Jump to content

Så på Saga 27 med AC i dag, men er litt skeptisk. Tips?

MegaTrondy

Recommended Posts

Så på en Saga 27 med AC i dag. Båten så grei ut den på mange måter, men det var også en del ting som måtte gjøres med den. Det er el-feil med instrument panelet. Sannsynligvis må alle ledninger i dette ordnes. Det gikk heller ikke an å stoppe motoren på normal måte, sannsynligvis må magnet ventilen eller hva det er byttes for å stenge diesel tilførsel. Båten har ikke blitt brukt på et par år, så det var kraftig jordslag på kalesjer. Motoren svettet en del olje kunne det se ut som. Slanger bør også byttes etter hvert. Maskin er en perkins 4108. Diverse ventiler i skroget må sannsynligvis gås over og byttes slik at ikke båten synker. Den må på land og bunnsmøres snart, zink må sannsynligvis byttes. Utvendig må båten vaskes og poleres. Treverk må behandles osv. Ja... 

Spørsmålet ut i fra det jeg beskriver, hva det eventuelt kan komme til å koste å sette den i stand? Noen ting kan kanskje vente slik som polering av båten, og behandling av treverk, men på instrument panelet er det viktig at alt virker. Det er også viktig at motoren ikke svetter for mye olje, og at alle ventiler og gjennomføringer i skroget er tett. Det er også viktig at man kan stoppe motoren raskt hvis noe skulle oppstå med denne. 

Jordslag i kalesjen får du nok ikke vekk.

Var det samme på båten jeg kjøpte.

Hadde stått 2 år på land.

Sendte den på rens, de skiftet alle glidelåser og sydde om sting som var dårlige kostet meg 3500 kr.

De fikk ikke bort all jordslag men sa de kunne rense engang til så det ville bli bedre, men takket nei til dette, tar ny omgang neste sesong.

Kalesjen er vel det dyreste av det du ramser opp her. Perkinsen er nesten evighetsmaskin, og har neppe stoppsolenoid. Er det ikke en stoppwire et sted? Nye gjennomføringer og ventiler er det uansett greit og ha, og sink, bunnstoff og vask/polering er vedlikehold du vil ha hvert år. Mye av oljelekkasjene bør være lette å fikse, men helt tette blir vel neppe slike motorer. Instrumentpqnelet tipper jeg er mye dårlig kontakt pga lite bruk. Rengjør og smør opp, bytt evt noen ledninger. Koster ikke stort. 20-30.000,- inkl ny kalesje, og du har en strøken båt som tar deg hvor det skal være.

Merkes det at jeg liker å fikse ting? ;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Holder på å total resturer en Windy 7800. Har snart brukt 100k. Der er alt elektrisk byttet (ikke bare kabler) 15k og eg får innkjøpspris på kabler, gjorde jobben selv. 10k i ny dørk. Brukte ca 1 mnd på å demontere alt treverk å pusse dette så kommer all oljingen i tillegg. 15-20k i service/vedlikehold på begge drev (gjort det meste selv). Div rep på motorer ca 5k. + mye mye mer, pengene får virkelig bein å på :-P den tiden du tror oppussingen skal ta, dobler du og så dobler du igjen :-P har du motivasjon og vilje, kjør på :-D du kjenner båten utrolig bra i etter tid. Var ikke så mye tips dette, men mer et perspektiv på hva ting koster og tiden det tar. Om du kjøper båten så er mitt tips å ikke fiks alt på en gang, ta det viktigste å heller lev med at f.eks treverket er stygt en sesonc.

Alt kommer an på prisen på båten.

En ting er alt du MÅ gjøre, det koster penger.

Alt du vil gjøre av oppgraderinger, koster også.

For min del skulle denne båten vært bortimot gratis,hvis ikke tror jeg det finnes bedre alternativer der ute.

Står forresten en rimelig Skarpnes 30 på finn nå, ville heller kjøpt den, men jeg er kanskje inhabil ☺

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

For å sette I stand motoren kjøper du en overhaul kit og andre reservedeler (dysespisser motorfester, Vannpumpe etc). Dett koster ca 4000 -7000 kr for delene. Kan du overhale en motor selv så er den jobben gratis. Ellers kan en bilmekaniker overhale denne for deg (svart..) med delene du kjøpte. Mellom 5-10000 kr i arbeid. En ferdig overhalt motor fra

http://www.parts4engines.com/perkins-4-108-reconditioned-engine/

Ligger på 20000 engelske Pund.

Hvor mye hadde selger tenkt seg å ta for Sagan?

Guest Avmønstret#

Høres ut som en helt standard brukt snekke. Skal man ha nytt så må man kjøpe nytt. 

Stopp stenesoliden (ellerhvordandetnåstaves) på Perkinsen ligger litt bak høytrykkspumpa for diesel på barbord side av motoren. Går ett stag inn på pumpa og to strømledninger inn stenesoliden som styrer den. Veldig enkelt. Sjekk koblinger og kabling eller legg opp nye til bryteren og sjekk bryteren. Forøvrig evighetsmaskiner og med mindre det er noe galt med den eller den er utslitt så ser jeg ikke poenget i å skulle overhale den. Men om det trengs så er deler svært billige og utrolig lett å få tak i da motoren er brukt mye i traktorer og andre landbruksmaskiner. (Har selv samme motor i båten). I mange tilfeller kan du bare stikke innom og få delene over disk til svært rimelige priser. 

