Jump to content

Konvertere til elektroniske spaker/girkontroller Tamd63l


bergetun

Recommended Posts

Er det noen som om det er mulig å konvertere fra "analoge" med wire til elektroniske fjernkontrollere. 

Eventuelt, hva snakker vi om pris for å få gjort dette på en Princess 360 med Tamd 63l

Er 10-20-50 eller 100 tusen vi snakker om?

 

Har også lurt på det samme. Vi har også de "gammeldagse" vaierstyrte hendlene. Sliter med at det er vanskelig å finne 0-punktet på disse når man skal fin-manøvrere. Plutselig går båten videre bakover når man har satt hendlene i 0 posisjon og hørt "klikket", så må man plutselig gi litt gass forover igjen, og så trekke hendelene tilbake igjen til det man tror er 0-punktet. Hadde vært DEEEEEILIG med elektroniske og fint-følende hendler...

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post

Ved og bytte til low friction kabler, samt justere/ bytte manuelle kontroll bokser får man et bra og 100% pålitelig system de neste 10-20 år.

Det har vært masse kluss med elektroniske spaker.

Du må jo ha kabler mellom boks og motor uansett.

På nye motorer har el controll en funksjon og særlig ved 2 motorer som skal samkjøres.

I dette tilfellet er det bare en dyr og komplisert erstatning for en kabel.

Link to post

Har Mathers Microcommander uppe och nere samt med kabelansluten fjärrkontroll på min P40.

 

Den kabelburna fjärrkontreollen kunde jag avstått ifrån, men i övrigt har det varit en komplett problemfri installation under nu 16 år och 26000 nm. Tillverkaren och återförsäljaren finns ju som DieselDahl skriver fortfarande så det går kanske fortfarande att få reservdelar om det skulle behövas.

 

Fördelarna med elektriska kontroller är tveklösa, det blir mycket bekvämare att manövrera och det går mycket enklare att när som helst byta mellan manöverplatserna utan att 'förbereda' genom att ställa reglagen på den andra stationen i något visst läge. Reglagen är suveränt ergonomiska och man gör alla manövrer inklusive kombinerad fram/back med en hand och 'fingertoppslätt'. Har aldrig missat i någon fram/back manöver. Autosynck är suveränt och fungerar perfekt.

 

Nackdelar? Tja en viss risk för failiure finns väl alltid även om det väl skulle gå att hjälpligt manövrera nere i motorrummet på något sätt.

 

Ja så är det ju fårstås priset... Mellan 50 och 100 båtpengar lär nog få komma på bordet innan saken är klar om det rör sig om två styrpositioner. Om Du googlar hittar du säkert indikationer på vad burkar och reglage kostar. EBay kan vara ett ställe att söka på.

 

Men sammanfattningsvis: med det jag vet nu skulle jag inte velat ha en båt utan!

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Mekaniske spaker går helt fint :-)

 

Forespurte meg på båtmessa (Telenor Arena ?) her for noen år siden, og fikk pris på ca. 70.000,- for dobbel-installasjon. Det ble da uaktuellt å bytte.

 

Når man ser på hvor enkelt det er konstruert så er det ufattelig høy pris på løsningen, selv om det er noe ekstra redundans i elektronikk for sikkerhet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...