tb55 Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Og ellers er jo det egentlige problemet at man flytter en 15-16 kvadratmeter vegg gjennom luften, hvilket resulterer i en kraftig turbulens bak båten. Om eksosen er aldrig så ren, vil akkurat samme problem være tilstede.......(bare ikke like synlig) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Når jeg tenker meg om så er nok max-turtallet på rundt 2800 ja. Men jeg pleier alltid å legge turtallet på rundt 2500-2600 når vi marsjer. Liker ikke å makse turtallet. I denne hastigheten forsvinner eksosen bakover. Båten var på land for rengjøring og stoffing i fjor, samt på nytt i år. Den ene turboen hadde et lagerbrudd i fjor, og ble overhalt.I tillegg er motorene kompresjonstestet og skal være i svært bra stand ifølge Eigerøy Båt & Motor i Egersund. Kom på en annen ting også. Er jo flapser originalt på denne snekka... Disse har stått helt oppe helt siden vi kjøpte båten... (amatører på sjøen.. ) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
JørgenL Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Min P38 1999 med 63p motorer går ca 5kn i gir med begge motorer i gir og den er fin på tur både i 7-9 knop og 21-26kn med toppfart på 30kn. Toppturtall er 2800rpm. Disse motorene soter dessverre litt i 7-9kn pga turbulensen båten lager bak i hekkbølgen - men det er ekstremt store forskjeller på soting etter dysesjekk/justering. Mye soting kan tyde på at noe kan utbedres der. Får du bare 2600rpm er det jo også noe annet galt med motor/drivlinjen som nevnt tidligere her også som kan være årsaken. Lykke til!:) Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) ...Du kan fikse problemet ved å legg ut eksosen på et sted den ikke blir fanget inn av turbulensen- f.eks. 3-4 meter opp i været, Noe sånt du tenkte da?? Redigert 4.Juni.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Guest Moderator Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Vennligst ikke la denne tråden gå av sporet, opprett ny tråd om båters "kosefart". Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) ...hva med å teste uten jolla i krybba bakpå, mulig det er denne er med på og skape vakuumet bak der. Har tenkt den tanken også ja. Så at det også trakk en del eksos inn under jolla og videre oppover akter før den (eksosen) forsvant. Men jolla må jo nesten være med den også. Er jo liksom "rednings-flåten" vår det da.. Redigert 4.Juni.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
nordan family 27 Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 som en post er inne på over: er ikke akkurat denne motoren kjent for litt soting generelt? Har vurdert å sette inn slike i min, og har da fått hørt det flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) Tomgång (något under 600 rpm) ger på min båt 4,8 kt med två motorer och 3,3 kt med en motor i gir. Tror inte att det varierar mycket mellan olika båtar. Ekonomifart med låg bränsleförbrukning och lite heckböljor ligger hellre i farter under 8 kt. Från 9,5 knop stiger förbrukningen per nm brant. Något problem med olja eller sot på akterpartiet har jag alldrig märkt under 16000 nm med min båt. Föbrukar Dina motorer någon olja? Redigert 4.Juni.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) Liksom andra båtar med 'klåfingriga' ägare har den säkert lagt på sig några kilo under åren och därmed saknas det nog numer 100 rpm till toppvarv. Har dock ingen känsla att detta gett någon ökad benägenhet till rök eller sotbildning. Redigert 4.Juni.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Sjekk dette dette fra manualen til mercruiser Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Da har vi fått testet ut snekka vår på flere turer. Er ingen soting bak ved lave hastigheter, ei heller ved marsjfart Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
BOBO II Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 He he.. Har det ikke vært diskutert spoiler bak oppe på kallesje i en annen tråd for et par år siden.? Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
pacuare Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Jeg ser at moderator ikke vil fortsette med kosefart diskusjon, jeg tar likevel denne inn igjen da jeg tror sotingen kan ha sammenheng med farten. i 5-7 knop skrev trådstarter at han ikke var plaget av røyk. Det er naturlig da motoren omtrent ikke er belastet, opp til skrogfart skal det nesten ikke krefter til å drive båten. I 8 knop begynner båten å kjøre i oppoverbakke, og den begynner å lage sjø. I 10 knop er det mye motstand, noe en ser tydelig på bølgene den produserer. Motoren går fremdeles på lave turtall, men blir tungt belastet. Jeg er ikke god på motorer, men opplever at en motor som drar tungt på lave turtall soter mye mer enn en som går lett på høyrere turtall. Min synsing er at lettere propell vil redusere plagen med sot ombort i "kosefart" (høyere turtall med samme kraftuttak), men ikke redusere plagene for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 (redigert) Jeg ser at moderator ikke vil fortsette med kosefart diskusjon, jeg tar likevel denne inn igjen da jeg tror sotingen kan ha sammenheng med farten. i 5-7 knop skrev trådstarter at han ikke var plaget av røyk. Det er naturlig da motoren omtrent ikke er belastet, opp til skrogfart skal det nesten ikke krefter til å drive båten. I 8 knop begynner båten å kjøre i oppoverbakke, og den begynner å lage sjø. I 10 knop er det mye motstand, noe en ser tydelig på bølgene den produserer. Motoren går fremdeles på lave turtall, men blir tungt belastet. Jeg er ikke god på motorer, men opplever at en motor som drar tungt på lave turtall soter mye mer enn en som går lett på høyrere turtall. Min synsing er at lettere propell vil redusere plagen med sot ombort i "kosefart" (høyere turtall med samme kraftuttak), men ikke redusere plagene for andre. Motorene er valgt ut til båten ut ifra en last/dreiemomentkurve og skal ikke på noe tidspunkt i planingsprosessen fra tomgang til høy turtall kunne være overbelastet når båtprodusenten har gjort hjemmeleksa si og prøvd ut korrekt propell. Kun ved overgang til annen (feil) propell etc. kan man da på et senere tidspunkt bringe motorene inn i en overlastsituasjon. Det samme gjelder betydelig økning av båtens vekt etc. Noe som ofte skjer uten at det tenkes for mye over det. Uten å gå tyngre i dybden på dette vil det si at ved et visst pådrag skal et visst turtal oppnås. (lastkurve) Om ikke er den overbelastet. Dette gjelder mekanisk oppbygde pådragssystemer. Common rail motorer er programstyrt og tar flere forhold i betraktning. Naturligvis forutsetter dette en frisk dieselmotor med ren turbin, kjølere, friske dyser, rent luftinntak, ingen restriksjon i tilførselsesluft, korrekt tetningsforhold i sylindere/ventiler etc. Er den av ulike årsaker ikke det vil mer sot forekomme. Men nå har vel aldri disse 63-motorene vært helt røykfrie så det er vel ingen direkte fenomen du observerer. Men er dette en endring som du helt klart ser har kommet i den senere tid så er det jo grunn til å undersøke nærmere. PS. Zalo løser opp sot og har i de fleste tilfeller det som trengs for en enkel renseprosess selv om det medfører mer/oftere polering. Billig er det også. Redigert 7.Juli.2016 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.