 12 volts batteri. Da blir dc-dc laderen brukt som en batterilader, og du har kapasitet stående på 12v siden som forhindrer spenningsfall.

Hei.

Det kan jo være et alternativ, men da må jeg vel også passe på at converter kobles fra når 12v batteri er oppladet slik at jeg ikke overlader. Eller blir ikke det en problemstilling all den tid converteren gir 13,5V?

 

Fantino:ombygging til 24V på varmeren hadde jo vært genialt. Det må jeg undersøke om er mulig.

Link to post

Wallas ikke kobles direkte til et batteri, men det er anbefalt og bruksanvisningen viser dette.

 

På de eldre Wallas 1800/2400 fulgte det med 2,5 mm2 kabler beregnet for opptil 4 m strekk fra batteri til varmer.

Dagens modeller 1800t/2400t, samt alle dieselvarmere, følger det med 4 mm2 kabler.

Skal strekket økes regnes det 1 mm2 økning pr m lengde.

 

Lykke til med ombygging til 24V fra 12V. Andre har prøvd tidligere uten å lykkes.

 

Det enkle er ofte det beste: En omformer

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Wallas Service: Har alltid trodd det var kritisk å ikke miste strømmen plutselig. Hva vil skje hvis den går og mister strømmen da?

 

Et billig bilbatteri mellom omformer og Wallas er jo en grei forsikring om dette er kritisk. 13.5 V må være finfin floatspenning som sikrer batteriet et langt liv? Om plass/vekt er et problem har jo bla Biltema slike MC-batterier til noen hundrelapper.

Link to post

Er vel ugreit å miste strøm på en varmer som går. De må jo alltid kjøles ned når man slår av...vet ikke hvor kritisk det er da.

 

Plass eller vekt er ikke et problem, så et ekstra batteri høres ut som en grei løsning egentlig. Strøm får man jo aldri nok av. Spesielt når man har 24V og bare to 140ah gel batterier på forbrukssiden

Link to post

Nei, det er ikke greit å miste strømmen på en varme som går.

 

Hele forbrenningen stopper jo opp, og det vil utvikles ganske mye røyk. Strømmen må tilbake snarest mulig slik at den kan få kjølt seg ned på nærmest mulig normal måte. 

Ved ny oppstart vil en oppleve litt røykutvikling i starten, og det vil også høres en del "ulelyder" - spesielt i glødefasen. Forsvinner gradvis når varmen kommer tilbake. Litt soting kan en også regne med i starten, men dette vil etterhvert brenne seg rent.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...