Jump to content

Ny kartplotter, hvilken?


Vegabond

Recommended Posts

Det er nok ikke tilfelle, hvis du har vanlige analoge instrumenter og motor er fra 2008.

Er det Suzuki?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

https://www.lowrance.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Suzuki%20Engine%20NMEA2000%20Connection.pdf

 

Hvis du skal beholde de analoge instrumentene må du trekke en kabel fra motor og fram.

Med kun digitale instrumenter trenger du ikke det. Bare interfacekabel og et NMEA2000 nettverk framme, såvidt jeg husker.

Trenger bare å koble om pluggen bak på motor, fra den ene kontakten over til den andre (diagnosekontakten).

Hvis motor er produsert i 2008 eller senere.

 

Det er nok kommet nye nummer etter ovenstående pdf-tabell:

 

http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-tillbehor/suzuki-nmea-2000-interface-kabel

 

Her en tråd om samme emne 

 

https://baatplassen.no/i/topic/77581-koble-suzuki-115-2008-modell-til-nmea-2000/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei og takk for svar.

 

Må jeg ha begge kablene?

 

Både http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-tillbehor/suzuki-nmea-2000-interface-kabel

og http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-tillbehor/suzuki-nmea-2000-adapter-kabel?externalsearch=1

?

 

Det er vel flere typer kabler, altså at den ene går til garmin, den andre til lowrance osv? eller er selve NMEA 2000 inngangen samme på alle?

 

Mvh Robert.

Link to post

NMEA2000 er en standard som alle kartplottere (som støtter NMEA2000) og mange digitale instrumenter bruker. Altså samme plugger/kontakter.

Skal du fortsatt bruke de gamle analoge instrumentene må du trekke en ny kabel fra motor og fram til NMEA2000 nettverket.

Da trenger du begge kablene pluss et NMEA2000 startkit.

 

Den 4,5 meters kabelen i kitet har du neppe bruk for men vet ikke på sparket om det finnes andre startkit

 

http://www.ssbilbehor.se/lowrance/lowrance-nmea-2000/lowrance-n2k-nmea-2000-startkit?externalsearch=1

 

Du finnes nok alt du trenger i Norge også, disse vet nok hva du trenger:

 

http://www.mjosservice.no/butikk/lowrance/tilbehor/nettverk-kabler/nmea2000-nettverk

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Se oppdatert innlegg over.

Du trenger en såkalt SMIS adapter kabel, står bl.a. her http://www.mjosservice.no/butikk/lowrance/tilbehor/nettverk-kabler/motor-interface

Men de hadde jo stive priser på det interfacet til kr 2775 da...

 

Men her er jo et komplett kit med alt du trenger såvidt jeg kan se, samt en 10 meters kabel du neppe trenger. 

Men det står jo ingen steder hvor lang den interface adapterkabelen 990C0-88136 fra motor er da.

 

http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-tillbehor/suzuki-nmea-2000-kit?externalsearch=1

 

Som nevnt bør du også lese denne tråden

 

https://baatplassen.no/i/topic/77581-koble-suzuki-115-2008-modell-til-nmea-2000/

 

Ser at noen har adapterkabelen i flere lengder, 0,3 2,5 og 6,0 meter http://www.outbackmarine.com.au/suzuki-sims-adapter-to-sds

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja du trenger jo stort sett alt som er i det komplette kitet, men alt finnes jo på ebay også.

Man skjøter nok med NMEA2000 kabelen som er 4,5 eller 10 meter. Det skal jo kobles et interface mellom de to kablene.

Noen har kanskje alt på lager så sparer man litt frakt men prisene varierer mye.

 

http://www.ebay.com/itm/SMIS-GAUGE-ENGINE-INTERFACE-CABLE-990C0-88149-290-/221654354053?hash=item339ba10885:g:D~wAAMXQTT9RzbBu&vxp=mtr

 

http://www.ebay.com/itm/SMIS-GAUGE-ADAPTER-990C0-88136-/321186867910?hash=item4ac83aaac6:g:gY8AAOxyE-dRzc-g

 

http://www.ebay.com/itm/Lowrance-NMEA-2000-Starter-Kit-124-69-/191508481131?hash=item2c96cb846b:g:xxQAAOSw6BtVU2Ko

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja du trenger alle 3.

 

Altså både 990C0-88149 og 990C0-88136

 

Ser ut som denne har nyere software, versjon 3.50 istedenfor 2.90. Kun 1 stk igjen på lager.

 

http://www.ebay.com/itm/SMIS-GAUGE-ENGINE-INTERFACE-CABLE-990C0-88149-350-/222085745192?hash=item33b5578a28:g:TJ0AAOSw2GlXDpka

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

NB! Ser ut som interface med software versjon 3.50 kun passer til 2013 og nyere motorer.

 

http://www.chsmith.com.au/Products/Suzuki-Outboard-Engine-Interface-Cable.html

 

Suzuki er generelt litt komplisert mht. dette.

Ser at noen har koblet interfacet direkte på motor og strukket NMEA2000 kabel fram til nettverket.

Da trenger man trolig ikke 990C0-88136, men tror det lønner seg å lese tråden der folk faktisk har gjort dette i praksis.

Jeg har kun koblet opp der det har vært digitale instrumenter.

 

Her et forenklet koblingsskjema

 

(K8 adapteren er for motorer eldre enn 2008)

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...