Jump to content

Ny kartplotter, hvilken?

Vegabond

Recommended Posts

Hei!

Vurderer ny kartplotter da jeg har kjøpt båt.

Båten er en Benetaeu Antares 650 2008 model.

Kartplotteren som står i er en Humminbird 597ci

Hvordan er denne i forhold til dagens kartplottere?

Bør jeg skifte den ut?

Holder til i Trondheimsfjorden, så blir kanskje litt kjøring ut til Hitra/Frøya/Sula om sommeren, og der er det nok så mange skjær.

Hvilken bør jeg i såfall gå for? og kan jeg bruke den svingeren jeg har?

Fisker mest, så vil ha et greit ekkolodd.

Mvh Robert.

Er du misfornøyd med den du har i dag? Hva savner du evt?

Så lenge du har oppdaterte kart vil din kartplotter gi deg det samme som andre plottere med oppdaterte kart.

Forskjellen vil ligge i brukerfunksjonalitet, guide, osv osv.

Når det gjelder svinger/fisking har jeg liten erfaring.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

597 er gammel, og Humminbird henger generelt litt etter, så det er endel å hente på å skifte til noe annet. Men som det ble nevnt er spørsmålet om det egentlig gir deg noe? Hva savner du?

Skal du koble noe til plotteren? Autopilot, radar, ekkoloddmodul, stereoanlegg etc, så er det verdt å ha i bakhodet ved et skifte.

Garmin kjøper sine kart for Norge fra Kartverket, via en mellommann. Bortsett fra en forsinkelse i form av konvertering til Garmins format bør det derfor ikke være særlig forskjell på Garmin og Kartverket så lenge Garmin er villig til å betale for de nyeste kartdataene.

Men ja, Garmin har ganske nylig stengt sine plottere for andre kart enn deres egne, og deres kartpartnere som betaler til Garmin for å selge kart i deres formater, og den eneste grunnen til det er grådighet. Tidligere kunne du bruke et hvilket som helst kart på Garmin så lenge du fikk tak i det i shapefiles-formatet, siden Garmin kunne bruke IMG-formatet som er ganske greit å lage så lenge du har shapefiles av det opprinnelige kartet. Kartverket legger ut de på nett, så har du en plotter som ikke er låst mot det ene eller det andre, kan du bruke Kartverkets kart. Men dette har altså Garmin nå stanset, siden en annen kommersiell aktør begynte å selge kart til Garmin i IMG-formatet, noe Garmin ikke likte.

Pt er Humminbird (via AutoChart) og Lowrance/ Simrad (via Insight Map Creator) de eneste merkene på fritidsmarkedet som lar deg gjøre dette. Men nå er vi godt over i det nerdete, og tilsvarende langt unna hva "Ola Dunk" noensinne kommer til å gjøre. Kartverkets shapefiles må tilpasses litt før konverteringen, så det er litt teknisk. Men det er lenge siden jeg kjøpte et sjøkart til plotterene mine selv. :D

Tja og nei.

Data til kartene blir tatt opp ved hjelp av et surveyprogram, gjerne fra QPS eller Fugro eller annet. Så blir de kvalitetsikret, griddet og prosessert ved hjelp av Fledermaus, Surfer eller lignende.

S-63 er en standard for komprimering og kryptering av data. Utviklet av Primar i Stavanger. Dette har IHO gjort til standard for utveksling av data.

Det finnes ikke noen kartmaskiner som kan vise S-63 data. Data må først transformeres til et System Electronic Nautical Chart, SENC. Dette gjøres i den enkelte kartmaskin som har den kapasiteten, Eller data må gjøres om til et proprietært format slik som Navioncs, CMap, TX-97 osv, osv.

Hei!

Her var det mange svar gitt :)

Jeg skal bruke båten hovedsaklig for fiske på mellom 10 og 150 meter.
Jeg har aldri hatt/brukt en kartplotter før, så kommer vel ikke til å savne noe for å si det slik.

