Veidemenn Startet 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2016 Heisann!Vi er to kompiser som har kjøpt en Årø 28.Flott båt vi gleder oss til å hente til uken og bruke mye fremover.Den er godt utstyrt på veldig mange plan, men mangler solcelleanlegg. Vi er helt nye på båt, og dermed rimelig ubrukelige på hva som skal til. Vi ønsker et relativt kraftig anlegg som kan drifte en del underveis uten og måtte dra inn i havn for å lade hele tiden. Husker ikke i farten hvilke batterier som står i, men mener det er 2x 95Ah forbruk og 1x 110 Ah start.Vi tar gjerne imot forslag, gjerne fra kyndige , på hva som skal til både av solcellepanel og evt flere/andre typer batterier... Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Solcelleanlegg hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Da tror jeg du må opplyse nærmere om hva slags forbruksmønster og behov dere har. Antall timer med lys, hva med pc eller tv bruk, vannpumper, navigasjonsinstrumenter, elektrisk kjølebokseller skap, etc. Hvor mange dager i strekk før lading via landstrøm. Generelt kan du tappe ut maksimalt 50% av total batterikapasitet for ikke å ødelegge batteriene. Skal solcelle fungere for å lade opp igjen til 100% etter tur, eller bare for å gi et lite ekstra bidrag under turen ? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 Du må også ta hensyn til hvor stort panel det er hensiktsmessig å montere. Et for stort panel vil stå i veien og ikke se pent ut. Du har gjerne hardtop på båten. Det er ofte en grei plassering. To små kan noen ganger være mer praktisk enn ett større. Uansett så er det bruken av båten som avgjør hvor mye kapasitet det er behov for. For mange har en ikke behov for solcellepaneler i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Veidemenn Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) Hei! Takk for svar, begge to.. ? Vi har vel ikke helt definert ned til antall watt og ampere osv.. Men det vil bli en kombinasjon av kjøleskap, pc, nettbrett, mobil etc... Båten har foreløpig ikke blitt konvertert til LED, så det er energisultne tradisjonelle pærer. Dette vil bli fortløpende skiftet ut. Kjøpt en taklampe nå for å teste. Resten kommer kjapt. Men forbruket er som skissert over, så det er behov for litt strøm. Vi har tenkt tanken, at det ikke er ønskelig visuelt sett og dekke båten med paneler. Men heller legge en krone ekstra på gode løsninger. Her er det jo deres ekspertise som legges til grunn... ? Og det er navigasjon og autopilot og slikt også, men det fores vel med strøm fra motoren under fart...? Hardtoppen er heller ikke spes egnet, da den er en slags åpen løsning, med et trekk som kan rulles bort. Dekket er vel kanskje det naturlige stedet? Redigert 4.Juni.2016 av Veidemenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) Tja... Trenger du så mye ekstra strøm da? Som du sier, motor lader jo underveis, og alle forbrukere får nok strøm da. Så eneste forbrukere når motoren ikke går, er kjøleskap, lys og duppedingser. Er det glødepærer bytter du disse svært lett. Ta de med til nærmeste båtbutikk og kjøp riktig i led, da det er flere ulike sokler. Båtsystem sine er gode. Er det G4 halogen, kjøper du dette på CO. De er veldig bra. Motor og ankerlanterne kan du godt bytte til led også. Rød og grønn lanterne er litt mere komplisert da hvit ledpære gir rosa og blått lys ved farget lanterneglass. Hva slags kjøleskap har dere? Er det nytt, så bruker det ikke mye strøm. Så langt har jeg heller redusert på strømforbrukerene enn på booste opp med batterier og solcelle. Men så har jeg landstrømlading. -og dette er seilbåt som gjerne går en stund uten motorlading. Og så spiller jeg kort eller leder bok i stede for nettbrett :) Redigert 4.