Jump to content

Mercruiser 250 D-tronic, verktøy for demontering av dieselpumpe?

Førstefender

Recommended Posts

Har nesten(!) demontert dieselpumpa på min Mercruiser 250D-tronic, har fått beskjed om at det ikke trengs spesial verktøy.

Men for å få pumpa ut av pumpe gear trengs en avdrager.. :headbang:

Verktøyet heter: Injection pump puller 91-818372, jeg tror det er M30 utvendige gjenger.

Er det noen som vet gjenger(type størrelse) og hva jeg evt kan bruke?

Begynner og haste, må ha pumpe ut senest Tirsdag på en eller annen måte!

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Demontering av dieselpumpe Mercruiser, trenger verktøy! hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Antar du har lest i servicemanualen om hvilken posisjon veiva skal ha og en del andre detaljer før/under/etter demontering av dieselpumpa?

Husk at pumpa må times etter tilbakemontering. I den opprinnelige servicemanualen fra 1997 står det trykkfeil (0,6mm men skal være 1,75 mm).

Ikke mist sporkilen ned i mellom tannhjulene  :saint: (den skal vende oppover ved demontering/montering, eller egentlig 11 o'clock).

Jeg bruker servicemanualen fra 2002 som noe mere oppdatert/feilrettet.

Ser at den originale avdrageren (som kostet flesk men ikke lengre er tilgjengelig hos mercruiser leverandører, men trolig tilgjengelig fra VM) sannsynligvis har både 30 og 36 mm gjenger siden den også skal gjenges inn i frontdekselhullets gjenger (som er 36 mm) for å holde pumpedrevet fast mens pumpa er ute.

Med frontdekselet av er det trolig enklere å finne en avdrager som passer, da man kan nok bruke en slik universal som på bildet under tipper jeg, bare gjengene stemmer.

Men det er kanskje ikke noe bra alternativ når motoren står i båten. Vet ikke om det går greit å holde pumpedrevet på plass, men går jo an å merke posisjonen nøye før demontering.

Jeg vet ikke gjengedimensjon/stigningen i pumpedrevet på sparket men det finnes jo ymse slike avdragere.

Målte på min og ser ut som det er ca 30 mm (har motor demontert men dieselpumpa med drev står fortsatt på blokka).

flywheel_puller_30X15_standard.JPG

Men det er trolig samme avdrager som brukes på bilutgaven av VM-motoren på bl.a. Jeep.

Se 17 og 18 her (14-17 står det øverst på siden) http://www.gianecri.it/WJ/2000%20WJ/ewj_14a.pdf

VM tool #1003, den var ikke billig http://www.ntxtools.com/network-tool-warehouse/OTC-J-42671.html

Tråd om emnet her http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=94051

Kan muligens også se slik ut

LAS4369.JPG

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Denne lignet mere på den rette:

bilde

Originalen:

bilde

Slik ser det ut bak frontdekselet. Dieselpumpedrevet øverst til høyre:

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Biltema har dette svinghjulsavtrekkersettet med ymse dimensjoner http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Svinghjulavtrekker-10-deler-2000031360/

Oppdatert: Ser at største dimensjon er 28 mm så da utgår nok det.

Svart (redigert)

Takk teerex for utfyllende svar! (og takk moderator, for å ikke stenge tråden..)

Har lest manualen og dens beskrivelser. Har snakket med han som skal overhale og en som skrur endel Mercruiser, og fått beskjed om at den kan ikke demonteres feil, men merker den nøye der den sto, hvilket jeg har gjort. Den er oval slik at den kan ikke monteres feil, men motor må naturligvis ikke røres en mm etter demontering..

Jeg visste ikke hvor stort drevet, som pumpa sitter i, var før jeg så bildet ditt, var redd det kunne ramle ned inn i motor.

Men! Jeg kan flytte pumpe ca. 2cm bakover med alt løsnet, og da begynner jeg å lure på om det drevet kan være i inngrep.. :nonod: Fikk opplyst at jeg kunne bruke en liten kloss til å banke ut pumpa, men tror ikke jeg tørr det nå, selv om drevet tydeligvis ikke kan ramle ned i motor.

Den ene linken din forteller også at den kan demonteres uten "alligment", men tråden kommer ikke helt "i mål"

Og et problem til, kile sporet, er klar over at det må stå opp, det står nå ca kl 11. Problemet er at det ser ut som merket for 2 kile spor, så et er et som er ca. kl 07 også. Må forske litt på hvilken det står kile i :worry:

Fikk ikke målt størrelse på avdrager gjenger skikkelig bak varmeveksler og slanger, men jeg målte den til ca 27mm, så jeg kjøpte det settet på BT for 469kr, men 28mm sklir akkurat inn, så det var bortkastede penger. M30 er nok riktig og tror det blir 1.5gjenger

Har et mekanisk verksted rett nedi gata her, mulig jeg skal få dem til å lage et verktøy for meg på Mandag, skulle egentlig levere pumpe ikveld, men det går nok ikke..

Redigert av Førstefender (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...