Inging84 Startet 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2016 Vi har en Skibsplast 660 2001 modell med en mercruiser TDi motor. Båten ble endelig satt utpå for sesongen og vi ute på årets første tur da turboen plutselig kuttet. Noen som har vært borti lignende? Helt uten forvarsel. Fikk en mekaniker til å se på det og fant da ut at det er staget mellom turboen og wastegate som har løsnet. Det er jævlig trangt nede ved motoren og "låseklipsen" som var der finner jeg ikke. Er det noen som vet hvor dette kan skaffes og evt str på den om man evt bare kan kjøpe den på en jernvarehandel. Skulle gjerne hatt båten i gang så fort som mulig igjen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Dra til et Opel verksted. Denne motoren er vanlig i Opel combo, astra og vectra. Forøvrig bør du sjekke om ventilen går lett, denne setter seg ofte fast og da kan motoren havarere. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Jeg leter også etter den typen klips . Si gjerne ifra om du finner . Men turbo skal vel funke selv om det staget er løst? Sitér dette innlegget Link to post
Inging84 Svart 2.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Vi sjekket om turboen fungerte ved bruke en strips for å feste det sammen igjen. Da fungerer turboen som vanlig igjen, men kutter når stripsen løsner/ smelter av ( blir ganske varmt nedi der). Prøver å lete etter delen som trengs for plaststrips funker dårlig når det blir varmt nedi der. I følge båtverkstedene jeg har vært i kontakt med til nå så selges ikke denne delen løst fra leverenadør. Man må kjøpe hele turboen, staget og wastergate sidene dette er en en del. LITE lettvint!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Her er et bilde av staget mellom trykk-klokke og wastegate på min motor. Håper det kan være til hjelp! Selve låsingen er bare en e-skive som skyves inn i et spor på akslingen på Wastegate. Den gjengede hylsen som er skrudd på staget fra aktuator benyttes for å justere åpne-trykket. Tenk deg om før du eventuelt skrur på denne. Edit: Et bilde til med litt annen vinkel. Redigert 2.Juni.2016 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/Ovrig/E-ring-300-stk-2000033225/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Volkswagen verksteder bytter turboer i hopetall, de har sikkert en ødelagt turbo du kan få plukke en låsering av. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Bruker VW slike Mitsubishi-turboer da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Det kan se ut som "alle" tyske biler - i hvertfall VW og GM benytter tuboer som ANTAGELIG bruker glidelager og siden de ryker kontinuerlig - kjenner flere som har skiftet flere på kort tid + andre noen motorer ... hvis de benytter glidelager vil jeg formode at riktig olje og hyppig(ere) oljeskift er avgjørende for å hanke ut noen flere km mellom havariene.... Type turbo valg er gjort av motorprodusenten og ikke turboprodusenten - de leverer hva det skal være. Tyske bilprodusenter er jo kjent for å knipe inn hvoren det er mulig til kundens lommeboks forlystelse.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Glidelager er vel det mest vanlige på turboer uansett bruksområde. Her litt om forskjellene: http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/journal_bearings_vs_ball_bearings http://www.hybridturbos.com/technical/journal-vs-ball-bearing Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Det er nå nesten likevel utelukkende tyske biler dette skjer på jfr en kasse med ødelegte turboer på bilverksted ved siden av der jeg holder til men har flere bekjente utenom dette som har skiftet både turboer og motorer flere ganger. Men tyske motorer og teknologi er jo bare drit uansett. WV forsøker å holde seg under radaren med denne feilpeoduksjonen (Bensin) motoren produsert av Audi; (Reparasjonen forsøker de å dytte over på kunden: Nok 100 000) http://www.autobild.de/artikel/vw-audi-seat-skoda-hoher-oelverbrauch-5738703.html Redigert 2.Juni.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 (redigert) Tja drit og drit fru blom... http://www.tv2.no/a/8140011/ Helt til topps, uansett bilmodell og uavhengig av kilometerstand, går Audi A6. Det er bilen med færrest feil. Redigert 2.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Tull og tøys. De (tyske) merkene selger jo biler med servicekontrakter og da kommer jo ikke feilstatestikken opp. I en av de andre Oslo avisene i går ble det offentliggjort en liste de beste og dårligste bilene å eie mht feil / kostnader og driftsikerhet toppet som best av Honda og Toyota nr 2 ... husker ikke resten men skal finne dette igjen. BMW selgher biler med driftsavtaker og sikkert flere tyske produsenter. Slik kan de skjule de reelle feilen da de ikke inngår i reklamasjoner. Når det gjelder Audi eller Corgi Toys som jeg liker å kalle de - selv om fansen ønsker å kalle de Horch.... uttalte Bård Eker nylig at Audi hadde brukt 30 år på å omdanne skranglekasser til noe mer anstendig... han har jo et engasjement på Koenigsegg i dag... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 (redigert) Det får vi igjen bekreftet i en av verdens største kvalitetsundersøkelser. Den gjøres av tyske Dekra. De har hvert år inne over 15 millioner biler til en gjennomgang, tilsvarende vår EU-Kontroll. På grundig tysk vis føres alle feil og mangler opp og systematiseres. Resultatet av minst 1.000 kontroller av samme modell må foreligge for at de regner resultatet for gyldig. 2016-utgaven av den årlige testen har data tilgjengelig for 474 forskjellige bilmodeller. Hmm Audi gikk til topps i 2010 også: http://www.tv2.no/a/3374373 Redigert 3.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Inging84 Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Takk Teerex for link til Biltema. Det var sånne klips jeg til slutt fikk tegnet opp fra et båtverksted med tips om at det kunne brukes. Da skal det handles inn og monteres, så håper vi på flere fine turer med båten. Blir LITT frustrert når det skjer noe med motoren allerede første turen. Noen flere tips om hva som kan være lurt å gjøre med denne type motor for å få lengst mulig levetid ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Normalt vedlikehold, olje og filter. Registerrem hver 5. år, enkel å skifte for gjør-det-selv-mekaniker dersom det er greit å komme til. Kontroll av dyser, er litt mer jobb å skru ut. Har ikke gjort det ennå selv, men ser for meg hvert 5. år som passe intervall på dette. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.