trydis Startet 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2016 Årets første tur i dag, med strålende vær, kjørte ca. 30 min før jeg forsøkte å gi full gass. Sist sommer klarte den rundt 3800 RPM, men nå klarte den bare rett over 2000 RPM og manglet "punch". Forsøkte 3-4 ganger med samme utfall. - Nidelv 690 Sport med VP 41P og duoprop - Service er utført av Volvo Penta mekaniker før sjøsetting - Klarer 4000+ RPM i "fri" - Så ikke tegn til mye røyk da jeg gav full gass - Hørte ikke lyden fra turboen - Ingen antydninger til "fusking" hverken ved rolig kjøring eller da jeg gav full gass Ringer mekaniker i morgen, men tips til hva som kan være problemet mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Høres ut som turboen har satt seg,Prøv å løsne den på luftsiden.Båter med hekkagregat,er utsatt for rust i eksosløp på turboen Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Tor Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Ettersom du får høyere turtall i fri så mistenker jeg umiddelbart dieseltilførselen. Har du sjekket dirselfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Jakob T: Ser at det ikke er helt uvanlig etter lengre tid uten bruk, skal se om jeg kan få sjekket det i morgen. Skipper Tor: Dieselfilteret ble byttet ved service, like før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Mål turbotrykket, da får du svar :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Seasu Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Prøv å ta av luftfilteret når du sjekker turbo, mulig dette er tett. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Seasu: Luftfilteret ble byttet ved service, like før sjøsetting. Snakket med mekaniker i dag tidlig, han var rimelig sikker på at det var turboen som stod fast, han skulle ta en titt på det i løpet av dagen. Fortsettelse følger... Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Turboen stod fast, så får jeg håpe det blir futt og fart på neste tur. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Det blir nok mye bedre med spinnende vifte - oppnås ikke ladetrykk ved økt pådrag, vil røykbegrenseren på dieselpumpa redusere kraftig dieseltilførselen med akkurat disse symptomene. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Om turboen spinner kan du sjekke ved å fjerne luftfilteret og putte fingeren inni. Min 41 er litt kresen på luftfilter. Når dette er nytt drar den rett opp, det gjør den ikke når det begynner og bli tett. Tok dere turbovask ? På yanmar 4JHTE hadde manualen en prosedyre på dette, til Volvo lurer jeg på om man kan gjøre dette. Uansett god sommer Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Kaffelars: Satser på det Seasu: Ja, leste på diverse fora at det er en mulighet. Uansett så kom VP mekanikeren til båthavnen og ordnet det kostnadsfritt God sommer til deg også. Redigert 2.Juni.2016 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Om turboen spinner kan du sjekke ved å fjerne luftfilteret og putte fingeren inni. Nja, jeg ville vært forsiktig med dette. Greit nok å kjenne om turbinen kan snurres når motoren står. Men å stikke fingrene inn i turboen når motoren går det ville ikke jeg ha gjort. Jeg har bruk for alle fingrene mine. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gudrun Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Tror nok og vi skal holde gulrot buntene langt vekke fra turboen når motor svive. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Fikk testet båten i går og kan bekrefte at det gjorde susen Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Kjekt når en gratisfix kan redde båtsommern ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Med Volvo 0 problem.Easy fix Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.