Jump to content

Lage kasse for stereoanlegg i båt, tips?

StoreEivind

Recommended Posts

Hei ønsker å lage en kasser i båten min hvor jeg kobler opp noen høytalere og forhåpentligvis en subwoofer og. Motoren min lager en del støy så vil gjerne att høyttalerene skal overgå det. Har heller ikke all verdens av penger å bruke på dette (4000 +/-). Kan noen skrive en handleliste til meg ? Komme med noen innspill?

bilde

Skal du overdøve motorlyden bør du ihvertfall peke høyttalerne mot ørene dine - ellers må du ha godt med volum for at det ikke skal bli irriterende for deg, og da blir det veldig irriterende for alle andre.

Er det førersetet på tegningen, så vil jo lyden måtte gå alle veier før du får den med deg, og vil vel antakeligvis høres bedre av de utenfor båten din enn deg.

Siden du lista sub så regner jeg med det er musikk, og ikke radiotale du vil fyre på.

Tror begge forslaga til grønnskollingen er bedre enn tegningen din.

Headset er jo egentlig litt skummelt siden det tar oppmerksomheten mer bort fra kjøringa enn hva høyttalere gjør, men jeg har kjørt i mange år med headset i mc-hjelmen uten problem.. Men der er jeg 100% fokusert på èn ting, og lyden er jo lyden bak meg, så trenger ikke guffe opp sånn - en båtmotor sprer lyden overalt, så vanskelig å overdøve kan jeg se for meg.

Jeg har 4 stk Pioneer 8-tommmere innfelt i skutesia. 

Bra lyd  :smiley:

Trenger ingen sub iallefall.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Helt enig fjordgrynt, men tror ikke dette er rette tråden for moderasjon :smiley:

Etter mange år på flyplassen, med arbeid tett på rullebanen, og ikke bruke hørselvern er man en smule redusert etterhvert.

All bass blir rumling, og det blir veldig irriterende etter en stund.

Jeg ble advart mange ganger, men hvem bryr seg når man er 20, ja.

Savner det ikke før det er for sent.

Christian: Det er ikke noe kasse rundt motoren, er det?

Det kan jo hjelpe å skerme av litt, slik som på min. Min 2-takter bråker svært lite på rett side av kassen.

Trenger ikke guffe så høyt på om du heller finner en måte å redusere støykilden på.

Sparer penger også..

Har hørselskade selv etter konsert med Jokke & Valentinerne på Rockefeller i sin tid.

Men, ett stort anlegg er bedre å høre på selv på moderat volum. Blir litt som en båtmotor. Bedre med stor motor enn liten. Blir mindre stress. En gnagete liten høyttaler blir man bare sliten i hue av. Men enig at mye bra har skjedd på blåtannfronten.

Hei!

Er nok ikke for å overdøve motoren da Mercuryen jeg har nå er ganske stille egt. Jeg sitter jo et par meter fra motoren også. Er bilde av båten i innlegget mitt lengre oppe. :)

Tenkte at høytalere er greit når man er på rolig tur med båt og vil høre litt musikk.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

christian: nei, visst søren var det to av dere som spurte. 

Jeg så båten på bildet, men det gikk ut like fort som det gikk inn at det var forskjellige båter :smiley:

Vurderer man headset om man f.eks er alene i båten så får man bedre lyd, og kan ha lavere volum så da sparer du strøm også.

Ulempen her er at headset på varme dager produserer svette i ørene - har du headset som går inn i ørene og det lager en rift, så har du eksem eller tilsvarende ganske fort om du er uheldig. Basselusker elsker å ha det varmt og fuktig.

Broderns lærer på lydskolen fortalte også om alle hørselsproblemene de hadde i lydbransjen. Pottetett, fuktig og varmt..mmmm

Var noen som spilte noe voldsomt utpå idag, og jeg kjente at jeg er kun 5-6 år ifra å bli irritert :)

Men så var det jo bare å gi litt gass, så var vi plutselig alene igjen. Sett slikt.

Forstår godt at folk som er mer rutinerte enn meg blir irriterte om det ikke tas hensyn da.

Bare av nyskjerrighet.. Skal du spille på transportetapper, eller bare generelt når du er på tur?

Koselig med musikk når man er ute i skjærgården med noen kamerater. Vil jo gjerne klare å snakke med andre folk, så tenker ikke å ha noe høyt spetakkel nei. ^^

Vel, blir vel litt tilfeldig om jeg kommer til å spille kun på transportetapper eller på tur.

Headset blir uaktuelt for min del. Litt mer "stress" enn å ha et anlegg. Prioriterer lydkvalitet over volum. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

@Teerex, hvordan fungerer de i en båt? Vanntette etc? 

Har nå "oppgradert" til et båt som kostet meg 1/3 av det Yamarinen i sigg gjorde. (Hadde lyst på et båt der det ikke var så farlig med om jeg ripte den opp etc.)

Det er jo den perfekte båten til å montere et høytaleresett, har du tips? 

Ja hvite høyttalere er marine og vanntette, eller i det minste tåler de fukt.

Trenger ikke spille så høyt når denne motoren går på tomgang iallefall  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ja eller jeg kan prøve å rette strålen oppover  :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...