Jump to content

Hvilke type/merke el.toalett skal jeg kjøpe?

nomen

Recommended Posts

Kanskje det er do-rutinene som er feil og ikke dassen? Det hjelper lite å skifte dass dersom det er tilfelle. Da flytter nissen med på lasset.

Jeg har TMC og er rimlig fornøyd. Den tettet seg første gang den fikk damebesøk. Men etter noen alvorlige samtaler med brukerne har den virket upåklagelig i mange år siden. Aldri tett. Bare riktig dopapir og skylling etter hvert tørk er hovedreglene.

Men i fjor begynte den å lekke saltvann på dørken. Jeg demonterte og skiftet simmeringen mellom impellerpumpa og motoren. Under veis så jeg til min forbauselse at det sitter en flaskehals i form av en tilbakeslagklaff der dritten kommer ut etter kværna (i den plastalbuen som er skrudd fast til pumpehuset). Den klaffen er opplagt en stor hindring da den ikke greier å gi mye åpning for utpumpingen før den butter i røret. Når det tetter seg her vil det også hope seg opp i kværna og i pumpa til det stopper helt opp.

Jeg gjorde ikke noe med det nå. Da dassen jo virker bra. Men hvis den skulle tette seg vil jeg opplagt modifisere en del her. Som interessert ingeniør oppdaget jeg også et par andre TMC konstruksjonssvakheter under veis som jeg fant enkle fiks på. Jeg liker å reparere og forbedre det jeg har fremfor å kjøpe nytt hver gang noe svikter.

Nå kan jeg TMC. Da vil det ikke være lurt å starte på nytt med et nytt merke. For jeg er sikker på at alle har sine svakheter. Til min glede oppdaget jeg også under veis at reservedelene til TMC er vesentlig rimeligere enn tilsvarende til Jabsco.

Ellers har jeg full forståelse for at ikke alle ser det som en utfordring å kontruere om båtdassen, men noen er jo mer gale enn andre . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kjøpte Jabsco lite flush i fjor, og veldig vornøyd med det frem til det konket ut i begynnelsen av sesongen i år. Viste seg at det var noen tannhjul som var produsert i plast. Fikk erstatningstannhjul i aluminium, og det blir de produsert med nå, så trolig er problemet løst, og da vil jeg si dette er et veldig bra toalett som bruker kun 1,2 liter vann pr. tømming.

TMC held eg meg langt unna etter å ha hatt eit slikt. Tlbakeslagsklaffen t.d. var heilt latterleg konstruert. Her måtte det berre tette seg til. Den som har konstruert den må ha trudt på under. Tok like godt å fjerna den. Då virka det den tida eg hadde det. Byggekvaliteten var ikkje mykje å skryte av. Maling på motor t.d. som flassar av skulle og vere unødvendig idag. Har no kjøpt Jabsco med to pumper. Langt dyrare rett nok. Men lydnivået skuffar meg her og. Det vart reklamert med at det skulle gå so stille. Men mykje støy her og. Einaste fordelen med TMC er prisen. Og har ein ein gamal båt er det sikkert greitt nok. So ser eg produsenten her og har putta inn plastdetaljer som ikkje held mål. Sjølvsagt for å gjere det rimlegare. Er det ikkje typisk. Nesten ikva ein kjøper idag er det lagt inn simple plastdetaljer. Og som oftast er det desse som sviktar. Blir skuffa kvar gong eg ser det. Skulle tru det var gjort med hensikt for å begrense levetida!

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

.............. Og har ein ein gamal båt er det sikkert greitt nok.............

Hvorfor skal det være "greitt nok" med en dårlig dass fordi båten er gammel?

Det ser ut til at ikke noe båttoilett er 100% sikkert mot å gå tett. Så sjekk do-rutinene før du hiver ut dassen.

Hvorfor skal det være "greitt nok" med en dårlig dass fordi båten er gammel?

Det ser ut til at ikke noe båttoilett er 100% sikkert mot å gå tett. Så sjekk do-rutinene før du hiver ut dassen.

Gamal var sikkert feil skreve, eg meinte vel ein billig båt. Ein kvir seg vel for å kosta mange tusen på ein slitt båt som ein kanskje heller ikkje skal ha solenge. Har ein ny og litt påkosta båt er ikkje toalettet det ein bør spare på. Og med tepper og greier vert det litt av eit griseri. I ein meir open trebåt t.d. er dette mykje enklare. I alle fall tenkjer eg slik.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Det jeg gjør er å spyle ned "hardwaren" først, og så papiret etterpå.

Bruker 100% nytt papir av god kvalitet, og tar litt og litt av gangen.

2-3 remser på 3-4 ark for så å spyle ned.

Det er papiret den sliter med, har forsøkt flere typer.

Bestilte Dometic må idag, det var "to trinns pumpe med 10 kniver i rustfritt" som gjorde at jeg gikk for den.

Så får vi se hvordan det går.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg sier til deg og alle andre som ikke er fornøyd med den løsningen de har: Kjøp skikkelig toalett!!

http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|51|2234284|2234287&id=1343074

Jeg kjøpte to nye toaletter av denne typen da de kom på markedet for noen år siden. De ble omtalt som revolusjonerende, og jeg er enig. Forskjellen er at de har super kraftig kvern/pumpe med skikkelig inn diameter. De suger inn nesten som det skulle være vakuum og har ikke skuffet eller streiket en eneste gang. Obs, de trenger så mye strøm at jeg måtte legge opp direkte grov kurs til hvert toalett. 

Jeg har ikke sett denne typen i salg her, men men hjelp av Jetcarrier sjøfrakt er det null problem å handle i USA.

Den største ulempen jeg finner på mitt TMC toilett er at det er en "luksus"modell der pumper og kvern sitter skjult under foten. Det betyr at jeg må ta ut hele toilettet og snu det på hodet for å komme til vitale deler. Neste gang (hvis det blir noen) skal jeg ha en modell der tingene er lettere tilgjengelig fra utsiden.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...