Jump to content

Princess P40 trekker eksos etter seg ved lav hastighet

///CHARLIE

Recommended Posts

Når jeg tenker meg om så er nok max-turtallet på rundt 2800 ja. Men jeg pleier alltid å legge turtallet på rundt 2500-2600 når vi marsjer. Liker ikke å makse turtallet. I denne hastigheten forsvinner eksosen bakover. 

Båten var på land for rengjøring og stoffing i fjor, samt på nytt i år. Den ene turboen hadde et lagerbrudd i fjor, og ble overhalt.I tillegg er motorene kompresjonstestet og skal være i svært bra stand ifølge Eigerøy Båt & Motor i Egersund.

Kom på en annen ting også. Er jo flapser originalt på denne snekka... Disse har stått helt oppe helt siden vi kjøpte båten... (amatører på sjøen.. :lol: )

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Min P38 1999 med 63p motorer går ca 5kn i gir med begge motorer i gir og den er fin på tur både i 7-9 knop og 21-26kn med toppfart på 30kn. Toppturtall er 2800rpm. Disse motorene soter dessverre litt i 7-9kn pga turbulensen båten lager bak i hekkbølgen - men det er ekstremt store forskjeller på soting etter dysesjekk/justering. Mye soting kan tyde på at noe kan utbedres der. Får du bare 2600rpm er det jo også noe annet galt med motor/drivlinjen som nevnt tidligere her også som kan være årsaken. Lykke til!:)

...hva med å teste uten jolla i krybba bakpå, mulig det er denne er med på og skape vakuumet bak der.   :smiley:

Har tenkt den tanken også ja. Så at det også trakk en del eksos inn under jolla og videre oppover akter før den (eksosen) forsvant. Men jolla må jo nesten være med den også. Er jo liksom "rednings-flåten" vår det da.. 

Redigert av ///CHARLIE (see edit history)

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Tomgång (något under 600 rpm) ger på min båt 4,8 kt med två motorer och 3,3 kt med en motor i gir.

Tror inte att det varierar mycket mellan olika båtar.

Ekonomifart med låg bränsleförbrukning och lite heckböljor ligger hellre i farter under 8 kt.

Från 9,5 knop stiger förbrukningen per nm brant.

Något problem med olja eller sot på akterpartiet har jag alldrig märkt under 16000 nm med min båt.

Föbrukar Dina motorer någon olja?

Redigert av ebonita (see edit history)
  • 1 måned senere...

He he.. Har det ikke vært diskutert spoiler bak oppe på kallesje i en annen tråd for et par år siden.?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg ser at moderator ikke vil fortsette med kosefart diskusjon, jeg tar likevel denne inn igjen da jeg tror sotingen kan ha sammenheng med farten. i 5-7 knop skrev trådstarter at han ikke var plaget av røyk. Det er naturlig da motoren omtrent ikke er belastet, opp til skrogfart skal det nesten ikke krefter til å drive båten. I 8 knop begynner båten å kjøre i oppoverbakke, og den begynner å lage sjø. I 10 knop er det mye motstand, noe en ser tydelig på bølgene den produserer. Motoren går fremdeles på lave turtall, men blir tungt belastet. Jeg er ikke god på motorer, men opplever at en motor som drar tungt på lave turtall soter mye mer enn en som går lett på høyrere turtall. Min synsing er at lettere propell vil redusere plagen med sot ombort i "kosefart" (høyere turtall med samme kraftuttak), men ikke redusere plagene for andre.

Jeg ser at moderator ikke vil fortsette med kosefart diskusjon, jeg tar likevel denne inn igjen da jeg tror sotingen kan ha sammenheng med farten. i 5-7 knop skrev trådstarter at han ikke var plaget av røyk. Det er naturlig da motoren omtrent ikke er belastet, opp til skrogfart skal det nesten ikke krefter til å drive båten. I 8 knop begynner båten å kjøre i oppoverbakke, og den begynner å lage sjø. I 10 knop er det mye motstand, noe en ser tydelig på bølgene den produserer. Motoren går fremdeles på lave turtall, men blir tungt belastet. Jeg er ikke god på motorer, men opplever at en motor som drar tungt på lave turtall soter mye mer enn en som går lett på høyrere turtall. Min synsing er at lettere propell vil redusere plagen med sot ombort i "kosefart" (høyere turtall med samme kraftuttak), men ikke redusere plagene for andre.

Motorene er valgt ut til båten ut ifra en last/dreiemomentkurve og skal ikke på noe tidspunkt i planingsprosessen fra tomgang til høy turtall kunne være overbelastet når båtprodusenten har gjort hjemmeleksa si og prøvd ut korrekt propell. Kun ved overgang til annen (feil) propell etc. kan man da på et senere tidspunkt bringe motorene inn i en overlastsituasjon. Det samme gjelder betydelig økning av båtens vekt etc. Noe som ofte skjer uten at det tenkes for mye over det.

Uten å gå tyngre i dybden på dette vil det si at ved et visst pådrag skal et visst turtal oppnås. (lastkurve) Om ikke er den overbelastet. Dette gjelder mekanisk oppbygde pådragssystemer. Common rail motorer er programstyrt og tar flere forhold i betraktning.

Naturligvis forutsetter dette en frisk dieselmotor med ren turbin, kjølere, friske dyser, rent luftinntak, ingen restriksjon i tilførselsesluft, korrekt tetningsforhold i sylindere/ventiler etc. Er den av ulike årsaker ikke det vil mer sot forekomme. Men nå har vel aldri disse 63-motorene vært helt røykfrie så det er vel ingen direkte fenomen du observerer.

Men er dette en endring som du helt klart ser har kommet i den senere tid så er det jo grunn til å undersøke nærmere.

PS. Zalo løser opp sot og har i de fleste tilfeller det som trengs for en enkel renseprosess selv om det medfører mer/oftere polering. Billig er det også.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...