optimax 150 Startet 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2016 Har satt inn en sabb 30 hk med vridbar propell og hurtigomstyring. Problemet er at når jeg setter omstyringshendelen forover så går båten bakover. Når jeg setter omstyringshendelen akterover så går båten forover.. altså stikk motsatt av hva den skal. Har prøvd å demontere omstyringsspak for jeg tenkte å dreie den 180 grader. Det er ikke mulig..propellaksel går riktig vei sammen med omstyringshendel. Er det mulig at jeg har klart å f eks forveksle propellvinger og satt de gal vei? Eller kan det være at forrige eier satte på akselklossen feil vei? Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Du har nok montert propellen feil saman.. Men kanhenda må akselklossen også stå feil veg, eg trudde nemleg ikkje at det var mogeleg å få propellen saman feil veg. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Eg prøver å tenkja . . . . . Sabb 30 Hk er ein firtakts motor, og kan dermed ikkje startast med feil dreieretning. Å montera ei omstyring slik at den kan gi ein slik feil, trur eg ikkje er mulig. Akselklossen er skrudd fast på akselen, og med noka slag lim i gjengene - det er ei ein gang for alltid - montering, eg tviler på om feilen ligg der. So går tankane mine til å montera propell - propellvengene er like, so om dei bytter plass spelar ingen rolle, men eg trur det er mulig å setja vengene inn i propellen med 180 grader feil vridning, dei får i so fall inngrep i feil spor iakselklossen, og eg trur at propellen i so fall vil oppføra seg slik du beskriv. Magne Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Hoi og takk for svar og innspill. NÅ har båten vært på land og feilen funnet. Det var akselklossen som er laget for en høyregående motor. dvs at kloss og aksel ikke hørte til denne motoren i utg punktet. På klossen er sporene til vingene/vingeklossene motsatt av hva de skulle være. Skiftet aksel og akselkloss og satt sammen igjen med positivt resultat. Tok en tlf til Sabb i Bergen og de opplyste vel at det kunne være ca 10 sånne aksler/akselklosser i Norge...mao høyst uvanlig. Disse er merket med grønt i bakkant av klossen mot rødt som er vanlig. Selve vingene og bosset er likt. Så da er båten på vannet igjen og alt iorden. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 - Den var spesiell... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Dette er noko som eg overhode ikkje har hørt om. So lærde eg noko nytt i dag og. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.