Jump to content

Hvilken båt har jeg kjøpt? Skiltet påstår at det er en Rana?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte denne for en billig penge da jeg tror det er et bedre båt for meg som er 16 og kun vil kose meg på sjøen. 

bilde

Bilde uten kalesje.

bilde

Skiltet påstår at det er en Rana (Rana batfabrikk). nm 24441. Noen mener den er bygd på lisens hos Rana. (Det jeg heller mot).

Likte godt linjene på båten, er ganske høy og har en grei v-bunn. Gikk passe seint med 30HK, ca 20-21 knop med en person bak og en foran. (Optimale hadde jo vært med begge foran). Kostet meg 15K inkl 98/00 mod Mercury som sviver greit, må bare ordne noe med gass/gir etc. Kjørte ikke på topp turtall etc. Selger jeg Yamarinen burde jeg få råd til en grei motor håper jeg.  :pray:

Kommer også til å starte en prosjektlogg da jeg har maaange andre spm om ting og tang, men det blir en egen tråd.

Håper dere BP medlemmer kan hjelpe meg!

Ha en fin kveld videre!

Mvh

Christian Thorkildsen

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

hør med gutta på PW plastservice  , der er det folk som tidligere jobbet på rana fabrikken 

Stemmer at Rana bygde båter for flere andre, GH, Fjordling, Musling kan nevnes. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fant lik båt på finn!!

Den er fra 74, og har ikke "dashbord" i midten. Så at min er en 1969 mod-ish kan være riktig.

Var en "Rune" på "Båtfolk på facebook" som var vinneren! Han hadde en slik en når han var ung med 60HK, god, tør sjøbåt sa han. Han som påsto at det var en Rana 16, sjelden båt da få ble produsert. Stemmer igjen, spot on!

Vi se bunnen på båten i ene bildet i annonsen, ser ut til å ha en ganske grei V-bunn? Ble positivt (faktisk) overrasket når jeg fikk vite at den er såpass gammal. Litt kult med en skikkelig veteran som ser faktisk ganske grei ut i linjene!

Ville bare oppdatere! Var moro å få vite.

Så at 30HK ikke dyttet denne opp i mer enn 20 knop er vel heeelt innafor.

Ha en fin kveld videre!

Mvh

Christian Thorkildsen

Svart (redigert)

Fikk også svar fra PW PS! :-D

"Hei,

dette er en forholdsvis sjelden båt som ble produsert av Rana Båtfabrikk AS en kort periode.

Produksjonsnr finner jeg i arkivet og denne er produsert i 1970. Betegnelsen dengang var “Rana 16 Line”.

Det er som sagt ikke produsert mange av denne (under 100 stk hvis arkivet er rett) og bør tas godt vare på :)

Artig at sånne båter fortsatt eksisterer og er på vannet :) ``

Er ganske moro, og ser ikke helt forjævelig ut til være 46 år gammal må jeg si.  :giggle:
Redigert av Christian.T (see edit history)

Nydelig båt! Hva (om noe) foregår under dekk på denne? bare stort rom?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Hei!

Under dekket er det bare åpent for øyeblikket ja. :)

Tenker å få startet en prosjekt logg idag. Henter en ny henger idag også, ble litt dyr, men bedre å bruke litt for mye enn for lite.

Såogsi ubrukt 2012 mod Tredal 17-750A til 10K. Nesten like mye som jeg betalte for båt/motor.  :giggle:

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...