Ang. svetting så er Perkins kjent for dette. Det er sikkert mulig å få de 100% tette hvis man legger nok arbeid i det. For mange er en gammeldags talgpakning mellom motor og gear en utfordring ifht oljedrypp. I dag får man kjøpt en teflonvariant (ikke originaldel) som vistnok skal løse problemet. Og bruk av riktig olje er viktig. Noen har stor suksess med å så å si få vekk all svetting ved å bruke Biltema sin "no-smoke oil", selv bruker jeg veteranbilolje og har redusert svettingen vesentlig med det.   

Ang kalesjen og jordslag så ja... rens er jo mulig. Om den har "riktig" farge får du nå også kjøpt fargestoff for kalesjer, så det er muligheter til å pynte opp så den varer en del sesonger til. 

Resten var vel egentlig innenfor ordinært vedlikehold på en måte... men om etterslepet er stort så blir det jo en del å gjøre. 

Men jeg leser ingenting som skulle være usedvanlig dyrt her... heller en gylden anledning til å prute godt fordi båten ser "shabby" ut. Og Saga 27ac er jo en vakker klassiker med gode egenskaper. Vel verdt å legge en del arbeid i, syns jeg. 

Pluss at du har gode ressurser på nett. Det norske Sagaforumet er en kilde, pluss det danske forumet. Mange entusiastiske eiere og brukere som deler sine kunnskaper er gull verdt.

Guest Avmønstret#

TS har vel i en annen tråd på forumet sagt at han ikke skrur selv. Hvorfor da kjøpe en gammel båt med masse feil?

Finn deg heller en pen båt i god stand og betal litt mer enn minimum er mitt råd.

Der er nok av båter.

Enig, men... alt det trådstarter ramser opp er jo forsåvidt noen av mange ting som vil oppstå på alle bruktbåter innen et eller annet tidspenn. 

Og resten av vedlikeholdet? Hvis alt fra polering til stoffing, bytting av noen slanger på motoren, vask og evt faring/impregnering av kalesje, gjennomgang av el-nett osv må settes bort så vil jo båten knapt være tilgjengelig for bruk pluss at det går mye tid i å koordinere reperatører osv. 

Så om trådstarter ikke kan gjøre noe som helst selv med det han lister opp i første innlegg og må sette det bort blir vel båthold rett og slett for dyrt og upraktisk uansett, hvis penger er ett spørsmål her da? 

--------

En annen ting er jo hvorfor trådstarter ikke kan gjøre noe selv. Om det ikke er et psykisk/fysisk hinder så kan man jo lære :-) Kunne ikke så mye om/med båt selv en gang men det er jo bare å dundre på og lære etterhvert. En eldre og rimelig snekke er jo en glimrende arena å begynne på. Utrolig hva man kan få til med litt verktøy og google/youtube ;-) Litt internettsøk osv kvelden før en skal ned i båten og fikse noe er ofte svært nyttig. Båten i seg selv har mange nettressurser, motoren likeså. 

Naturligvis kan jeg gjøre noe selv, men jeg kan for eksempel ikke sy en kalesje. Jeg har ikke kompetanse til å ta ut en motor og bytte pakninger uten om for eksempel topp deksel pakning. Polering kan jeg naturligvis gjøre, ordne treverk kan jeg gjør, bytte olje og filter kan jeg gjøre. Bunnsmøre kan jeg gjøre, men det koster også å få den på land. Elektrisk føler jeg meg ikke kompetent nok til å gå løs på. Ventiler og gjennomføringer er jeg skeptisk til å gjøre selv. Bytte slanger og ledninger på motor føler jeg meg ikke kompetent nok til å ta. Jeg er klar over at alt dette må gjøres på alle båter en gang, men det er summen av alt på en gang som gjør at jeg er skeptisk til et slikt prosjekt. Jeg kan få mindre båter til samme pris med langt mindre vedlikeholds behov i dag. På sikt regner jeg uansett med å måtte gjøre slikt vedlikehold, men det er jo kjekkere med en båt hvor mye er tatt i senere tid. Kjøper jeg meg en båt nå ønsker jeg helst å bruke den i sommer i stedet for å måtte vente til neste sommer igjen før den er på sjøen. Vil bare legge til at tingene som er ramset opp bare er tingene jeg vet, det kan naturligvis være andre ting som dukker opp under veis.

2000 pund, ikke 20000? Ville tatt den tvert framfor å begynne å skru selv.

2000 pund skal det være. Og min erfaring etter å ha overhalt motoren er at jeg også skulle ha kjøpt den ferdig overhalte her. Med sending til Strömstad for å slippe till og moms og avgifter for håndtering. Fra Strömstad henter jeg selv. (Eller motsvarende närmste EU grensebyen da)

.

Jeg er enig i at disse motorene er skuddsikre. Men de har slitasje deler som behøver å byttes. Det er dette overhaul kitet er til for. Du må sjekke tilstanden på motoren for å avgjøre om overhaling er nødvendig eller ikke. På min var det oljelekkasje og gjennomslag (slitte sylinderforinger og stempelringer).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...