Jump to content

Knekkpunkt for fornuftig drivstoff økonomi


R.O

Recommended Posts

Kjørte t/r Oslo Tønsberg forrige helg, drøye 100nm, og brukte ca 50l bensin, 70hk og 5m konsol båt. Blir nok større båt etterhvert, men jeg må innrømme at forbruket på "større" båter skremmer meg. Hva er bensinbudsjettet for dere som kjører 20-23 fot DC båter ned utenbordsmotor - med utg punkt Oslo ser jeg for meg en del helger ned til koster, vostfold osv... Da løper det på med nautiske. Er det stor forskjell på 20fot/150hk og 23fot/250hk - lengre båter går kanskje mer økonomisk i området 6-8 knop..?

Link to post

Sjelden man trenger å bruke særlig over 1 liter/nm nesten uansett motorstørrelse så lenge båten ikke er for bred og tung (i den størrelsesklassen du oppgir).

Og kravet til marsjfart ikke er altfor høyt.

Skrogfasong/vekt er avgjørende. Det finnes båter med 300 hk som går relativt rimelig i anstendige farter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva synes herrene om Anytec 750 SP med Yamaha F350 V8 påhenger?

 

"Ved 3000 omdreininger er vi allerede oppe i 30 knop, og her er motoren mest økonomisk med et forbruk på like under literen pr. nautisk mil.

Akselerasjonen opp til 40 knop tar nøyaktig 10 sekunder, og også i dette fartsområdet er forbruket ganske hyggelig med ca. 1,1 liter pr. nautisk mil.

Ved 5000 omdreininger passerer man 50 knop og forbruket er omtrent 1,5 liter pr. nautisk mil. De siste 10 knopene er uøkonomiske, for da er man oppe i rundt 2 liter pr. nautisk mil."

 

Dette er riktignok en relativt smal og lett 25-foter da, men viser hva som er mulig med det rette skroget.

9 år gammel artikkel:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-yamaha-f350

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er mangt og mye som er mulig men den båten der representerer ikkje akkurat snittet i flåten. Det er vel og bra med ekstremiteter men når det spørres om faktiskt forbruk på generelt grunnlag er det ingen grunn til å sminke sannheten. Kostnadene ved pumpa stiger veldig fort når båten vokser over jollestørrelse. Det går fra 0.5 til 4 l/nm på 10 meter :giggle:

Link to post

Min 18-foter med 115 hk 4-takt kjøres greit på 0,6 liter/nm i rundt 20-25 knop. 

Evt. ca 1 liter/nm i toppfart 42-43 knop men det er jo mindre aktuelt over tid.

 

Har brukt 220 liter på de første 20 timer, så det blir 11 liter i timen i snitt uten at jeg har kjørt spesielt rolig og sakte mye av tiden. Heller tvertimot.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har en 27fot

Denne bruker ca 10liter i timen ved blander kjøring, rolig.

Men ved 24knop bruker jeg ca 20liter i timen.

 

Diesel ja, men 0,85 liter/nm i 24 knop med en Marex 27 vet jeg ikke helt om jeg tror sånn uten videre  :saint:

Den bruker vel omkring 45 liter i timen på full gass om det er en 220 hester du har.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har man råd til båten får man vel ta seg råd til å bruke den også, men kjedelig om forbruket gjør at man begrenser bruken, eller lengden på turene. Kostet 18,50 kr literen på sjøsenteret i Drøbak - så litt må det svi det for en vanlig "lønnsmottaker".  Flipper 670, Ibiza 680, Yamarin 68 med 200hk virker som fornuftige kompromisser mellom størrelse og forbruk... En 22-23 foter går kanskje mere økonomisk enn en 17 foter i området 6-8 knop, på grunn av lengre vannlinje...?  Mye av kjøringen skjer jo tross alt i lav fart...

Link to post

Fin båt den T7. Og lyseste  lugaren eg har sett i såpass 'liten' båt. Men eg forstår ikkje denne hangen til å skrøne på seg lavt forbruk. Hva er greia???  Hvorfor vil ingen svare skikkelig og ærlig. Det er ikkje rart det er tusen tråder kor redere landet over tror det er noe galt med båten sin som bruker så himla mye mer drivstoff enn alle andre sine.

