Jump to content

Rapp Hydema hydraulikkpumpe hviner ved oppstart

hombor

Recommended Posts

Håper noen kan gi meg et tips for nå begynner jeg å bli rådvill:-(

Jeg har en VTM-42 original Rapp Hydema hydraulikk pumpe som driver en teinehaler.

Når jeg starter opp så hviner det noe helt forferdelig , men blir litt bedre etter at anlegget er blitt varmt. Reimen slurer ikke og jeg bruker 32 olje slik de anbefaler. Kraften er fin.

Jeg har litt for lange slanger og en skottgjennomføring før slangene når teinehaleren.

Alle slanger og koplinger er nye.

Min tanke er at dette må være luft, men jeg kan ikke finne noen lekkasjer og kan heller ikke se at nivået i tanken som har utlufting endrer seg.

Takk for alle tips:-)

Hvis det er luft, får du kavitasjon i pumpa og det er skadelig og vil ødelegge den.

Det høres ut som knitring når luftboblene imploderer inne i pumpa og ofte kan du kjenne vibrasjoner.

Lange slanger betyr ingenting, men oljemengde må være korrekt.

Tror kanskje 46 olje ville fungere bedre, men det er neppe hele problemet alene.

Er det mye luft i olja? Du ser om den lysere og litt fluffy.

Byttet filter i det siste?

Blir pumpa fort varm?

Demonter slanger og koplinger mellom tank og pumpe og sjekk at den ikke suger inn luft.

Du kan bruke en skrutrekker som stetoskop og prøve å lokalisere lyden i pumpa.

Redigert av Taremakken (see edit history)

ja har vel tenkt at det er luft..men det meste er nytt og virker godt tilskrudd. Jeg får prøve å demontere alt og sette det sammen igjen. 

Pumpen står 1m under motoren..så det er så rart at det skal være luft også..da jeg vel sett lekkasje eller at nivået oljereservoaret på pumpen hadde steget?

jeg skal prøve å bytte pumpe med en kamerat...så finner jeg ihvertfall ut om det er slangene eller pumpen som er problemet.

takk for svar:-) 

Du har ikkje feil manøvervventil eller at den er koblet den feil da? Du må sjekke om den har åpent senter når ventilen er i nøytral posisjon. Har den stengt senter, så vil pumpen presse mot stengt ventil og forårsake hvinelyder når overtrykksventilen åpner. Kan også vær at trykkreguleringsventilen er for stram, har du prøvd å slakke ut den?

slangene må ha riktig dimisjon i forhold til størrelse på pumpen, for stor gjennomstrømmings hastighet skaper lyder i systemet.  Du kan også se på giring på reimskivene, velg mindre diameter på pumpe og få ut lavere hastighet og mengde på pumpen

Skal du ha mindre hastighet, så må du ha STØRRE reimskive på pumpen.

Det som er så rart er at den hyler selv om motoren bare går på tomgang..og slangene skal være mer en store nok, har vel en størrelse for store slanger faktisk..men det skal jo ikke ha noe å si. Når jeg har kjørt 10 min så forsvinner mye av hylingen...så kan jo kanskje tyde på at det lekker inn lyft et sted...men da skulle det jo også lekke olje ut... har prøvd 2 forskjellige kraftblokker og det blir lyd av begge to.. 

Nei tror bare jeg må plukke ut pumpen og få den hjem..er vel kanskje en pakning eller kontroll-ventilen som har hengt seg opp eller no slikt.

Hastighet og kraft på motoren er det ingen ting å si på. 

det er en 12L, 140bar. VTM-42 pumpe og rapp hydema teinehaler så det er jo ganske enkle greier.. 

• 1 år senere...
hombor skrev On 5.6.2016 at 17.47:

Det som er så rart er at den hyler selv om motoren bare går på tomgang..og slangene skal være mer en store nok, har vel en størrelse for store slanger faktisk..men det skal jo ikke ha noe å si. Når jeg har kjørt 10 min så forsvinner mye av hylingen...så kan jo kanskje tyde på at det lekker inn lyft et sted...men da skulle det jo også lekke olje ut... har prøvd 2 forskjellige kraftblokker og det blir lyd av begge to.. 

Nei tror bare jeg må plukke ut pumpen og få den hjem..er vel kanskje en pakning eller kontroll-ventilen som har hengt seg opp eller no slikt.

Hastighet og kraft på motoren er det ingen ting å si på. 

det er en 12L, 140bar. VTM-42 pumpe og rapp hydema teinehaler så det er jo ganske enkle greier.. 

Fant du noen gang ut hva som var problemet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...