Jump to content

Baatplassens forslag til nye regler for føring av båt på sjøen?


Lingefan

Recommended Posts

Vel, en arbeisdsgruppe må ofte forholde seg til strengere regler for hva de kan kalle "absolutt sannhet" enn det forumkrigerne på båtplassen gjør. Her synes sannhetsgehalten å være proporsjonal med antall utropstegn etter en påstand.

 

Dokumentasjonen jeg siktet til er linket i innlegget. Utklippet er en del av en større rapport, men det skjønte du sikkert. Her finnes det både statistikk og faglige begrunnelser som ligger til grunn for utvalgets synsing. Og så kan sikkert rapporten tolkes hit og dit, men å ta utgangspunkt i absolutter fordummer bare debatten synes nå jeg.

Tja... Nå sier jo gruppen i samme rapport som det ble sitert fra over:

 

"Tallmaterialet er ikke omfattende, og det er vanskelig å trekke bastante konklusjoner om forholdet mellom høy hastighet og risiko for ulykker med utgangspunkt i de data som foreligger.

 

Arbeidsgruppen har ikke hatt tilgang til direkte informasjon om hvor stor hastighet båter har hatt når det har skjedd dødsulykker.

 

Ved å skille ut ulykker i statistikken hvor grunnstøtinger, kollisjon med annen båt eller kollisjon med objekt/gjenstand er oppgitt som årsak til ulykken, og sammenholde med båttyper som var involvert, har det vært mulig å identifisere ulykker som sannsynligvis har skjedd i høy hastighet.

 

2.3.4.2 Ulykker med hurtiggående fritidsbåter

Sjøfartsdirektoratet har for perioden 2002-2011 identifisert ulykker som sannsynligvis har skjedd i høy hastighet, hvor til sammen 42 personer omkom. Dette utgjør ca. 13 prosent av dødsulykkene i perioden."

 

Så vi kan slå fast at gruppen har lite/ingen informasjon, men kan sannsynliggjøre at 13% av ulykkene inneholder faktoren høy fart. Er da dette det største problemet på sjøen?

 

Kk

Link to post

Strengere regler er en ting, jeg kan godt se behovet for krav til opplæring ettersom båtene blir raskere og større.

Kanskje vi er flere uerfarne også, og at færre går "stigen,fra liten til stor båt.

 

Ser at spesielt "knurrbart" mener at ulykkene kommer av uvitenhet/idioti, vel det første steget vekk fra uvitenhet er opplæring.

Og skal det ha noen effekt må den være tvungen.

 

Det hevdes at man kan kjøre båt bare man bruker hodet og utviser sunn fornuft, og det er helt riktig.

 

Bil kan man også kjøre uten opplæring, men med fornuft, jeg hadde selv mange kilometer på skogsveier ved fyllte 16 år.

 

Få hurtiggående/store båter inn som egen bokstav i førerkortet.Og se nærmere på promillegrensen (differenisiert som de har i Sverige? )

 

Det er bare å innse at politiet ikke har kapasitet til å følge ned alt og alle på sjøen, men mister man lappen ved å suse rundt i 5 knopsona i 25 knop og over promillegrensen, tenker jeg de fleste tenker seg om en gang til.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Flott innlegg KongKing. Ikke et eneste utropstegn å se, selv om du tar ansatsen til en liten stråmann der på slutten. Selv om fart kanskje ikke er det største problemet, noe jeg selv aldri har hevdet, kan man vel ikke slutte at fart ikke er et problem. I innlegget du skrev, som jeg svarte på, hevder du at arbeidsgruppen ikke hadde statistikk eller faglig begrunnelse å vise til, noe du i innlegg #27 faktisk tilbakeviser selv. Det finnes statistikk, men den kan absolutt bli bedre.

Link to post

 vel det første steget vekk fra uvitenhet er opplæring.

 

 

.

