Jump to content

Hvordan komme ut av denne ekle situasjonen??


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg manøvrerer, stresser, vinden blåser og jeg kommer stadig nærmere de andre båtene i båthavnen. Til slutt ligger siden min nærmest inni hekkene på båten som ligger fortøyd i båsene sine. Det regner, er litt ufyslelig og kalesjen er oppe.

Kjører jeg fremover og svinger ut vil hekken min slå borti båtene jeg har kommet nær. Bakker jeg og svinger vil baugen min slå borti...

En føler seg hjelpesløs, all verdens motorkraft virker mot sin hensikt, en løper fram for å dytte båten ut, en åpner kalesjen for å stikke ut båtshakken og etter noen hektiske minutter har en fått avstand nok til føle seg rimelig trygg på å gå tilbake til rattet og gearspaken...

 

I ettertid tenker en på hva som egentlig skjedde, hva man kunne gjort annerledes...

Tenker på hvordan andre en har sett i samme situasjon har manøvrert seg ut av dilemmaet, men skjønner egentlig ikke hvordan de gjorde det....

 

Noen råd for å "bevege seg sidelengs"?????

 

tj

Link to post
Share on other sites

Dersom du har baugpropell er det ganske enkelt.

eks. legg fult ror mot barbord, bruk baugproppelen til å presse baugen mot styrbord, og dermed går båten sidelengs mot styrbord (ok da, ikke helt sidelengs, men godt på skrå mot styrbord).

 

dersom du ikke har baugpropell er det ikke så enkelt...

 

Dersom det var idag du hadde de problemene så skjønner jeg godt, det var en forferdelig nordavind her idag....

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme! Mitt råd er å rygge og svinge forsiktig ut slik du ikke svinger så knapt at du tar bort i andre båter.

Husk at båt er omvendt fra bil. På en bil svinger du med baugen mens på en båt svinger du med hekken! Derfor er det ofte lurt å rygge ut når du ligger langt en brygge...

Link to post
Share on other sites

hei,

 

det finnes vel ingen måte å unngå det på, annet enn erfaring :yesnod:

Tror alle har opplevd slikt opptil flere ganger, du var fornuftig og brukte båtshaken, det er et genialt verktøy i mange situasjoner.. ha den alltid i båten.

Hvis du er på vei inn i båsen din kan det være greit å ta en så stor/vid sving som mulig, da har man ofte litt å gå på hvis man kommer dårlig ut.

Ellers så tror jeg man ikke skal være så redd for å få noen riper i båten, de kommer tidsnok og det er helt naturlig.. Båten er en bruksgjenstand.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme! Mitt råd er å rygge og svinge forsiktig ut slik du ikke svinger så knapt at du tar bort i andre båter.

Husk at båt er omvendt fra bil. På en bil svinger du med baugen mens på en båt svinger du med hekken! Derfor er det ofte lurt å rygge ut når du ligger langt en brygge...

<{POST_SNAPBACK}>

Åja, fortell det til snekka mi :lol:

 

Rygger man går det bare rett bakover, uansett.

Men med påhenger er det selfølgelig litt anderledes.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke så redd for å få riper i min egen båt... Men her ligger jeg ufrivillig longside mange hundre tusen kroner, kanskje millioner... og har null kontroll...

Det gikk bra denne gangen også.. kanskje det gjør det de fleste ganger??? Skal love dere at om det hadde vært bilen og kona hadde holdt på slik hadde hun fått kjøreforbud..... :-)

 

tj

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke så redd for å få riper i min egen båt... Men her ligger jeg ufrivillig longside mange hundre tusen kroner, kanskje millioner...  og har null kontroll...

Det gikk bra denne gangen også.. kanskje det gjør det de fleste ganger??? Skal love dere at om det hadde vært bilen og kona hadde holdt på slik hadde hun fått kjøreforbud..... :-)

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Du har vel forsikring :smiley:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

I ettertid tenker en på hva som egentlig skjedde, hva man kunne gjort annerledes...

