Jump to content

valg av ny utenbordsmotor 115hk

Kimsdal

Recommended Posts

Er Audi verdt 100' mer enn Skoda?

Jeg har Mercury, optimaxutgaven. Ikke førstevalg dersom din lidenskap er fiske og tomgangskjøring i timesvis, men utover det er dette en svært god motor.

Tviler på at det er vesentlig forskjell på 4t Mercury Suzuki og Yamaha. Eneste vesentlige forskjell er kanskje økt sjanse for at Yamahaen blir stjålet? Det er ingen tvil om at Yamaha var top of the art i 80-årene, men det har skjedd endel siden den gangen...

Anbefaler at du går for et motormerke hvor du har tillit til verksted/serviceapparat i ditt nærområde.

Ingen tvil om at Mercury F115 gir mest for pengene.

Momenter som lavest vekt, enklest vedlikehold, størst sylindervolum, flott design, behagelig støynivå osv. bidrar til det.

Er så fornøyd med min at jeg kan garantere for dette, selv om jeg ikke har fått mere enn 20 timer på min da.

Og Smartcraft instrumenteringen er også brilliant.

Eneste er at trimsylinderen hadde en liten intern lekkasje, men det var jo en enkel sak å få byttet på garantien da.

Motoren er "made in USA" men trimsylinderen var "made in China" så det forklare kanskje saken litt.

Min er produsert i september 2014 så relativt tidlig ute.

Yamaha kan prise motorene sine etter godt gammelt rykte, men at det har skjedd og skjer endringer vedr. kvalitet og teknologi i løpet av tiden som går er jo helt sikkert.

Mercury står nok ikke tilbake for Yamaha i dagens marked.

Suzuki har jeg litt blandet følelse for. Kan jo skyldes problemer med tæring på bl.a. 115-hk modellen opp igjennom 2000-tallet.

Forøvrig kan Mercury F115 leveres i flere utgaver.

Enten med standard undervannshus eller med CT (Command Thrust) girhus med større propelldiameter for bedre skyv på litt tyngre båter. Samme propeller som 150+ hk klassen.

Og nyeste modell er F115 Pro XS som drar turtallet litt lengre (5300-6300 istedenfor 5000-6000)  Vet ikke om den har noe mere effekt i praksis men vil anta det.

bilde

Her er min motor:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...