Kjørefakta for T7 med 250 Yammis taler ganske tydelig. Det er et heilt spesifikt punkt kor den går absolutt mye rimeligere (1.33 lm 2 pers.) enn på alle andre turtall og det er på 3500. Antagelig en kombinasjon av båtens laveste planefart sammenfaller med motorens økoturtall. Men hvem kjører vel rundt slik for å spare noen usle grunker?  Da har en enkelt og greit valg for stor båt om en ikkje kan bruke den på normalt vis.

I alle andre turtall er det fra 1.5lnm og oppover til 2.3. Inm praksis opp til 2lnm da siden ingen noen gang kjører flat fjøl anna enn  små sekunder innimellom så det blir urellevant. 

Og dette er en heilt ny og moderne konstruksjon. Når en da tar en båt med noen år på baken og antagelig konstruert for snart 20 år siden, det er utrolig hvor lenge man bruker skrogdesign, så har de andre egenskaper og drar mer suppe.

Eg forstår det bare ikkje hva greia med lyge på forbruk er.

Dette er  ikkje spesielt myntet på Kenneth82 men det passer bra som et perfekt eksempel da data finnes tilgjengelig.

Link to post

Stemmer.

220hk

Max fart er 32knop

 

32 GPS knop? Da er den sannelig relativt lettdrevet. Jeg tippet ca 28 knop.

Får 29 knop med 4,2 250 hk på min Windy 27 men den har jo ganske dyp V-bunn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fylte diesel på kjerra søndag, med avgifter og alt.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fin båt den T7. Og lyseste  lugaren eg har sett i såpass 'liten' båt. Men eg forstår ikkje denne hangen til å skrøne på seg lavt forbruk. Hva er greia???  Hvorfor vil ingen svare skikkelig og ærlig. Det er ikkje rart det er tusen tråder kor redere landet over tror det er noe galt med båten sin som bruker så himla mye mer drivstoff enn alle andre sine.

Kjørefakta for T7 med 250 Yammis taler ganske tydelig. Det er et heilt spesifikt punkt kor den går absolutt mye rimeligere (1.33 lm 2 pers.) enn på alle andre turtall og det er på 3500. Antagelig en kombinasjon av båtens laveste planefart sammenfaller med motorens økoturtall. Men hvem kjører vel rundt slik for å spare noen usle grunker?  Da har en enkelt og greit valg for stor båt om en ikkje kan bruke den på normalt vis.

I alle andre turtall er det fra 1.5lnm og oppover til 2.3. Inm praksis opp til 2lnm da siden ingen noen gang kjører flat fjøl anna enn  små sekunder innimellom så det blir urellevant. 

Og dette er en heilt ny og moderne konstruksjon. Når en da tar en båt med noen år på baken og antagelig konstruert for snart 20 år siden, det er utrolig hvor lenge man bruker skrogdesign, så har de andre egenskaper og drar mer suppe.

Eg forstår det bare ikkje hva greia med lyge på forbruk er.

Dette er  ikkje spesielt myntet på Kenneth82 men det passer bra som et perfekt eksempel da data finnes tilgjengelig.

 

Ikke meningen å skryte på meg lavt forbruk - det har den ikke :giggle:  Kjørte ove 50 nm i helgen, 90 % av fredagsturen (25 nm) gikk på nevnte forbruk (instrumentene viste 0,8 nm/l som blir 1,25 l/nm). Hele lørdagen var vi ikke over 4 knop, så da var forbruket mindre med kone og lettmatros sittende fremme i baugen og titte frem. Hjem gikk det mer i bølger og noe vind.

Forbruket jeg skrev er mitt knekkpunkt for fornuftig drivstofforbruk på min båt. Alle andre hastigheter går det mer :giggle:

 

Rart om de skriver optimalt turtall 3500, de bruker min mye mer ettersom den enten ikke er helt i plan, eller faller ut av plan.