Nei. Learning by doing er den beste medisin. Intet bedre enn å komme seg utpå å begynne lære uten noen kursleder som står å tyter om teroretiske tilfeller. Praktisk opplæring på sjøen vil bli altfor dyrt og er heilt unødvendig. Det gir for liten gevinst i forhold til kostnaden da å lære seg å båte tar tid!   Å ta et sertifikat gir en bare lov til å ferdes for lære seg å føre noe være seg nå hva det er. Men det er unødig å ha noe mere enn båtførerbevis som i dag. Da lærer man hvem som har vikeplikt og kor staker og kart kan leses. I beste fall.   Men alle kan lett lære seg å kjøre båt, merk kjøre. Det er visst det man gjør i dag. Det er ingen hokuspokus. Problemet er at det er blitt veldig mange som av en eller annen grunn allerede kan å kjøre båt sjøl om man aldri har hatt en før. Forstå det den som kan. Det er da problemene begynner. Og i Norge i dag er stadig større ego blitt den nye folkesykdommen. Å kurse noen som kan alt har ingen effekt.

Link to post

Er enig i at generell ferdsel med båt fin kan læres "by doing", eller sammen med bestefar.

 

Men her snakker vi (ihvertfall jeg) om noe som går utover det jeg kaller generell ferdsel.

 

Små "torpedoer" på 12 fot, med 300 hk og toppfart på 63 knop, er ikke hva jeg synes er greit at en som har plasket et par sesonger i en GH11 med 9,9, helt selvlært og lovlig kan hoppe på med 0,8 i promille.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Flott innlegg KongKing. Ikke et eneste utropstegn å se, selv om du tar ansatsen til en liten stråmann der på slutten. Selv om fart kanskje ikke er det største problemet, noe jeg selv aldri har hevdet, kan man vel ikke slutte at fart ikke er et problem. I innlegget du skrev, som jeg svarte på, hevder du at arbeidsgruppen ikke hadde statistikk eller faglig begrunnelse å vise til, noe du i innlegg #27 faktisk tilbakeviser selv. Det finnes statistikk, men den kan absolutt bli bedre.

Jeg mener den statistikken de viser til er så lite holdbar at man nesten kan se bort ifra den.

 

De har ingen informasjon om fart ved dødsulykker. De antar at ulykker ved kollisjon/grunnstøting skyldes høy fart, og noen vil da dermed lese ut av dette at 13% av dødsfallene skyldes høy fart. Selv om det kanskje var promille, i mørket eller andre faktorer som er årsaken til ulykkene.

 

For meg er ikke dette noe i nærheten av vitenskapelig statistikk eller noe som ligner på et materiale man skal lage lover og regler med, eller kalle faglig begrunnet.

 

Sorry. Jeg fremholder fortsatt min påstand om at de ikke har noe valid statistikk å slå i bordet med.

 

Vil forøvrig nevne gruppens merknad under innledning til vurderinger:

"Ulykker skjer ofte nettopp fordi gjeldende regelverk ikke er fulgt, eller fordi folk har opptrådt uforsvarlig."

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Å få deg til å gå fra "er ikke verdt papiret det er skrevet på" til "nesten kan se bort fra" velger jeg å ta som en liten seier :smiley:

 

Er usikker på om statistikk av noen som helst form eller omfang vil være i stand til å endre båtplassens mannemenn fra å endre mening når de først har bestemt seg. Dødsulykker på sjøen er av natur ganske vanskelig å kartlegge. Det er ikke sikkert at det noen sinne vil være mulig å oppnå den absolutte og udiskutable statistikken som vi alle så gjerne skulle hatt. Kanskje er det faktisk prøving å feiling som må til, og så får man heller takle at enkelte blir harme eller at man må gå tilbake på regler om det viser seg å ikke fungere som tiltenkt.

Link to post

Hvis du har en konkurranse på gang med seier og tap så får du kose seg med din "seier". Jeg kunne godt brukt "ikke verdt papiret det er skrevet på" begge ganger, men jeg beklager variasjonen i ordvalget når jeg skulle beskrive noe ubrukelig... Uansett er det ikke bagateller og spissfindigheter, som overnevnte, denne tråden handler om...

 

Jeg har ikke bestemt meg for noe ifht førerkort på båter over en viss hastighet. Jeg bare etterspør fakta i diskusjonen. Det er min agenda. Mens du ønsker "prøving og feiling" som praksis. Der er vi uenige.

