Jump to content

Volvo Penta 41P - Mangler kraft/lavt turtall

trydis

Recommended Posts

Årets første tur i dag, med strålende vær, kjørte ca. 30 min før jeg forsøkte å gi full gass. 

Sist sommer klarte den rundt 3800 RPM, men nå klarte den bare rett over 2000 RPM og manglet "punch". Forsøkte 3-4 ganger med samme utfall.

- Nidelv 690 Sport med VP 41P og duoprop

- Service er utført av Volvo Penta mekaniker før sjøsetting

- Klarer 4000+ RPM i "fri"

- Så ikke tegn til mye røyk da jeg gav full gass

- Hørte ikke lyden fra turboen

- Ingen antydninger til "fusking" hverken ved rolig kjøring eller da jeg gav full gass

Ringer mekaniker i morgen, men tips til hva som kan være problemet mottas med takk.

Om turboen spinner kan du sjekke ved å fjerne luftfilteret og putte fingeren inni. Min 41 er litt kresen på luftfilter. Når dette er nytt drar den rett opp, det gjør den ikke når det begynner og bli tett. Tok dere turbovask ? På yanmar 4JHTE hadde manualen en prosedyre på dette, til Volvo lurer jeg på om man kan gjøre dette.

Uansett god sommer

Om turboen spinner kan du sjekke ved å fjerne luftfilteret og putte fingeren inni.

Nja, jeg ville vært forsiktig med dette. Greit nok å kjenne om turbinen kan snurres når motoren står. Men å stikke fingrene inn i turboen når motoren går det ville ikke jeg ha gjort. Jeg har bruk for alle fingrene mine.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...