Budskjettet ser jeg opp til 10.000 men minst mulig for den del.

Jeg har lyst på en grei skjerm, så sikler litt på Garmin echomap 72DV

Den jeg har/står på den båten jeg ennå ikke har fått :) er denne ja http://www.klikk.no/motor/baat/article739589.ece

Så spørsmålet er jo om jeg bør bruke den en stund, for så å se hva jeg ønsker senere.

Jeg vet ikke om det er kart for trøndelag på den, men båten er kjøpt ifra Fredrikstad (Leeres motorsport)

Takk for tips!

Mvh Robert.

Mitt råd er å kjøpe en potter av et kjent merke der du kan få service. Ville ha valgt så stor skjerm som mulig. god lysstyre er også viktig. Skal du fiske så bør du legge litt penger i en god ekkoloddgiver (det kan Team Colibri si mye om!). Skulle jeg valgt, ville jeg gått for en Simrad 7 tommer som har vært kampanje på for ca 7500 inkl kart og giver.

Begynn med kartet. Sjekk hva som finnes for ditt område (Garmin/ Navionics/ C-Map) og så velger du plotter etter hvem av disse som har de (antatt) beste kartene der du stort sett ferdes. Navionics kan du se på via nettsiden deres, øvrige må du til en forhandler for å se på.

Så tenker du på hva du ellers skal koble til. Motordata, ekkolodd, radar, stereoanlegg, AIS, VHF etc.

Etter det er valget stort sett gitt, og det eneste som gjenstår er skjermstørrelse. Det bestemmes i praksis av lommeboken.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 4 uker senere...

Spennende diskusjon med mye kompetanse her.  Har selv Lowrance 5 HDI, som kan benytte både C-Map og Navionic, men enda ikke kjøpt noe. Er dette hipp som happ siden de vel begge er basert på kartverket, eller er det ene bedre enn det andre - og hvordan vet man hvilke versjon det er basert på, får inntrykk på Kartverket sine sider at de ca hver 14. dag oppdaterer sjøkartene, altså er dette virkelig ferskvare.

Garmin er laget for USA-markedet og linket mot Apple. Utrolig hva man kan gjøre med skitten om man bor i USA. Så hva du enn velger, du kan sikkert finne bedre greier enn Garmin. Dog, jeg er meget godt fornøyd med den Garmin radaren vi har om bord. Men du tenker, så vidt jeg skjønner, ikke å montere radar.

I prisklassen under 10' er det i mine øyne Garmin EchoMap CHIRP, Lowrance Elite Ti og Simrad GO xse som "gjelder". Alle får du med en grei ekkoloddgiver innenfor budsjett. Teknisk ligger Lowrance/ Simrad hakket foran Garmin her pga mer NMEA-funksjonalitet, men trenger man ikke det så... :) Men klå litt på alle tre og se hva du trives med, til syvende og sist er det det som betyr noe.

Ekkoloddtester med skjermbilder hvor man bruker Fish-ID? Hvis det sier noe om kompetansen til han som tester hadde jeg lest noe annet, men det er muligens bare jeg som er i overkant krass.

Her var det mange fagtermer, men lite innhold ? jeg skjønner at du jobber i kartverket, og er opptatt av de rent datatekniske utfordringene. Det eneste Fledermaus jeg har vært borte i, kaltes RSS-40 Superfledermaus, og var et monster på 5 tonn med en radatantenne på toppen. Kunne brukes til å skyte ned helikoptre og rutefly på satt kurs - hvis 40mm boforskanoene var tilkoblet - stort sett ubrukelig mot sovjetiske jagerfly, Den kalde krigen er over, så jeg har lov å røpe slike ting nå. :smiley:

Og sjøkarttverket har en jobb å gjøre - DNMI har lagt ned en fantastisk jobb med  å gjøre sine data tilgjengelige for hvermansen. først og fremst gjennom yr.no, men også rådatane er tilhjengelige for dem som vil bruke dem i egne applikasjoner. Det er en helt fantastisk jobb som er gjort av DNMI - både kartverket og matrikkelen har en jobb foran seg her med å gjøre dataene sine mer tilgjengelige - for dette er allemannseie, betalt av norske skattepenger. :yesnod:

I hovudsak samd, men dette kan ikkje samanliknast heilt. Når det gjeld DNMI sa hentar dei inn gratis data frå heile verda, og leverer på si side gratisdata frå sitt område tilbake.  Desse data frå andre himmelstrøk er naudsynt for å varsle været lokalt. Det same gjeld ikkje for sjøkartverket. Her får ein ikkje gratistenester av andre og må gjere heile arbeidet sjølv. Som sagt; noko heilt anna. 

Jeg ville styrt unna alle hobby-løsninger basert på hjemme-elektronikk, f.eks. iPad og lignende. Ikke fordi jeg er en patologisk Apple-hater, jeg har mislikt Apple og alt de har produsert siden de idiotiske  Macintosh-maskinene fra 30 år siden. Men fordi maritimt miljø krever "vanntette" enheter, for å si det enkelt. Jeg husker vi testet ytelsen i Microsoft Excel en gang tidlig i 90-årene, på en Mac og en vanlig PC med likeverdig hardware. Mac-en  brukte 40 minutter på et regneark PC_en brukte 5 minutter på. Steven Jobs var en teknologisk moron - alt han tenkte på var design, og å få menigheten med seg, En slags teknologisk scientologi-kirke, med Steven Jobs som L. Ron Hubbard. Latterlig. Og den holdningen lever videre i den nye ledelsen - hvem i all verden ved sine fulle fem kjøper en mobil i dag som ikke har slot for et mikro-SD-kort ? Alle i Apple-menigheten. Stakkars mennesker.

Apple / MS - diskusjonen har ikke noe i denne strengen å gjøre etter min mening! ( Forøvrig er ikke ditt innlegg HELT korrekt da, men skitt au!)

Jeg er rimelig godt kjent i det området strengstarteren skal fiske; I hans sted ville jeg ha satset på et GODT ekkolodd og brukt en iPad ( eller annet nettbrett) til kartfunksjonen. Sjøl har jeg både TelChart og 2 andre kartmaskiner ombord, men bruker mest iSailor på padda..( finnes sikker tilsvarende på annet nettbrett også?) . Fordi det er lett å operere, på touch-skjerm, lett å legge opp ruter, strømbesparende (!) OG er rimelig. (Nettbrettet kan du ta med deg hjem og legge opp ruter i sofakroken!) Den eneste minus jeg ser er lesbarhet i direkte sollys og er ikke vanntett! For meg som har brettet stående inne i styrhuset, er ikke dette noe problem.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 2 uker senere...

Hmm... Tar opp dette temaet igjen..

Jeg har lyst på forbruk på motor, og alt som kan kjøres via NMEA 2000 porten.

Dette kan kjøres på kartplotteren, og har igjen lyst på en større skjerm.

Har siklet litt på Teerex sitt forslag, Samyoung NF100 http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunksjonsskjerm-med-ekkolodd/hoecom-samyung/hoecom-samyung-nf100,-10,4-kartekkolodd.aspx

Noen som har prøvd dette i praksis?

Tror jeg sliter litt med størrelsen, og egentlig prisen. Denne får jeg ikke integrert selve dashbordet mitt og den må da stå oppå i synsfeltet.

Prisen med kart blir jo ca 14.500,-

Ser den levveres med AIRMAR B45 svinger, er denne bra? og hva er fordelen med den typen kontra den typen som man fester bak på båten?

Den andre plotteren er Garmin GPSMAP 721 http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/garmin-gpsmap-721-p-4163

Er det fordel med touch? selv synes jeg det, men har ikke brukt slike

Håper noen har tid til å svare i ferien :)

Mvh Robert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...