 

Og jeg sier ikke at det er enkelt å få på plass statistikk som er til å stole på, men i dag gjøres det alt for lite for å få dette på plass. Det sier rapporten også.

 

PS: jeg har maks hastighet på 6,5 knop i min båtbruk, så jeg bryr meg katta om et sertifikat for de over 30 knop.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Nei. Learning by doing er den beste medisin. Intet bedre enn å komme seg utpå å begynne lære uten noen kursleder som står å tyter om teroretiske tilfeller. Praktisk opplæring på sjøen vil bli altfor dyrt og er heilt unødvendig.

Hvordan lærer man vikepliktregler "by doing"? Stå på kursen og se hvem som viker og hvem som ikke viker? Antar at det som da læres er at små båter viker for større. Kanskje ikke helt etter sjøveisreglene ...

 

Det er nok noe som må læres etter boka. Det kalles teori.

Link to post

Så mye aggresjon... Så lite humør...

Har vært borti mange idioter på nettet som kverulerer på bagateller og bruker all sin tid på å finne ubetydelige "feil", og etterpå utrope seg til vinner, så du får ha meg unskyldt om jeg tok feil av deg. :-)

 

At jeg har så mye aggresjon kjenner jeg meg ikke igjen i. Men du kan kanskje finne noe som gir deg en seier der også...? ;-)

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

etter to herlige dager på sjøen, denne gangen ( helt frivillig)  i indre Oslofjord .at noe bør gjøres med båtvett og fart var denne helga var et glimrende eksempel 

Når såpass mange idioter med testosteronsjokk absolutt MÅ vise omverdenen at deres bår klarer 30 knop rundt odder og skær, Og hva får enkelte motorfolk til å tro at å krysse 5 meter foran en "treig" seilbåt er helt ok  ??

Som vanlig er det noen få hjernedøde og kunnskapsløse som ødelegger for alle andre som fortsatt har vettet i behold.

 

Politiet fikk kritikk i helga for feil prioritering da de eskorterte en alt for ung båtfører til land, og "båtfolk" ristet på hodet av politiets vurderinger, Og ett par timer etter så smalt det med unge folk bak rattet

Link to post

Enig med NilsPils i siste innlegg

 

Mer politi og en titt i sjøveisreglene vil hjelpe godt på vei.

 

Små skjærgårdsjeeper i fart med fiskesnøre ute, hvor fører snur seg bort når man kommer seilende, sannsynligvis fordi de mener de har lest en plass at seilere skal vike for fiskefartøy er ett eksempel jeg opplever hvert år. Hvis man mener det er slik det skal være, anbefaler jeg en liten titt i sjøveisreglene.

 

Jeg har faktisk endt opp med å mene at båtførerprøven bør bli obligatorisk for alle. Det nytter ikke å lage en masse regler, om ingen pålegges å lese dem man har engang. Unntaket kan kanskje være dem over 65 år.

Link to post

....................

 ...............Unntaket kan kanskje være dem over 65 år.

 

Takk!

 

Dersom båtførerprøven skal være obligatorisk bør den begrense seg til å kreve det som er nødvendig for å unngå ulykker, spesielt drukning, og ivareta miljøet, hvilket vel er/var intensjonen?. Da bør en vel kutte ut alt som ikke er relevant. Det er vel ingen som drukner fordi de ikke vet hvorfor noen staker er kjegleformet på toppen, hvor lang en sjømil er, kan knyte riktige knuter eller gå etter fyrlykter.

 

Jeg er tilhenger av en mer komplisert prøve, som dokumenterer gode basiskunnskaper for den som gjerne vil bli en god båtfører. Men da må den være frivillig! Den som bare skal ut på en liten fisketur i snekka si må være forskånet for å bli pålagt kunnskaper han ikke trenger eller er interessert i.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

 

Små skjærgårdsjeeper i fart med fiskesnøre ute, hvor fører snur seg bort når man kommer seilende, sannsynligvis fordi de mener de har lest en plass at seilere skal vike for fiskefartøy er ett eksempel jeg opplever hvert år.

