Bjarty Startet 4.Juni.2016 Del på Facebook Startet 4.Juni.2016 Jeg titta litt på motoren min i dag og fant ut at den slangen som stikker ut av undervannshuset er løs, jeg har kjørt med båten og den går som den skal, men kjøle strålen er litt svak. https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41745/20160604_191830.jpg På tegninger på nett ser det ut til at denne går til vannpumpa, men hva er den til? Det er jo en propp på den så den har vel ikke mye til funksjon? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hva er denne slangen som stikker ut av underhuset hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 (redigert) Du bør kanskje begynne med å fortelle oss hvilken motor dette er, årsmodell, merke, type osv, og akkurat hvor slangen er, gjerne med den deleskissen du har funnet? Det ser ut som en slange som har gått til en pitot eller noe lignende? Redigert 4.Juni.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 jepp, kann være trykkslange til fartsmåler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjarty Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Dette er en Yamaha 40 hk 1989, jeg mener de fleste påhengsmotorer har denne slangen, men kan ta feil her. Som det vises på første bildet, er det akkurat der slange har sitti, der den svare delen har gått ned i underhuset. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Hadde noe slikt jeg også på en tidligere båtmotor og ble fortalt at det hadde med logg/fartsmåling å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 99% sikker på at det de sier over her stemmer. Mener det er borret kanaler i undervannshuset på disse, som går fra midt på den skarpe kanten foran på undervannshuset (mellom kavitasjonsplate og gearhuset til propellen) og opp til impellerhuset.. Så i slange videre derfra og ut, så du kan koble på slange fra instrument. Proppen er der fordi det ellers vil komme en vannstråle ut under fart, i vilkårlig retning. Ta en kikk og se om du finner hullet. Det peker altså mot kjøreretning og er ca 3 (?) mm stort. Om denne slangen bare har falt ut av seg selv kan det tyde på at impellerhuset har sprukket / at noe ikke er som det skal. Ville løst ned undervannshuset og sjekket. (Sprekke i huset kan evt også forklare svak kjølestråle). Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Da har jeg åpnet tatt av undervannshuset, det er ikke den kabelen jeg har markert på tegningen ovenfor, men som det vises på bildet under (kabelen ligger der den har sotti) så kommer denne ut av gires slik dere skriver. Hullet er igjenntettet og grodd igjenn, så jeg lar det være slik, fikk også sjekket impeller og pumpehus noe jeg synes ser greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 det markert i gult på tegninga er stigerøret fra vannpumpa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MYVIVERA Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Det er trykkmåleslange, hvis jeg kan kalle det det, som gir deg antal knop du går i. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Bytt impelleren siden du allerede har demontert. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Det er trykkmåleslange, hvis jeg kan kalle det det Det korrekte navnet er vel pitotslange, men uansett hva man kaller den, så er det slangen fra pitotrøret til trykkloggen, og "trykkloggen" er vel mer populært kalt knopmåler. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Skift impeller, den der er nok utslitt og forårsaker nok at du har dårlig kjølestråle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.