Jump to content

oppussing av MK Balldur. 24 fots Bindalsjark

MK Balldur

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 24,5 fot Bindalsjark 1975 mod, med 45 hk Valmet motor.

Jeg har ingen erfaring med trebåt, så litt tips underveis hadde hvert kjekt :)

Legger ut de bildene jeg har nå, så fint om dere kommentere hva dere ser som må gjøres.

Det jeg må gjøre er å ordne El anlegget, slipsetting med påfølgende vårpuss (tips til oljer og fremgangsmåte)

Bytte 2-3 dekksplanker og deler av tverrbjelker midtskips.

Pusse opp styrhus.

Støyisolere motorrommet

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av MK Balldur (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Lite med oppdateringer... Turen hjem gikk fint. 7 knops fart fra Brønnøysund og til Rørvik. Ble invitert ombord på Hydro for en kopp kaffe før vi gikk over Folla å inn til Flatanger. (hydroliceren til Bjørøya fiskeoppdrett å Midtnorsk Havbruk)

Brukt sjarken en god del i sommer, og avdekket en del som skal gjøres i vinter! Hele båten var nedsauset i lakk, så det tok drøye 100 timer å pusse ned alt.. Slipsettingen i sommer tok 120 timer,21 strøk med olje, men ved hjelp av en kompis, så ble det jobbet døgnet rundt i tillegg til vanlig jobb, og jeg måtte bli færdig før leppefisket startet! Ble sjøsatt dagen før ;) Balldur ble i går heiset opp, og min nykjøpte opplagshenger ble tilpasset :) starter nok ved å rive dekket om 14 dager, og skal prøve å oppdatere gjevnelig!

bilde

bilde

• 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Beklager sent svar, hadde helt glemt å oppdatere.. Sjarken kostet 15 000, noe jeg annså som skampris da jeg trengte en sjark under 8 meter, å som var bygget før 1985 å tidligere fiskeriregistrert, kommer på det viset unna de fleste nye kravene til fiskebåter. Har gått tregt med oppussingen i vinter, da jeg ikke har hatt verken tid eller økonomi til å gjøre så mye. Etter planen min så skal jeg egentlig gå fra Rørvik og til Flatanger i morgen med ferdigbygget sjark., men her står jeg med bare skrog, motor å styrhus ? venter på anbud fra en båtbygger som skal skifte noen bordganger, og jeg kan ikke legge dekket før han har gjort jobben, men før den tid må jeg bli ferdig med å bytte dekksbjelkene å ta vårpussen da Balldur må sjøsettes for å få den på slipen til båtbyggeren. Så tiden har gått med på å rive ut kledningen i lasterommet, å pusse ned alt av lakk på rekker og spant. En del utstyr er kjøpt, slik som en Seiwa plotter, BJ5000 juksamaskin, bløggekar med hevebunn, konvertere, sikringsskap osv, når dekket, skrog å lasterommet er klart, så går turen til Rørvik, da en kompis der skal ta alu arbeidet på rigg,rekker osv, samt bygge innredning å legge opp EL nettet, men fortsatt en lang vei dit, og mange 1000 lapper igjen før jeg kommer meg på sjøen. Skal legge ut noen bilder i morgen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...