Jump to content

Montere webasto i Anytec 622 SPD, erfaringer?


Lme

Recommended Posts

Jeg må ha litt varme under kalesjen og har kjøpt inn en Webasto Air Top Evo 40 som skal hjelpe til med dette. Det er trangt over alt og spørsmålet er om det er noen der ute som tidligere har vært igjennom samme øvelsen og kan komme med noen tips? Uansett er ambisjonen å legge ut noen bilder slik at de som eventuelt skal gjøre dette i fremtiden har noe å lese seg opp på. 

 

4 kw i varmeeffekt er vel tilstrekkelig vil jeg tro, også på vinterdager. Utfordringene som jeg ser er plassering av brenner, plassering av dyser, skroggjennomføring og trekking av 60 - 90 mm luftrør. 

Link to post

Har montert 3 slike varmere siste året i båter som egentlig er litt for små til at det lar seg gjøre uten særs ugunstige arbeidsstillinger, samt en god mengde tålmodighet og kreativitet.

Bl.a. montert i Quicksilver 675, Antares 6.80 og Uttern D68.

Når det både skal være friskluftsinntak fra utsiden og 3-4 dyser så blir det et helt prosjekt, slik enkelte moderne båter er konstruert.

Har noen bilder, kan legge dem ut etterhvert.

 

Denne er obligatorisk, eller tilsvarende http://www.seatronic.no/varmere-eksostilbehor-c-107_372/isolasjonsslange-for-p-3087

 

Denne er også grei, med tilhørende lokk med stuss http://www.seatronic.no/varmere-monteringsdeler-c-107_123/10l-tank-p-4611

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Monterte ein 4kw eber i den Buster xxl eg hadde, og har no samme varmer i Anytec 750spd.

Varmeren på Anytec'en var det tidligere eigar som hadde montert.

 

På bustern så hadde eg kun eit luft utak som bles fra passasjer side oppover mor førerposisjon.

varmeren var montert under konsollen på babord side.

 

Det er ganske likt oppsett på Anytec'en, men her er det montert 3luft dyser.

Brenneren står på venstre konsoll, eksosen gjeng ut skutesida ved samme området.

Første dyse går opp til babord vindu, luftrøyra går så bakover igjennom bakbenken der eit utak står og bles framover, så går slangen videre og fram til styrbord konsoll og bles på ruten.

 

Har gjort mej opp nokre erfaringer med desse oppsetta.

For mykje varme rett på vinduene gjer at all sjøsprøyt tørker svært raskt og du får kvite ruter som er vansklig og sjå igjennom på ein solrik vinterdag.

kan ein lage til eit opplegg der ein kjører først varmluften til og tine eventuelle frøsne vinduer, for så og kjøre luften meir sentralt i båten kan vere bra.

Ettersom eg har eit tjukt luftslange som gjeng tvers igjennom bakbenken så gjer det at benken er svært tørr og fin inni. Her er eit tørt miljø og bevare reservekle, redningsvester, reservedeler og verktøy.

Ettersom desse båtene er på langt nær tette så vil ein få så stor luftutskiftning under fart at det har fungert bra og suge luft fra eksisterende rom.

forbrenning luften tek eg ifrå oppbevaringskassen framom konsollen.

Du trenger ikkje og gjere mykje ut av det for og få ein god og nyttig lunk i båten med varmeren.

 

På Bustern så monterte eg varmeren med eksosslangen som hadde innebygd lyddemper, problemet var at denne tok stor plass inne i konsollen.

På Anytec'en hadde tidligere eiger montert eksosen uten noko form for lyddemper, og det var litt støyende.

I vinter sveiset eg ein liten lydpotte som eg monterte på eksosen i syrefast stål, denne tok ned lyden med ca 10db om eg huska rett.

Legger ved eit bilde som viser oppsettet på Anytecen.

Ikkje så lekkert men det fungerer.

1465070211.jpg

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

Har tilbrakt hele dagen i dag i båten og kommet fram til en løsning - kanskje ikke optimal, men tror den skal fungere. Trangt er bare fornavnet.. :sweat:  :sweat: Er ikke eksostussen din nært vannlinja Terje338? Jeg ender opp med en dyse på babord vindu (60mm) og en dyse på siden av babord konsoll - mot passasjen mellom konsollene. Tror 4 kw skal gi nok varme uansett, men så det som rimelig vanskelig å få til en dyse på dashbordet. Det er jo et stort trekkerør mellom konsollene (100mm?) men der går det kabling også. Får du noe effekt på styrbord side når du har noen meter rør via bakbenken?

