Jump to content

Joda 7500_Planlegging større motor

Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei,

Eg har i en tid gått rund å tenkt på om vi skal bytte båt eller om vi skal beholde den vi har. Det er jo mange flotte båter der ute, men vi liker også veldig godt den vi har.

Det som vi egentlig savner mest med Joda'en som vi har er muligheten for å dekke lengre distanser på kortere tid. For at dette skal bli en virkelighet blir nok større motor veien å gå. 

Om det blir en virkelighet er ikkje gått å si ennå, men eg ønsker å starte planlegginga så eg har eit bilde av hvordan dette blir.

Når eg tenker på større motor i en Joda 7500 er jo båten som Kodevåg eit godt eksempel.

Sjøl tenker eg at det muligens bør bli en motor på 140 til 160 HK.

Gear og propell er eg ikkje sikker på kva som blir rett.

Setter pris på om det er noen som kan komme med tips til løsninger og pris eg må forvente at dette kommer til å ende med. Brukt motor er nok det eg tenker at lønner seg.

Om eg starter med dette må eg også kvitte meg med Yanmar 50 HK (4JM-TE) som står i båten i dag.

Noen som kjenner til noen som tar innbytte og selger overhalte motorer? 

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)

Artig prosjekt. Har sett mange Joda 7500 med store motorer. Hadde som nevnt en før med vp md22 og 55 hk. Jeg og vurderte å bytte inn større motor. Hvis du kan gjøre slikt selv kan det bli et artig prosjekt, men hvis du må sette bort mye av jobben kommer det til å koste skjorta. Og de pengene får du ikke igjen. Jeg endte med med å selge min Joda.

Da jeg undersøkte ang motorbytte så må du tenke på å avrunde enden på kjølen da den er i tykkeste laget slik den er orginalt. Dette skaper luft og kavitasjon i propellen.

Det er begrenset med hvor stor propell du får uten å gå på kompromis med nødvendig avstand til fly dra i underkant og skute unnen i overkant. Så for noen år siden en Joda 7500 tilsalgs på finn.no med Yanmar 222 hk... Oppgitt toppfat var 26 knop, samme som Kodvaag hadde på sin med Yanmar 140 hk ( eller var det 165hk..) Så også en annen med VP D3 160 hk med samme farten.

Du kan sikkert få noen tips av Frode Nilsen på gamle Nidelv. De bygger sin Nidelv 25 classic på skroget til Joda 7500 og har levert den med oppmot 130 hk vet jeg.

Du får holde oss oppdatert.

• 3 måneder senere...

Monterte en 140hk yanmar i en sånn båt for noen år siden, ble mye ombygging av motorfester, bytting av aksel og hylse,propell, mye arbeid men fikk godt resultat,noen å 20 knop, ville nok ikke lønnet seg å gjøre på verksted pga alt arbeidet

Rune

Rune,

Hvilken motor hadde du fra tidligere og hvilken motor var det du satte inn?

Har du noe dokumentasjon fra da du utførte jobben (bilder osv).

Hvor mye kosta jobben deg sett bort fra kjøp av motoren?  

• 1 år senere...

Siden jeg har overtatt båten til Ruben, synes jeg det er på sin plass å overta tråden hans også. Båten er utrolig kjekk for oss og vi er på ingen måte plaget av mangelen på fart, men det er nå slik at det likevel hadde vært kjekt å ha en marsjfart på 15 knop kontra 8.

Er det noen som vet om det finnes motorer som hadde vært en drop-in erstatning for vår eksisterende Yanmar 4JM-TE? Man bør vel opp i en dobling av effekt for å nå 15 knop?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...