Jump to content

Baatplassens forslag til nye regler for føring av båt på sjøen?


Lingefan

Recommended Posts

Pacuare - helt enig. Lovene syns jeg er der allerede - men mener at promillegrensen symbolsk bør lavere, samt at de reglene som allerede fins bør folk få krav på seg om å kunne.

En symbolsk lavere promillegrense vil kanskje ikke nødvendigvis kunne håndheves - men den vil ihvertfall fordele ansvarsforhold, og man vil kanskje etterhvert få en "designated driver" når man skal på tur og det er alkohol involvert.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Vi har allerede for mange regler. Folk blir hverdags kriminelle og man mister respekt for lovverket.

Følger folk gjeldende regelverk så er dette mere enn tilstrekkelig.

Dem som ryker på land i 40 kn med 2 i promille bryter allerede de fleste reglene i boka.

Sett heller pris på den siste rett til frihet og kunne ta egne valg.

Link to post

Skal en lage et regelverk, eller sågar et lovverk, må det som skal reguleres eller forbys, påbys, være regelmessig, eller foregå innafor faste rammer. Om en skal ha lover, må de kunne håndheves. Det blir et stort misforhold mellom fenomenet båtliv, friluftsliv, vannbasert leik og aktivitet og det rigide regelverk som skal regulere det. Det vil måtte bli breie gråsoner der all fornuft tilsier at det ikke skal være skrevne regler eller paragrafer som bestemmer. Der fornuften skal seire, regjere og herske. Fornuft aleine er egentlig ingen rettesnor, så derfor eksisterer det allerede regler knytta til ymse deler av båtlivet. Herinnunder hører kystskippereksamen, båtførerprøven, og ymse forskrifter om ferdsel til sjøs. Moral og etikk, folkeskikk, nestekjærlighet, og slike ting, kommer i tillegg. Når en blander korta, og trekker inn veitrafikkloven, så må en huske at den er knytta til forholdsvis begrensa deler av den ferdsel som foregår på veien, og at veinettet i seg sjøl er ganske klart definert. Dessuten er biltrafikk (som er den en oftest blander inn i diskusjoner om lystbåttrafikk) en temmelig ny kommunikasjonsform. Det er ikke så fryktelig lenge sida bilparken var adskillig mindre og farten adskillig lavere. Likevel klarte en å modernisere lovene i takt med utviklinga. Biltrafikkreglene tok utgangspunkt i hestetrafikk. Det har utvikla seg fra disse reglene (7km/t i tåke var høyeste tillatt hastighet i 1930).

Sjøfart, båtbruk, har ei uendelig lang historie, like lang som kulturhistorien. All ferdsel må baseres på den historien. En kan ikke lage et liksomregelverk med mal i vegtrafikkloven, sjøl om mange moderne båter har sluppet unna det omsluttende vannet og kan bevege seg oppå det i hastigheter som minner om bilenes. Sjøen og vatna (reglene må jo gjelde i innlandet også) er ikke kontrollerbare, slik som veinettet er.

Dersom en likevel må gjøre det, fordi folk altså ikke klarer å ta fornuftige vurderinger, må en definere loven å gjelde i regulerbare soner, altså der det er i overkant mange som ferdes, og der mangfoldet er for stort til at sjel og hjerne klarer å håndtere det. 

En kan ikke lage ett (1) regelverk for all slags ferdsel på alle vannflater med alle farkoster. Gjør de det, blir unntaka så mange at loven og regelverket undermineres.

 

Egentlig får vi håpe at det ikke blir så mye diskusjoner om det, så føler kanskje lovgiverne at de slipper å lage lover.

 

En lager ikke lover for å bli kvitt motbydeligheter og perversjoner. Dumskap og egosentrisme er ikke forbudt, men kan bekjempes gjennom alminnelige leveregler. Sosial ekstinksjon, utestengelse, er helt grei straff. Kanskje skal vi heller være litt mer frampå og si i fra når vi opplever dumskapen i full blomst?

 

Som hanto1 skriver i innlegget over: "Den som ryker på land i 40kn med 2 i promille bryter allerede de fleste reglene i boka." - Eller altså ikke i boka, men alle uskrevne regler.

 

Og når det gjelder promille, så forstår jeg ikke hvorfor folk som må ha i seg etanol når de er på sjøen insisterer på å snakke høyt om det i tide og utide. Pussig! Det er som med fartsgrenser på tomme fjellveier eller en drøss med andre påbud og forbud: Unntaket gjør ikke regelen. Det er ikke noe å mase om!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...