 

bilde

 

Her er min løsning. Er ikke mange som klatrer på dollbordene på en slik båt uansett. 

 

Selve brenneren satte jeg her i babord stuerom rett foran vindskjermen. 

 

bilde

 

bilde

 

FF

Link to post

Var litt skeptisk til min plasering av eksosstussen, men den har ein såpass svanehals innvendig så det ser ut til og fungere.

 

Det er rikeslig med varmluft som kjem ut til styrbord side.

trur du kan klare og drage eit mindre røyr fra babord til styrbord side i det trekkerøyret.

kan no alltid gå mykje ned på dimensjonen på røyrer om det ikkje er primerdysen.

 

Er den braketten tjukkere en den ej har? Braketten min vart bendet etter litt juling, og eg måtte forsterke denne.

Link to post

Eksosgjennomføring innvendig. Faktisk rimelig grei plass å jobbe på. Ser ut til at det er ganske nært vindusvisker, men er sikkert 10 cm. I tillegg er den nå isolert - takk teerex som la til isolasjon på handlista min. 

 

bilde

 

Ofret en koppholder med perfekt dimensjon og fikk en dyse opp mot vindu så i alle fall copiloten ser noe i fuktig vær  :thumbsup:

 

bilde

 

Dyse nede i passasje mellom konsoller:

 

bilde

 

Neste post på programmet var kabeltrekking. Valgte å holde meg til bruksanvisningen som sier direktekobling til batteri for å ikke risikere at man går i fella og stenger hovedstrømbryter før brenneren har fått kjølt seg ned. På 622 SPD, og sikkert også 750, går det en brei og fin kanal under dollbordet. Denne er delvis åpen som stuerom innenfor stolene men lukket både mot hekken og mot konsollen. Lærte under veis at de lukkede partiene inneholder flytemedium kledd i plast. Prøvde meg først på å åpne dette mannhullet for å kunne trekke enklere: 

 

bilde

 

Borra pent ut popnaglene, bare for å finne ut av det var limt noe så jævlig i tillegg så måtte bare gi opp. Det hadde ikke blitt spesielt pent å tatt de av med makt. Så da måtte jeg trikse litt men fikk det til ganske pent og usynlig. 

 

Det er en voldsom åpning for drenering mellom akterbenk der batteriet er og skrogsiden. Etter en time med bannskap fikk jeg endelig tredd trekkerøret helt bak via kanalen og bak mot akterspeilet. Måtte jobbe i blinde via et mannhull bak batteriet. Stakk telefonen inn, tok bilder, og jobba med en lang nebbtang. 

 

bilde

 

 

bilde

 

Mannhull og trekkerør. Fikk plass i en eksisterende gjennomføring gjennom bakvegg. I tillegg hadde jo Exide AGM batteriet ekstra poler som gjorde jobben behagelig. Brukte 6 kvadrat kabel, men de hadde selvsagt ikke rød der jeg handlet så det ble blå og svart. 

Link to post

Tipper braketten er i 4 eller 5 mm stål, kan ikke se for meg at denne gir seg. Har vært inne på tanken å trekke under dørken, men spørsmålet er om kablingen tåler varmen. Har ingen erfaring men hvor varmt det vil bli? Kanskje det er plass til 60 eller 50 mm rør, hadde jo vært supert selvsagt. 

Link to post

Webastoen bruker maks 0,49 l i timen og da tenker jeg at det er tilstrekkelig med en 5 liters tank, all den tid plassen er noe begrenset. Uansett så legger jeg opp til at det skal være enkelt å bytte ut reservekanna som som jeg kjøpte til formålet, i tillegg må den løsnes og løftes noe for å kunne fylles. Plasseringen blir i samme stuerom som brenner, men det er ingen fare for at eksos/varmerør komme i konflikt. Fant en fin kanne med et plant felt der jeg monterte gjennomføringen og stigerøret. Den sees her sammen med noe verktøy - er glad for at jeg tok opp båten og parkerte den ved garasjen - er ikke får turer opp og ned for å hente verktøy. Utrolig hva man får bruk for!

