Bonanza_28 Startet 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2016 Hei. Tenkte at det var på tide med en Bonanza tråd der ein kan ligge ut bilder av Bonanza båter og har litt info kanskje, eller vis en lure på noe eller har noe prosjekt på gang. Selv har eg ein Bonanza 28 uten AC med en Cummins V8 på 210 HK og har sålangt en toppfart på 21 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bonanza_28 Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55184/bonanza_28.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Det er mye feilinformasjon ute og går om denne båten. Håper alle dere som har en Bonansa 28 legger ut bilder, filmer og all den informasjonen dere har om båten. For de som ikke har lest de andre trådene om båten kan jeg opplyse om at dere som har, eller skal kjøpe en Bonanza 28 og er i den tro at denne båten er en halvplaner, så er dette feil. Denne båten er en helplaner med aksling, og har et fartspotensiale opp i mot 30 knop med den rette motoren. Dette fikk jeg forklart av en av de som sto ansvarlige for byggingen av båten. Det med at båten styrer så mye i medsjø har eg blitt fortalt skal ha noe med at baugen er for dyp. En som hadde godt greie på disse båtene sa at med de nye breiere skrogene så styrte faktisk båten enda mer enn den gjorde med de første skrogene som var smalere. Og det var altså baugen som var problemet. Å gjøre båten breiere bak hjalp på stabiliteten sidelengs, men altså ikke på sjøegenskapene generelt. Dette problemet hadde de i følge ham funnet en løsning på. Og det var å skjære av x-antall cm av baugen slik at den ikke lenger stakk så dypt. Dette sammen med det nye skroget og kanskje flytting av motor litt lenger bak skulle løse det meste av båtens dårlige sjøegenskaper. Og så er det en god ide å lage et nytt eksosutløp høyere opp, over vannlinjen. Med alle disse forbedringene skulle denne båten kunne bli en høydare. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Min Bonanza 28 har aktercabin, med en stikkøye på hver side av cabinen. Hvis jeg skulle løfte eksosutløpet til over vannlinjen, ville eksosslangen havne oppe i køya. Som det er nå, går den helt oppunder køybunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Det var kanskje ment for de båtene uten aktercabin. Sitér dette innlegget Link to post
Titland Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hei! Nettopp skaffet meg en bonanza 28 ?? Fikk problemer i en tunell under transport , som gjorde at hardtoppen ble skadet. Spørsmålet er da: Noen her inne som har en hardtop liggende? ? Mye jobb å skifte? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 (redigert) Hei! Er du fornøyd med båt og motor. Har du vært ute i litt skikkelig ruskevær med båten. Kanskje du kan dele litt erfaringer med hvordan din båt oppfører seg i sjøen. Du kan jo legge inn noen bilder av båten og fortelle litt om eventuelle oppussings prosjekter viss du driver på med det. Store som små.....alt er av Interesse. Det vil være god hjelp til nåværende og fremtidige båteiere. Redigert 19.Mars.2018 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.