 

Ellers, takk for rosen om T7, veldig fornøyd selv. Det var den lyse kabinen fremme som overtalte oss   :cheers:

Link to post

Ikke meningen å skryte på meg lavt forbruk - det har den ikke :giggle:  Kjørte ove 50 nm i helgen, 90 % av fredagsturen (25 nm) gikk på nevnte forbruk (instrumentene viste 0,8 nm/l som blir 1,25 l/nm). Hele lørdagen var vi ikke over 4 knop, så da var forbruket mindre med kone og lettmatros sittende fremme i baugen og titte frem. Hjem gikk det mer i bølger og noe vind.

Forbruket jeg skrev er mitt knekkpunkt for fornuftig drivstofforbruk på min båt. Alle andre hastigheter går det mer :giggle:

 

Rart om de skriver optimalt turtall 3500, de bruker min mye mer ettersom den enten ikke er helt i plan, eller faller ut av plan.

 

Ellers, takk for rosen om T7, veldig fornøyd selv. Det var den lyse kabinen fremme som overtalte oss   :cheers:

 

T7 virket spennende, litt større en hva jeg har sett på, men kabinen var helt "porno",  positiv ment..:)  Vurderte du denne mot Ibiza 680 og Flipper 670...? Grei weekend båt for 4stk, to voksne og to barn...?

 

Litt stor for henger kanskje..?

Link to post

Har en 18 fots bowrider med Mercruiser 3,0 MPI som yter 135 hk. Ved 3200 r/min går den ca 23 knop og bruker 0,91 pr kjørte nautiske mil. På full fart (38 knop) går det nesten dobbelt så mye. Ikke spesielt billig i drift til å være en så liten båt. Men båten er helt ny og ikke minst til å stole på. Valgte som et prøveprosjekt å ha den liggende i Skjebergkilen i Østfold selv om det er langt å kjøre fra der jeg bor (1,5 time fra bopel, og 1 time fra jobb i hovedstaden). Blir mindre brukt på ukedagene men vi tar det igjen i helgene der Hvalerskjærgården ligger like utenfor. Betalte forrige helg kr 17,50 pr. liter bensin, men smiler likevel..... Ser at rundt 23 knop er en fin fart for denne båten, spesielt om det er noe rotete sjø, og det kan det jo være over Sekken eller på yttersiden/svenskesiden av Hvalerøyene har jeg fått erfare :-)  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Båt: Askeladden P66 Pilothouse 2013

Motor: Suzuki DF150 2013

 

Forbruk: 0,97 - 1,2 L/nm i 14-28 knop, drar mer over og under denne hastigheten. Alt etter vær og vind ligger den stort sett på rundt 1 L/nm i 22-25 knop. 

Båten er 3 somre gammel og har et totalforbruk på 12 L/time i disse årene. (Men det skal sies at jeg går lite veldig sakte og mye på marsj pga. lang fjord)

 

Ikke gale i det hele tatt syntes jeg iallefall: ) 

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post

T7 virket spennende, litt større en hva jeg har sett på, men kabinen var helt "porno",  positiv ment..:)  Vurderte du denne mot Ibiza 680 og Flipper 670...? Grei weekend båt for 4stk, to voksne og to barn...?

 

Litt stor for henger kanskje..?

 

 

Takk for det. Ibiza 680 er virkelig lekker, Flipper synes jeg faller utenfor disse to. Det vi også likte med T7 er at den er godkjent for 10 (!) personer, og har nok av sitteplass. Dette synes vi er kjekt, da vi ofte inviterer med familie og/eller venner på tur. Vi er to voksne, 1 barn på to år. Har ikke overnattet i båten med minsten enda, men hatt overnatting for oss selv. Tror jeg venter en stund enda før minsten sover med oss, selv om det er en liten stikkøy til han også. I så fall vil jeg installere varmer først, dette angrer jeg på at jeg ikke "haket av" på utstyrslisten når vi kjøpte.. Bor jo tross alt på vestlandet  :giggle: Som overnattingsbåt for fire, tror jeg det blir trangt... Noen må i så fall sove på solsengen under kalesjen.

 

Båten kan gå på henger - går akkurat i bredden (selv om jeg har hatt den liggende ute, og brukt, året rundt).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...