Tenker på hvordan andre en har sett i samme situasjon har manøvrert seg ut av dilemmaet, men skjønner egentlig ikke hvordan de gjorde det....

 

Noen råd for å "bevege seg sidelengs"?????

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk et litt annet råd på et båtførerkurs for mange år siden. Sjøkaptein Melgård var svært klar på at det gjelder å unngå :yesnod: situasjoner hvor du har liten eller manglende kontroll.

 

Men siden dette ikke alltid er mulig, er det lurt å øve seg mange ganger på manøvrering i trangt farvann med vind fra feil kant. Ta helst øvelsen sammen med det øvrige mannskapet ombord. Det kan få ned både støynivået :smash: og blodtrykket :blush: neste gang det blir trangt og travelt.

 

Jo_K.

Redigert av JoK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha gjort det motsatte av hva instinktet tilsier. Hvis du f.eks. lå med babord side tett inntil de andre båtene, ville jeg gitt fullt ror babord og dead slow forover. Det gir en effekt liknende å gå ut på et spring. Ikke lenge, bare tilstrekkelig til å få svingt hekken ut. Deretter fullt ror styrbord og dead slow eller kanskje litt mer akterover. Da tror jeg det skulle være mulig å gå klar.

 

Men tro ikke at jeg selv ville holde hodet så kaldt om det var meg som hadde det problemet ... :rolleyes:

 

Hadde en slik foreteelse med Hangarskibet for en måneds tid siden, pga. feilberegning av strømmen. Havnet med SB side alt for nær andre båter, med utstikkende påhengere etc. :eek: Jeg la akterover med BB maskin for å få baugen fri og deretter litt "jokking" med begge til jeg var på plass på rett sted for å bakke inn i båsen igjen. Det var en anelse hett en stund, men pulsen har roet seg nå .. :rolleyes:

 

(Edit: Avlivet tyrkerleifer)

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:cheers: Joda, forsikringen er på plass :smiley:

 

Er det alt som trengs for å få deg fornøyd så er det ingen prpblermer :flag:

 

Tror de fleste likevel vil unngå å gå den lange veien gjennom et forsikringsoppgjør. Det blir oftest mye arbeid og mange ubehageligheter med det. :rolleyes:

 

Har veldig respekt for mine egne verdier og andres.. For min egen del så kostet båten omtrent det samme som huset jeg bor i kostet for 18 år siden.... skremmende egentlig....

Huset er vel nå verdt rundt to millioner.. kan vel ikke regne samme avkastningen på båten

:wink:

Men dyre saker er det i alle fall....

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert klinge både flåsete og useriøst, men like fullt ligger svaret i tre ting: øvelse, øvelse og øvelse.......

 

Det "kunstgrepet" som man etterhvert blir fortrolig med er å ta vind og eventuell strøm med i beregningen, slik at disse kreftene arbeider FOR deg. For til å arbeide MOT vind og strøm, det kommer sjelden noe godt utav.

 

Det er nettopp her at øvelsen kommer inn i bildet, man får et blikk for hvor meget vinden kommer til å flytte båten sidevis, sikter så langt til motsatt side (altså opp mot vinden) - og lar vinden bli din egen "sidepropell".

 

Men det som er helt sikkert er at denslags ikke er lært på en sommer, heller ikke på to. Dette kommer litt etter litt - og er blant de mange småtingene som gjør båtlivet interessant :wink:

 

(Ta det ikke ille opp, men jeg merker at nakkehårene reiser seg, når jeg leser at man "rygger" med båten, og at man setter den i "revers". Hvis man legger landbegrepene ifra seg på land sammen med bilvanene, så kan det kanskje bli enklere å innarbeide båtvanene :wink: )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

(Ta det ikke ille opp, men jeg merker at nakkehårene reiser seg, når jeg leser at man "rygger" med båten, og at man setter den i "revers". Hvis man legger landbegrepene ifra seg på land sammen med bilvanene, så kan det kanskje bli enklere å innarbeide båtvanene  :wink:  )

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

He, he reagerte på samme måte. