Jump to content

sabb propell feil montert ?

optimax 150

Recommended Posts

Har satt inn en sabb 30 hk med vridbar propell og hurtigomstyring. Problemet er at når jeg setter omstyringshendelen forover så går båten bakover. Når jeg setter omstyringshendelen akterover så går båten forover.. altså stikk motsatt av hva den skal. Har prøvd å demontere omstyringsspak for jeg tenkte å dreie den 180 grader. Det er ikke mulig..propellaksel går riktig vei sammen med omstyringshendel.

Er det mulig at jeg har klart å f eks forveksle propellvinger og satt de gal vei? Eller kan det være at forrige eier satte på akselklossen feil vei?

Eg prøver å tenkja . . . . .

Sabb 30 Hk er ein firtakts motor, og kan dermed ikkje startast med feil dreieretning. Å montera ei omstyring slik at den kan gi ein slik feil, trur eg ikkje er mulig. Akselklossen er skrudd fast på akselen, og med noka slag lim i gjengene - det er ei ein gang for alltid - montering, eg tviler på om feilen ligg der. So går tankane mine til å montera propell - propellvengene er like, so om dei bytter plass spelar ingen rolle, men eg trur det er mulig å setja vengene inn i propellen med 180 grader feil vridning, dei får i so fall inngrep i feil spor iakselklossen, og eg trur at propellen i so fall vil oppføra seg slik du beskriv.

Magne

Hoi og takk for svar og innspill. NÅ har båten vært på land og feilen funnet. Det var akselklossen som er laget for en høyregående motor. dvs at kloss og aksel ikke hørte til denne motoren i utg punktet. På klossen er sporene til vingene/vingeklossene motsatt av hva de skulle være. Skiftet aksel og akselkloss og satt sammen igjen med positivt resultat. Tok en tlf til Sabb i Bergen og de opplyste vel at det kunne være ca 10 sånne aksler/akselklosser i Norge...mao høyst uvanlig. Disse er merket med grønt i bakkant av klossen mot rødt som er vanlig. Selve vingene og bosset er likt.

Så da er båten på vannet igjen og alt iorden. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...