 

bilde

Link to post

Flott arbeid så langt.

Hadde du montert den dysen din høgre som bles mot midtgangen så hadde du sikkert fått litt varme/luft bort til styrbord vindu.

Spesielt om du velger og ikkje trekke slangen rundt.

 

Eg trur kablene toler den varmen som ein eventuelt kan få av og vere i kontakt med utluft slange om du velger og trekke fra babord til styrbord konsoll.

Er meir usikker på om du klarer å få luftslangen igjennom utan den blir flat.

Link to post

Jeg kommer ikke til trekke rundt og bak i båten for å få luft på styrbord side. Den eneste muligheten er via eksisterende trekkerør. Er det noen som har vært borti varmluftslange som man trekker for så å trykksette/utvide? Nå er det fuelslange og div småarbeid, før jeg forhåpentligvis kan prøvekjøre senere i dag.

Link to post

Funker som regel greit med å starte og stoppe den helt til den går rent.

Dvs. den stopper jo av seg selv etter en stund så lenge den ikke får fuel.

Du får en blinkende kode, et langt og 5 korte blink.

Men bare å vente til den har jobbet seg ferdig gjennom startprosedyren, og så slå den av.

Og starte på nytt. 

Etter noen få ganger med oppstartsprosedyre bør den få fuel. 

Du kan se i "slangen" når det kommer noe, men det tar litt tid før det når fram til varmeren.

Typisk 15-20 minutter totalt, kanskje enda lengre. Spørs hvor lang "slange".

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er ganske lange kabler med, så jeg pleier å korte inn på batterikabelen iallefall, og evt. kabelen til pumpa.

Ofte trenger man jo ikke mer enn et par meter men den er vel 20-25 fot den som følger med.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kunne selvsagt kortet inn strømtilførsel, men fikk til en grei løsning med å klamme de opp på sparkeplate under babord konsoll. 

 

bilde

 

Bak venstre bånd til pulverapparatet skimtes sikringsholder (rød kabling) slik at denne er tilgjengelig hvis man skulle måtte feilsøke. Og ja, jeg har bytta ut de hvite stripsene med svarte  :yesnod:

 

4mm tykk aluminium gikk som en lek med stikksag og skikkelig blad. Utsparring til styringsenheten. Valgte å plassere den skjult i hanskerommet, og ikke trekke den over til styrbord dashbord der det allerede er noe trangt. Fortsatt så er den lett tilgjengelig og det er ikke noe man har behov for å betjene så veldig ofte eller veldig raskt. 

 

bilde

 

Her er montering av ekstern temperaturføler. Sikkert ikke nødvendig, men styringsenheten (som også har tempføler) sitter i hanskerommet samt at jeg var usikker på om fravær av ekstern føler ville generere noen feilkoder. 

 

bilde

 

Alle løse ender på kabelstokken ble forseglet med krympestrømpe og/eller tape. 

 

bilde

 

Gikk tom for isolasjon, men denne gjennomføringen skal isoleres for å hindre gniss og slitasje. 

 

bilde

 

Ferdigbilder: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så sent søndag kveld etter en lang helg på kne/rygg/side/opp ned i båten var det tid for å sette den ut i sitt rette element igjen  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

 

bilde

Link to post
  • 7 måneder senere...

Du må se litt på plassen. Samt behov, jeg ønsket 4 kw mtp vinterbruk. Kun vår og høst så kanskje du klarer deg med feks Wallas 1300 som er enklere å montere. Alle som har skrudd litt er i stand til å montere selv. Men ikke undervurder behovet, heller en litt større enn for liten. Nå kommer det sikkert noen som sier at man ikke skal la store varmere gå på halv effekt men jeg tenker at med bevisst bruk og full effekt kjøring ofte så går det greit.

Link to post

Jeg har Wallas 1300 i en Yamarin 5940 , den kunne gjerne vært 1800 watt og ikke 1200 på kjølige høstdager.

 

Denne lillewallasen er relativt enkel å montere vil jeg si, samt temmelig kompakt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du kan jo evt. se på disse russiske varmerne. Penger og spare og bra kvalitet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...