heim Startet 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2016 Seden Yacht er tydeligvis produsert med et assortert utvalg av dimensjoner på teakpluggene. Men det meste på dekk er 9 mm. I butikkene finnes 8, 10 og gud vet hva, men 9 mm er det dårlig med. Noen som vet hvor 9 mm finnes å få tak i? Kan det gå bra med 3/8 tomme? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Er plugghullene nøyaktig 9mm? Det er jo en fordel om pluggene går noe trangt i, så 3/8" bør gå greit i 9mm hull, men hvis hullene er i underkant av 9mm kan det bli for trangt. En halv mm overmål er greit i dimmensjonen det er snakk om, men bør ikke være så mye mer enn det. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) Jeg husker det som ganske eksakt 9 mm, men da jeg målte regnet jeg med at det var bare å velge mellom 8, 9 eller 10. Så jeg tok meg ikke tid til å myse så mye. Men nå skal jeg i båten og kan ta en sjekk med skyvelæret. Jeg har også prøvd å bore opp noen hull til 10 mm, men det virker ikke som noen god løsning. Redigert 4.Juni.2016 av heim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Du bruker et spunsebor til å lage pluggen. De store maskinkjedene bør ha. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Jeg har også prøvd å bore opp noen hull til 10 mm, men det virker ikke som noen god løsning.Å borre opp uten å rive kantene er ikke lett nei, i tillegg kan fort hullene bli ovale om du ikke har noe tre nedi hullet til å sentrere spissen på borret i. Å lage propper selv er forsåvidt enkelt med spunsebor som Mulligan nevner eller de enklere former for pluggbor med 3-4 skjær, men hvis det bare er noen få plugger du trenger vil jeg tro du kan tenke langtidsbasert før det lønner seg. Da jeg jobbet som trebåtbygger pleide vi borre ut plugger i tusentalls, da var forsåvidt regnestykket enkelt. Men vi kjøpte også poser med ferdige plugger der utseendet ikke var så viktig, i større kvanta koster de ikke mye per stykk. De ferdiglagde pluggene vi kjøpte var alltid en smule større enn det sto på posene, for at de skulle gå trangt i hullet. Så hvis det bare er snakk om noen få plugger hadde jeg nok prøvd 3/8"-pluggene i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 boremaskin på stativ er et must - gir fine plugger - og så kan der jo fås plugger i nøyaktig samme treværk (teak i dette tilfelle) som du skal bruke. funker fint for meg. Fant et hobbyfirma på nettet som solgte sånne bor til en billig penge. Og i forhold til å kjøpe ferdige plugger, er prisen mye lavere. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Takk for svar. Jeg fant en engelsk leverandør som sender meg 100 plugger for 25 pund. Da har jeg noen år, og i tillegg slipper jeg å kjøpe benkeboremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Jeg kjøpte et sett med spunsebor på Bilteme da jeg lagde ny badeplatting til gamle Escada. Mange dimensjoner inkludert 9mm vil jeg huske. Benyttet handrillen, fungerte utmerket. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.