Førstefender Startet 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2016 Motor 2001modell. Dobbel installasjon, Stb motor har ikke krefter over 3100omd. Hva er gjort: -Mye dieseldyr gjørme i bunn av tank, rengjort og blåst linjer tilbake til tank. Byttet filter og drenert ut ca. 1 liter (!) brunt vann fra racorfilter. -Åpnet fødepumpe og rengjort, kryss byttet med Bb motor. -Bypass rør fra tank til fødepumpe. -Sjekker diesel retur på tomgang, kommer bra mengde, ikke fått sjekket under belastning. Alt det dette har ikke gitt noe sprekere motor, fremdeles lite ork over 3100omd. Er redd dyser/dieselpumpe har fått skade av alt vannet jeg fant i filter? Turbotrykk skal forsøkes sjekket. Begynner å bli litt tom for ideer om hva jeg kan sjekke selv uten diagnoseverktøy? Takknemelig for alle tips om hva jeg kan/bør sjekke nå. Littere frustrert Princess eier.. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Hei! Har maken motor, og syntes i fjorårssesongen at motoren "døde" litt effektmessig. Jeg fikk ikke så store utslag som hos deg, men det som var 3800 o/min var blitt til ca 3400-3500 på max. Jeg hadde ut motoren i vinter ifbm bytte av transom ( fant ut at det var verdt å bytte den komplett istedenfor å sette i stand den gamle, men det er en annen historie). Verksted tok da 1000 timer gjennomgang av motoren, med ventiljusteringer, dysesjekk, mm. Satte ut båten i forrige uke, bunnsmurt og fjong, og opplever det samme. Det mangler "topping" i kraften. Men det nye er at jeg så opplever at motoren to-tre ganger "tenner til", og øker turtallet selv i noen sekunder, og jeg føler jeg da "kjenner igjen" motoren slik den var før. Dette skjedde som sagt få ganger, og varte kun i 2 - 4 sekunder, før turtallet igjen droppet. Snakket med mitt verksted pr. telefon om dette, og de antar dette kan ha sammenheng med en føler på manifold. Dette er et Mercruiser verksted, og de kjenner igjen symptomene fra andre D-tronic`er. De var såpass sikre, og jeg såpass overbevist, at vi ble enige om å bestille denne føleren, og jeg håper den er tilgjengelig i slutten av denne uka. Jeg er ikke trygg på om dette er på eksos eller på ladeluft siden, telefonsamtalen skjedde ute på sjøen og jeg fikk ikke med meg detaljene. De nevnte forøvrig også at man på noen båter kunne oppleve problemer med å ta båten opp i plan pga dette ( har vel med båtstørrelse/type å gjøre muligens). Jeg skal prøve å melde resultatet og mer detaljer av dette så snart ny-føleren er innmontert. Nå er det kanskje likevel en sjanse for at vann og dieseldyr har påført skade på dieselpumpe eller dyser. Du bør kanskje få målt dieseltrykk og dyser. 1 liter vann fra ett filter høres forholdsvis drøyt ut. Faren er at du har kjørt guffa inn i motoren :( Redigert 2.Juni.2016 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Rusk og rask kan samle seg i dysespissene. Snakker om rimelig små passasjer her.. Map sensor kan tette seg eller takke for seg. Det er et knøttlite hull inn i sensoren som det kan bygge seg opp guffe i som til slutt går tett. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Takker for alle svar og forslag. Hvor sitter map sensor? Tenker du på den i dyse 1? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Har vært ute og sjekket turbo-trykk, fikk ca 1bar ved 3100omd, er dette innenfor? Fikk dessverre ikke sjekket mot den andre motoren da pluggen sitter fast på BB moto. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) MAP sensor sitter på intercooler. Måler temp og trykk der. Sitter til venstre for den øverste gule oljepåfyllingen på bildet. Redigert 2.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/3/enen/engines/mercruiser/imo/older/d4.2l%20di.pdf Maximum boost pressure : 124 kPa (18 psi) som da blir 1,24 bar Minimum boost pressure : 100 kPa (15 psi) = 1 bar Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Takk teerex, da tenker jeg at turbo og "luft" siden er ok. Regner med at turbo vil gi høyere trykk ved høyere turtall også. Har fått tak i et par "experter" i kveld, skal skru ut dieselpumpe og dyser i helgen (det var den båtturen), skal levere dem til en kar i Østfold som skal ha god kontroll på dette. Han var ganske sikker på en ring(?) i pumpa var slitt/defekt. Tar en sjekk av dyser i samme slengen når jeg først er igang. Reiser snart offshore, så resultatet av pumpe overhaling vil jeg ikke få svar på før om en 3 ukers tid. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Tror jeg ville prøvd med MAP sensoren fra den andre motoren før demontering av pumpe. Hvis den er gåen så får pumpen rett og slett ikke beskjed om å levere nok diesel til at motoren får nok turbotrykk, og igjen det turtallet den skal ha Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Tror jeg ville prøvd med MAP sensoren fra den andre motoren før demontering av pumpe.Ja dette er planen min også, tenker å bytte om den elektroniske "gasspådraget" også, som sitter på motor. Akkurat denne delen tror jeg er "funkar, funkar inte", men da er det iallefall testet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Da er MAP sensor sjekket og elektronisk gasspådrag sjekket. Ingen forskjell, så nå går dieselpumpe til overhaling, skal sjekke dyser også. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) En liten oppdatering: Dieselpumpe levert og åpnet. Fant vann i pumpe, litt rust, men ellers ikke store skader. Dyse-spissene var slitte og blir byttet, i tillegg var dysene montert med 2 pakninger i bunn, skal være 1 dvs de har ikke vært montert så langt inn i toppen som de skal. Skal forsøke alt jeg kan for å få med en mekaniker for å justere pumpa når jeg monterer igjen. Vil være sikker på at den ikke har vært juster litt feil hele tiden, motor ble overhalt for ca 2-300timer siden. Noen som kjenner en ekspert på Mercruser i Telemark/Vestfold? som har tid om en ca14 dager å justere inn pumpe så si i fra! Jeg monterer selv. Redigert 8.Juni.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) Apropos pakninger i bunn av dysene, jeg trodde de var kobber. Men både de gamle og de nye i et pakningssett jeg har ser ut til å være stål (magnetisk og stålfarget). Fant dette bildet på nett: Redigert 9.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Apropos pakninger i bunn av dysene, jeg trodde de var kobber. Men både de gamle og de nye i et pakningssett jeg har ser ut til å være stål (magnetisk og stålfarget). Ja, de skal være av stål, på min var det en kobber og en stål, hvis jeg forsto riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Nyoverhalte dyser og dieselpumpe ble montert for 3uker siden, og ingen forskjell.. ca 11000kr, men ikke helt bortkastet, dysespisser var ikke bra. Mye jobb for en "amatør" å montere og justere inn dieselpumpe, men det gikk tilslutt med ekspert hjelp pr tlf. Har forsøkt å koble vekk MAP sensor, da klarte motoren 2600omd, dette for å eliminere vekk evt kontakt eller kabel feil på denne.. Fulgte dieselsporet til bunns vil jeg si, etter funn av dieseldyr og mye vann i filter. Da er jeg tilbake på luftsiden, vil en få 1 bars trykk på manifold hvis det er restriksjoner på eksossiden? tenker på rust/grodd eksosbend. Ved en dårlig intercooler, vil dette utgjøre så mye som tap av 7-800omd? Kjørte en systemrens på saltvannsiden rett før ferien, men skulle stått 48timer og rakk ikke mer en ca 12timer. Har nå kjørt motoren Langesund-Gøteborg-Smøgen-Tvedestrand-Langesund.. Ingen olje eller vann forbruk, lettstartet og går som en klokke, men er bråstopp på 3100omd og topp skal være 3800omd. BB motor virker å ha krefter i overflod og drar lett 3600omd selv med STB motor hengende etter.. Har cruiset på et litt lavere turtall, men har klart å holde 19-23knop på lengre strekk med motorer på ca 2900 og 3100omd. (BB-STB) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Har du sjekket den siliconeslangestubben mellom turbo og intercooler? du ser så vidt slangeklemmene på bildet fra Teerex. Jeg opplevde at denne var smokket løs på ene siden på min motor, og det var ikke enkelt å se sånn umiddelbart. Ville sjekket det iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Du bør nok ta få lest av feilkodene på motoren hvis du ikke allerede har gjort det, forsto det slik at dysene ble overhalt, men har en misstanke om at feilen ligger i nåleløftsensoren på dyse nr 1. hvis det er feil med den, så vil ikke motoren yte over 80% Dette har skjedd meg en par ganger på Mercruisere. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Ser at du har 2 motorer, så hvis du ikke har tilgang på diagnoseutstyr kan du prøve å bytte om dyse nr. 1 fra den ene til den andre motoren, og se om feilen flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Takker for svar. Har sjekket slange mellom turbo og intercooler. Dyse nr. 1 har jeg ohm'et til 102ohm lik STB motor, kan den likevel være feil? Planen min videre er å skru av wastegate og sjekke denne. Reiser bort i 14dager i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Ohming tror jeg ikke hjelper for å feilsøke på sensordysen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Ok, trodde ikke dyse nr 1 var så avansert. Da skal jeg forsøke bytte om dyse nr 1 når jeg kommer hjem om en 14dagers tid. Ser i historikken at dyse nr 1 er byttet 2(!) ganger tidligere i garantiperioden når båten var i England. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Hei, nå går motorene mine likt, bare 3600omd riktignok, men det var et kjapt "test run" med litt last. Fikk låne et diagnose verktøy av en her inne, og den gav kunn 82% pådrag på "problem" maskinen.. Etter litt "fikling" og justering av gassvaier, fikk jeg den til å gi 100% og 0% pådrag (kan ikke bruke standar hull). Jeg justerte endel på denne i våres også, så jeg tror faktisk at den ga 100%, hadde noen "test run" da på 3300omd. Etter dieselpumpe montering ble den nok ikke montert 100% riktig. Så nå tror jeg pumpe/dyse overhaling hadde sin misjon. +300-400omd Jeg må i allefall tro det for å få sove om natta (En mekaniker justerte faktisk pådraget dagen før jeg tok over båten, fordi den ikke gav max) Jeg har verktøyet ennå, tenkte å ta noen tester til, med måling av turbo trykk osv når jeg først har verktøyet, men motorene er nå friskmeldt fra meg, cruiser fint på 25knop og 3200omd Fikk låne verktøy av JLE her fra baatplassen, utrolig hyggelig gjort. Redigert 11.August.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.