Jump to content

Yamaha 40 hk 1989, slange stikker ut av undervannshuset

Bjarty

Recommended Posts

Jeg titta litt på motoren min i dag og fant ut at den slangen som stikker ut av undervannshuset er løs, jeg har kjørt med båten og den går som den skal, men kjøle strålen er litt svak.

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41745/20160604_191830.jpg

På tegninger på nett ser det ut til at denne går til vannpumpa, men hva er den til? Det er jo en propp på den så den har vel ikke mye til funksjon?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hva er denne slangen som stikker ut av underhuset hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

99% sikker på at det de sier over her stemmer. Mener det er borret kanaler i undervannshuset på disse, som går fra midt på den skarpe kanten foran på undervannshuset (mellom kavitasjonsplate og gearhuset til propellen) og opp til impellerhuset..

Så i slange videre derfra og ut, så du kan koble på slange fra instrument. Proppen er der fordi det ellers vil komme en vannstråle ut under fart, i vilkårlig retning.

Ta en kikk og se om du finner hullet. Det peker altså mot kjøreretning og er ca 3 (?) mm stort.

Om denne slangen bare har falt ut av seg selv kan det tyde på at impellerhuset har sprukket / at noe ikke er som det skal. Ville løst ned undervannshuset og sjekket. (Sprekke i huset kan evt også forklare svak kjølestråle).

Da har jeg åpnet tatt av undervannshuset, det er ikke den kabelen jeg har markert på tegningen ovenfor, men som det vises på bildet under (kabelen ligger der den har sotti) så kommer denne ut av gires slik dere skriver.

Hullet er igjenntettet og grodd igjenn, så jeg lar det være slik, fikk også sjekket impeller og pumpehus noe jeg synes ser greit ut.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...