Har ikkje seilere vikeplikt for fartøy som holder på med fiske mener du?  Jovisst har de det.

Det er nå akkurat slik seilere gjør og det der. Går for motor med litt seil oppe og krever forkjørsrett overalt. Velkommen til å smake egen medisin. Det smakte ikkje skjønner eg

Link to post

Har ikkje seilere vikeplikt for fartøy som holder på med fiske mener du?  Jovisst har de det.

Det er nå akkurat slik seilere gjør og det der. Går for motor med litt seil oppe og krever forkjørsrett overalt. Velkommen til å smake egen medisin. Det smakte ikkje skjønner eg

Fint hvis du sikter til lover du henviser til, at en seilbåt har vikeplikt for "Små skjærgårdsjeeper i fart med fiskesnøre ute" mener jeg er feil. Seilbåter har vikeplikt for båter som fisker (ref sjøveisreglene paragraf 18c). Men hvis du leser definisjon på fartøy som fisker i paragraf 3d så ser du at fartøy som har liner på slep er unntatt.

 

Etter paragraf 3c er en seilbåt bare definert som seilfartøy når fremdriftsmaskeneriet ikke er i bruk. De som motorseiler har dermed samme rettigheter som en motorbåt.

 

Link til sjøfartsreglene:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

Link to post

Mye uvettig kjøring på sjøen, ja. Men er det fordi vi mangler regler eller opplæring? Jeg tror ikke det.

 

Jeg mener vi greier oss lenge med sjøveisreglene og litt mer politi til stede.

Jeg er så til de grader enig med NilsPils i alt han skriver, så egentlig er det bare tøv å blande seg inn i alle spissfindigheter og generaliseringer som bringes til torgs! Burde altså bare klappa att og holdt munn. Men, en ting synes alle å ha glemt: Mangfoldet! Vi sitter på hver vår tue og refererer gladelig til vår Byfjord, vårt hopehav, vår Blindlei, Øygard eller Mjøsa og regner det å være godt nok. Det er jo ikke det. Langt ifra. Det er mengder av lystbåtfart overalt i Norge. Det har aldri vært så mange lystbåter, aldri vært så stort mangfold i bakgrunn, alder, erfaring, kunnskap, kjennskap, personlige egenskaper, som nå. Det er derfor lover kommer. Det er da vi må trå til med litt hjelp og støtte, forstå litt mer av hva dette dreier seg om! Det er klinkende klart at det ikke er vesentlig forskjell på et par karer i ei flatbunna pram ei natt på Tyrifjorden, på krepsefiske, og et par nakenbadere på neset innafor. Sannsynligvis er alle fire lettere bedugget, slik de kanskje var for hundre år sida, eller tusen? Det er like innlysende at om scenariet, to menn i en pram og to badende på neset flyttes ut i en lummer St.Hans ved Byfjorden, vil stoda være en langt annen. Det spiller egentlig ikke stor rolle hva de i båten foretar seg, eller hvordan de badende bader. Problemet er den tredje. Den som kommer utenfra, i 6knop eller 30. Og om han (det er en ung hann) har fått med seg tusen års sjøfartshistorie og behovet for fluidum, nakenbading & sånn. Eller når nummer 4 kommer. Han (det er en annen hann, kameraten til nummer 3). Eller seileren, ribben, sjøscooteren, passbåten med en på vannski, dorgeren med ei enslig lanterne halvveis mellom skumtoppene i kjølvannet bak krysseren på 50 fot. Det er det som er bildet. Sjøvett, sjøfart, fornuft og folkevett er noe som er obligatorisk uttaskjærs. Innaskjærs avtar den sunne fornuft omvendt proporsjonalt med avstanden til Vågen, Aker Brygge, hyttelandet eller marinaen. Helt der inne, ved de badende eller de som lyser etter krabber (noe de ikke gjør St.Hans, men bare bruker som en unnskyldning for å sitte på sjøen og ta et par ankerdrammer eller hva de nå gjør) - Helt der inne er det ingenting igjen. Og det er der, paradoksalt nok, ulykkene skjer. Javisst. Hva jeg meiner? Nei, si det! Eller spør NilsPils.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...