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Solcellepanel er genialt. Har 4 x 150w på taket som holder 270l kjøl/frys i gang 24/7+ div annet 'normalt' forbruk inkl dieselvarmer. Bruker ikke landstrøm lenger. Men jeg har en litt sær båt med lassevis av takareal. Ville ikke regnet på forbruk i første omgang da det uansett blir arealet som blir begrensningen (sett bort fra jallaløsninger med løse paneler hengende rundt omkring). Dersom det er akseptabelt å ikke stikke hodet ut av hardtoppen ville jeg vurdert å ofre denne. Ser ut som det kunne vært mulig med kanskje 2 x 100W eller noe sånt. Har sett flere som har laget 'vippeløsninger' også (søk på BP). Kineseren jeg kjøpte mine paneler av sier han kan lage custompaneler i alle slags former mot et marginalt pristillegg, så dere kan sikkert få tapetsert salongtaket også om ønskelig' men det vil nødvendigvis få en del skygge fra hardtoppen. Pris fra Kina ligger rundt 1 US$ / W nå, ofte med fri frakt. Dette er for fleksible panel. Paneler med ramme ser ut til å være noenlunde likt priset her hjemme. På en soldag ser jeg at potensialet nok er godt over 2kwh da regulator/lader typisk ligger i float 4-5 timer av gangen dvs den justerer seg ned da batterier er fulle. Har Max logget 1.8 kWh/dag, men da med 4 t float. På regnværsdager nå i mai/juni ser jeg typisk 450-600 Wh. Det vil vel si at i sesongen burde feks 2x100W plassert horisontalt/ingen skygge kunne gi noe sånt som60 Ah i sol/20 Ah i regn. Et typisk lite 12V kjøleskap trekker kanskje rundt 60 Ah i døgnet? (basert på tall jeg har sett her på BP). Med et slikt oppsett vil jeg tro at liggetid i uthavn i godvær kan bli temmelig mange dager forlenget forutsatt godvær. Og i dårlig vær ligger en kanskje ikke så lenge i uthavn? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Min tanke er å plassera so mykkje solceller som ein kan, uten at det blir i veien for noko eller nokon. På min båt har eg plassert 3 stk 100watt semiflexible panel på Kalesja. Minuset er ja at det begrenser kor ofte eg tar av kalesja, men det går greit an, då eg har festa panela med 3m borrelås. Så har eg 2x100 stive panel som henger på rekkewire. Og fleire panel blir da sikkert etter kvart. Men husk at det bør ver samme typen panel og størrelse. Siden eg har to forskjellige typer panel, bruker eg to forskjellige mppt controllera. Eg tenker slik fordi eg bruker båten heile året. På sommeren trenger ein ikkje so mykkje solceller for å klara seg, men det er vinteren som er problem mitt. Lite sol, og meir forbruk då eber`n går stort sett heile tida. Om du får til 200 watt med panel, så sku eg tru du ligger godt an. Ein god mppt controller er også viktig. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Veidemenn Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Tusen takk for svar! Vi er vel bestemt på at det ikke skal være paneler "overalt". Vi er vel noenlunde stilt inn på ett, men da ett kraftig ett,og av god kvalitet. Sa det vi egentlig lurer mest på, er vel hvilken Wattstyrke og hvilken størrelse på panelet. Og ikke minst hvilket merke, på panel, kontroller og alt som måtte høre med.. Samt et grovt anslag på hva dere tror det ville koste. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Du kan grovt regne at 100W tar en drøy halv kvadratmeter. Mitt semifleksible 100W-panel er ca 110cm X 55cm, og det ser ut til å være en ganske vanlig størrelse på grunn av cellenes fysiske utforming. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Av de tingene som TS nevner er det vel kjøleskapet som trekker noe strøm av betydning når motoren er av (om de skifter belysning til LED). Finn ut hvor mange ampere kjøleskapet trekker og anslå hvor ofte kompressoren går. Da finner du fort ut hvor stor kapasitet du trenger. Det er ganske stor forskjell på å dimensjonere for lading av batteriene for anker enn å ønske at solcellene skal forlenge opphold i uthavn. For dere høres det ut som at det er det siste alternativet som vil fungere best for dere. Dere vil uansett lade på vei til og fra alle uthavner i motsetning til oss seilere som kommer fram med mindre batteri enn da vi startet turen. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Når det gjelder panel, så varierer prisen veldig. du får eit panel på 100watt fra 1000.- og opp til 4-5000. Alt etter kvalitet og styrke. Av kontroller så er det også ein del å velge i. Sjølv bruker eg Victron. Om du ikkje skal ha meir en 200 watt, så kan du jo ta ein kikk på victrons 15a mppt: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1617&category_id=186&option=com_virtuemart&Itemid=39 Denne kan du også kjøpa eksternt display http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=117&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2091&option=com_virtuemart&Itemid=39 til. Der har du oversikt, pluss du kan enkelt forandre instillinger på kontrolleren. Billige solcellepanel får du feks fra http://www.eco-worthy.com/catalog/ Dette er billige kina panel. Eg bruker desse for øyeblikket, men ein merker at det ikkje er topp of the line. Men dei fungerer heilt greit. Spørsmålet er vel om dei fungerer grei om 10 år. Dyrere panel er sterkare, pluss dei er meir effektive. Så du får meir watt pr kvadratmeter. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Et solcellepanel er nok vel og bra... Men... Jeg har en formening om at forbrukerene må gjøres noe med også. Det blir som med husholdsøkonomien: har man ikke nok penger til altman har lyst på, så er det langt lettere å kutte ned på unødige utgifter, enn å få høyere lønn. :) -men får du høyere lønn og kutter utgifter, da blir det meget bra. Igjen, hva slags kjøleskap er det? Dere står faktisk da igjen med pc/ nettbrett som nevneverdige forbrukere. En ting å si om solcellepanel, er at vinkel mot sola er viktig. Og etter hva jeg forstår, dersom det kastes en tynn skygge over panelet, så reduseres landingen betydelig. ... Har jeg lest :) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Vi har 2 stk 327W Sunpower paner, altså 654W totalt. Lader med rundt 30-40A igjennom hele dagen.. maks 45A om solen står optimalt på. I går produserte vi 423AH ser jeg, på en dag. Rekorden er 520AH på en dag. Ingen tvil om at solceller fungerer.. men plassering uten skygge er helt avgjørende for godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Imponerende! Men seriøst, ikkeironisk, spørsmål: Hva skal du med all den strømmen? Jeg klarer lissom ikke å se for meg hva man gjør for å trenge så mye strøm? Hjemmekinoanlegg med micropopcorn og boblebad? Uten sammenligning forøvrig (har liten seilbåt som utvilsomt har færre dippedutter) har jeg et kombinert start/forbruksbatteri på 75AH og har aldri opplevd å ha for lite futt. Tar fram er fleksibelt 40w panel når jeg ligger i uthavn og dette dekker opp for neste dags bruk av lanterner og autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 75Ah bly syre, 38Ah tilgjengelig forbruk.. Litt usikker men, kan det være kjøleskap?mulig litt varmer på kvelden Sitér dette innlegget Link to post
seilglede Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Effekten av solcelle er veldig avhengig av lite skygge, og også hvordan solstrålene treffer panelene. Ideelt sett skal hele panelet ha sol, og denne skal komme inn direkte (90 grader) på panelet, for å oppnå den oppgitte effekten. Dette er omtrent umulig å oppnå, så man må inngå komprimisser. Enten kan man kompensere med flere paneler, eller ha noen færre (eller i tillegg) som kan justeres optimalt mot sola. Jeg har ett på 100 W som er fastmontert, og et løst (flyttbart) på 50 W. Det flyttbare gir som regel mer strøm enn det faste, da jeg kan flytte