Jump to content

Import Princess, Sunseeker, Fairline, 32-42 fot 1995-, lønnsomt?

Vetle Eriksen

Recommended Posts

På jakt etter ny båt og ser endel i utlandet, men er det egentlig lønnsomt å importere idag mth på kronekurs, moms osv osv??!

Båter jeg ser litt på er Princess, sunseeker og fairline 32-42 fot.fra 1995 og nyere.

Og er det ingen som har septik tank osv? Eller er det mer vanlig i nyere båter i utland også nå? Vet det har vært dårlig med før værtfall.. På forhånd takk om det sitter noen på svar jeg leter etter! :)

:)

Det kan godt hende, dessverre for mange familier med oljerelaterte jobber, at det vil komme en del båter for salg, som må selges for å berge hus og heim. I et trådt marked så faller prisene på de båtene som MÅ selges.

Om man da står med pengene klar, så kan

man nok gjøre ok kjøp.

Det koster omtrent 30 % mere å kjøpe en båt fra England i dag, enn for 1-2 år siden. Dette pga svakere kronekurs og sterkere pund.

Faktisk, det blir sagt at båter blir solgt ut fra Norge nå.

Må ikke innbyggere i EU land betale tilsvarende mva eller hva de har ved innførsel av brukte båter fra et ikke EU land, eller er det et særnorsk fenomen?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Inntrykket mitt er at det utjevnes nå for båter i en viss størrelse. Bedre (høyere) priser på det norske bruktmarkedet virker det som. Snakket med en forleden som er på leting, virker som tilfeldige gode kjøp kan dukke opp både i Europa og Norge.

Litt sånn; finne riktig båt med riktig utstyr og layout er vel så viktig...

Kanskje denne kunne være et alternativ?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=65304468&fks=65304468

Så den lå for salg i fjor høst og vinter, Er ikke lenger aktiv annonse på Finn, men båten ser velholdt ut.

Vi har en tilsvarende båt, men med VP TAMD63P motorer.

Og eventuellt denne, men litt undermotorisert?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62893554

Tror i dagens marked at det kan være like greit å høre med Stavanger Maritime Senter om hva de har på lur. De henter hele tiden båter. De har en fin 98 Princess 360 med lang plattform til 995". Den er verd å vurdere. Jeg har vært ombord og sett. Eneste den sånn sett trenger, er tepper i en litt mer moderne farger.

Men hør med dem, de kan markedet og er seriøse. En forhandler jeg kan varmt anbefale.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ang innlegg nr 7. Handel med brukte båter mellom EU-land er ikke pålagt moms. Derfor velger enkelte nordmenn å kjøpe båt med hjemmehavn i Sverige. NB da må de være nøye med å ikke ta båten inn i norsk farvann fordi det da påløper moms.

Basert på annonsepris på de store utenlandske salgsstedene ser det for tiden ut som om pris i Norge er bedre enn ute. Tror likevel proffene (f eks Stav. Marine) får tak i gode objekter til bra priser. Ikke så lett å få til for en privatperson fra Norge uten spesielle kontakter. Tror man da som et minimum må reise ut lokalt og forhandle "på brygga". Lykke til med kjøp, ute eller hjemme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...