bergetun Startet 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2016 Lurer på om det er noen som har noen ideer til hva som kan være problemet ved følgende problemstilling: Motor holder jevn og fin temperatur på 80 grader om motor kjøres med høyt turtall(Selv etter flere timer med kjøring på 2400 rpm er det ingen problem), Problemet med varme og alarm får man en stund etter man har gått av plan og går ned til 800-900 rpm. Da har 2-3 liter av frostvæsken forsvunnet fra motoren. Det er snakk om en Tamd63l Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Vi kan kanskje fastslå at kjølevæsken ikke lekker inn i motorrommet eller inn i oljen men går ut, enten i eksosen eller ut med sjøvannet? En liten lekkasje i varmeveksleren kanskje? Evt i eksosmanifolden? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Oljen på motorene har fortsatt rett farge og det er ikke kjølevæske i kjølsvinet. Synes det er merkelig at motoren kan gå fint i flere timer på marsjfart (2300-2500rpm), men så fort man går av plan og ned på 800-900 rpm får man problemer med at temperaturen stiger og at kjølevæsken forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Sjekk ekspansjonstanken. Kan det være den tar i mot vannet når det er varmt, men du har bytta om slangen så den ikkje får vannet tilbake når det kjølner? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
dante Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Dette høres typisk ut for en motor som har luft i kjølevannssystemet. Mange har opplevd dette med 63 motoren. Typisk kan du fylle på til merket og motoren funke i mange timer. En dag når du stille glir inn i havn så kommer alarmen og flere liter har blitt kastet ut. Løsningen er fylle på systemet og lufte på høyeste punkt - på banjo eller rør helt øverst på turbo. Disse motorene er meget følsomme på luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Takker for svar alle sammen. @Dante: Dette med luft i systemet har jeg også lest om. Vi skal få fylt på og luftet systemet skikkelig i morgen. Det jeg ikke forstår er hvorfor den skal "kaste" ut kjølevæsken på grunn av luft i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Det jeg ikke forstår er hvorfor den skal "kaste" ut kjølevæsken på grunn av luft i systemet? Det er litt plundrete å forstå - men det er et problem helt klart. Tror selv det dannes lommer med luft som fanges og som forårsaker koking lokalt i dette området - utvides og forårsaker utkast. Jeg er ganske sikker på at du blir kvitt problemet ved skikkelig lufting. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Vi prøver det. Skal holde dere oppdatert :) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Ved dårlig "radiator"lokk kan også vann fordampe under trykket. Syslet en stund med det før noen sa at det er jo typisk - kjøp nye lokk. Men det var jo snakk om vesentlig mindre mengder enn det du nevner her Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Oppdatering: Jeg skrev i innledende innlegg at vi ikke fant kjølevæsken i kjølsvinet. Dette var feil. Vi ser etter nærmere undersøkelse at det ligger en del kjølevæske i kjølsvinet, men kanskje ikke i den mengdene som vi har fylt på. Kanskje et todelt problem? Vi skal gå over slangeklemmer osv i løpet av dagen. Er det noen som vet hvor det typisk kan lekke kjølevæske fra disse motorene. Ser at radiatorlokk er nevn. Redigert 6.Juni.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alf erik Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Hei. Sjekk for lekkasje i fremkant av motor der som vannpumpå er som drives av vifte reimå, heilt opp under pumpå kom det grønn frostveske ut fra mi..eg hadde lekkasje fra vannpumpen min i fjor og måtte øvehale den Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Ser ut som kjølevæsken har kommet ut den lille slangen som går ut fra lokket til radiator. Vi har fått luftet skikkelig nå, men har ikke fått testet motor under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Kanskje litt for enkelt, men du har ikke hatt av lokket på sjøvannsfilter ? hatt sila ute og ikke fått det helt tett etterpå, da vil du kunne få kjøling på turtall men suge luft på tomgang med varmgang som reultat, vet ikke hvilket filter du har men noen av disse er noen rakkere å få i spor. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Hva er status her bergetun? - tipper det var litt lufting som skulle til :) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Beklager at jeg ikke har oppdatert. Det var rett og slett påfyllingslokket på radiator :) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Så bra at du fant ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.