det i den posisjonen og stedet det er mest sol. Enig med Eureka, forbruket må reduseres. Skift først alle glødelampene til LED. Kjøleskapet blir vel det som trekker mest strøm, deres er vel ikke så stort, men muligens av eldremodell og ikke så energieffektivt. Den ene av mine kompressorer trekker vel 3-4 A når det går (har halvert turtallet), og går det litt mer enn halve døgnet blir det ca 60Ah, en god del mer i de varmeste periodene. Et panel på 100W som delvis er i skygge (og ikke optimal vinkel mot sola) vil omtrent akkruat holde dette i gang gjennom hele døgnet. En PC (laptop?) som skal lades opp trekker også ca 3 amp ved 12,5V, og med eventuell inverter en del mer. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Med økt kapasitet så følger høyt forbruk... ;) Tror jeg bare refererer til tråden jeg har laget om da jeg bygde batteripakken. https://baatplassen.no/i/topic/123383-lifepo4-forbruksbank-i-b%C3%A5t-erfaringer/page-3 En gang i blant må vi lade Lithium batteriene til jolla, da går det med nesten 200AH bare der. https://baatplassen.no/i/topic/116170-prosjekt-torqueedo-cruise-40t-på-jolle-diy-lifepo4-batteripakke/?p=1769158 Utrolig befriende å kunne ligge ubegrenset lenge i uthavn uten å bekymre seg for om vi har nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 75Ah bly syre, 38Ah tilgjengelig forbruk.. Litt usikker men, kan det være kjøleskap?mulig litt varmer på kvelden Niks og nei. Ledpærer overalt, en autopilot, elektronisk logg, håndholdt vhf og GPS samt usb-uttak til lading av I-pad, mobiltelefon og blåtann-høyttaler. Det er alt Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Med økt kapasitet så følger høyt forbruk... ;) Vet du, det tror jeg gjelder det meste Har lest den spennende tråden din om Lifepo. Bare koblet ikke navnet til tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Veidemenn Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Imponerende! Men seriøst, ikkeironisk, spørsmål: Hva skal du med all den strømmen? Jeg klarer lissom ikke å se for meg hva man gjør for å trenge så mye strøm? Hjemmekinoanlegg med micropopcorn og boblebad? Uten sammenligning forøvrig (har liten seilbåt som utvilsomt har færre dippedutter) har jeg et kombinert start/forbruksbatteri på 75AH og har aldri opplevd å ha for lite futt. Tar fram er fleksibelt 40w panel når jeg ligger i uthavn og dette dekker opp for neste dags bruk av lanterner og autopilot. Kjempefint! Hva skal du med en liten seilbåt? Ta en liten jordomseiling? Hver mann, sin lyst! Vi vil nå ha strøm, så da blir det slik! Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Ble du fornærmet av en eller annen grunn? Sitér dette innlegget Link to post
Veidemenn Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Kjempefint! Hva skal du med en liten seilbåt? Ta en liten jordomseiling? Hver mann, sin lyst! Vi vil nå ha strøm, så da blir det slik! Så får det sies at grunnen til dette litt krasse svaret, er erfaringer fra andre forum at folk går fullstendig off topic, og i tillegg spør om hvorfor trenger man....etc.. Takker til alle for veldig informative svar, og gleder oss til solcelleanlegg. Om noen har en kort liste over toppkvalitet produsenter på panel og kontroller og annet, settes det pris på... ? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Solcellepanel er jo vel og bra det, men alternativt kan du bare koble på et forbruksbatteri til. I forrige båten hadde jeg et start og to forbruksbatterier, alle på 110 ah. Dette kunne av og til være litt snaut. Men så satt jeg inn et ekstra forbruksbatteri. Etter at jeg fikk i dette, så gikk jeg aldri tom for strøm. Et batteri til er som regel en mye billigere og enklere løsning enn solcellepanel. Antakelig er det tilstrekkelig også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.