Jump to content

Luftproblem - Volvo md 21 a

Pim

Recommended Posts

Under skifte av drivstoffiltere har det satt seg luft i systemet som jeg ikke blir kvitt. Jeg har to filtere med vannutskiller av typen Lucas 296, et like etter (over) tanken og et etter håndpumpen. Dieselet fyller fint det første filteret, men på det andre filteret spruter det rett ut lufteskruen uten at det faller ned i koppen. Når jeg åpner på en av de tre lufteskruene på høytrykksiden renner diesel ned i koppen, men nå setter det seg luft et eller annet sted lenger oppe i systemet. Dersom jeg lukker lufteskruen på finfilteret og åpner den første lufteskruen på høytrykksiden og pumper, kommer det bare såvidt diesel ut denne lufteskruen. Derimot flyter det mer dersom jeg lukker den første og åpner lufteskrue nr 2. Jeg får heller ikke ut diesel fra den 3. lufteskruen. Det står en krane på filterhuset som stenger eller åpner for diesel som kommer fra en slange fra tanken og som går videre opp på høytrykksiden. Er dette returdiesel og har det noe å si hvorvidt denne er lukket eller åpen?

Er det noen med mer forstand enn jeg som kan bidra til å løse gåten?

Pim

Takk for opplysende info om luftesystemet på md 21A. Luften er nå ute av systemet uten at jeg fant noe mønster i det, men bare ved å pumpe og pumpe... For øvrig ser jeg at md21 synes å ha en del tilhengere. Motoren er fra 1977 og stod min HR35 Rasmus da jeg kjøpte den i 2002. Den ble oppgradert for 70.000 (!) i 1997. Den har alltid gått på bare 2000 o/min på marsjfart (om nå det er et gode..) Den har imidlertid fungert fint, bortsett fra at jeg under ferien i Boshuslen i fjor måtte ha den på servise hos Volvo i Fjællbacka da den begynte å gå meget ujevnt. Det ble ikke gjort noe med motoren, men jeg ble anbefalt å tilsette 2 dl totaktsolje per 50 liter. Motoren responderte umiddelbart med å gå helt jevnt. I år har jeg også tilsatt Starttron diesel additiv som blant annet skal bidra til å smøre dieselpumpa. Det er kanskje en innbilding, men jeg synes faktisk at motoren nå går mykere. Vel, jeg har hatt noen tanker om å skifte til ny mindre tre sylindret motor, kanskje den typen Beta (Kubuta), som det skrytes en del av i engelske Yachting blader. Det ga imidlertid et oppsving å se at det er flere på Baatplassen som fortsatt har tillit til gamle md 21a.

Pim

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...