Jump to content

Dieseltank


Avmønstret4

Recommended Posts

Har et problem med at motoren hovedsakelig får diesel fra styrbord tank.

Prøvde derfor å stenge kran for styrbord tank før jeg gikk ut forrige søndag, for å bruke noe av dieselen i babord tank.

Da vi var kommet på vestsiden av Håøya, stoppet motoren og med pålandsvind ble det noe hektisk da jeg kun hadde med barna ombord og vi var ca 70-100 meter fra land. prøvde å åpne kran for styrbord tank men fikk ikke motoren til å gå selv etter lufting.

Fikk kontakt med et hyggelig par med en Scand som tok oss på slep mot Sandspollen, og det hadde allerede passert en Nauticat 33 på kort avstand. Stor takk til dere i Scand`en.

Under slepet lot jeg poden styre mens jeg prøvde å lufte en gang til, og da startet motoren med en gang.

Hva kan årsaken være?

Tror ikke tilførselen er tilstoppet da det ikke er mulig å kunne gå den strekningen, på den dieselen som er i slangene og filteret.

Kan luftingen tette seg slik at jeg drar vakuum på tanken?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Har gjort akkurat det samme selv......

Hadde med meg guttungen og båten stoppet rett ved siden av brygga........

 

Babord tank er den du skal kjøre tom sist.. Styrbord tank kan nemlig ikke brukes dersom babord tank er tom, dette har med ventilene, retur å gjøre. Det som kan ha skjedd med deg er at det er så lenge siden babord tank er brukt at det kan være vann ol i den som gjør at motoren stoppet. Selvsagt kan også luftingen være tett. Men sjekk om vannutskilleren fyller seg el. ved neste kontrollerte forsøk.....

 

Intruder

 

(Ps, har flapsen din noe effekt??) nokså lik min,men den er noe rundere og ser ut som den går lenger frem.... har kikka på sida di... båten er blitt flott!!!!

 

 

 

(Lagt til: Jeg var rett og slett tom for diesel på babord tank.... sikker på at måleren din er rett?)

Redigert av Intruder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:blush:

 

Da jeg hentet båten i Moss var ventilene til begge tankene åpen, det samme var returene.

Vi skulle tanke opp før vi dro vestover. 150 m fra land stoppet båten.

 

Sjekket tank målerene, ene tanken var tom men den andre var halvfull.

Har mye retur diesel på denne motoren 660l i timen, dieselen hadde gått tilbake til den andre tanken.

Da det ikke var mer igjen på ene tanken , begynte ikke motoren og ta diesel fra den andre.

 

 

Fikk slep inn til land , fylte ny diesel og fylte filterene da startet motoren etter ett par forsøk.

Slapp og lufte.

 

Jeg må nå stenge både tilførsel og retur på den ene tanken og bruke den andre da går det bra.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Babord tank er den du skal kjøre tom sist.. Styrbord tank kan nemlig ikke brukes dersom babord tank er tom, dette har med ventilene, retur å gjøre. Det som kan ha skjedd med deg er at det er så lenge siden babord tank er brukt at det kan være vann ol i den som gjør at motoren stoppet. Selvsagt kan også luftingen være tett. Men sjekk om vannutskilleren fyller seg el. ved neste kontrollerte forsøk.....

 

Intruder

 

(Ps, har flapsen din noe effekt??) nokså lik min,men den er noe rundere og ser ut som den går lenger frem.... har kikka på sida di... båten er blitt flott!!!!

(Lagt til: Jeg var rett og slett tom for diesel på babord tank.... sikker på at måleren din er rett?)

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke noe vann i utskilleren.

Mener at jeg har sett en slik lufting på skrogsiden og er det ikke 2 små hull hvor det sitter netting?

Kanskje denne nettingen er tett?

 

Ifølge forrige eier skulle målerne vise ganske nøyaktig og babord tankmåler viser 3/4 full, men sjekker dette visuelt gjennom mannhull.

 

Når det gjelder returen ble ikke denne stengt Sammen med tilførsel på styrbord tank.

Har dette noe å si? :confused:

 

Ja synes absolutt at flapsen har noe for seg.

Båten ligger nå mye rettere i vannet i alle fartsområder.

Er glad jeg tok investeringen, og jobben med montering gikk som en lek.

Takk for kompliment :blush::blush:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...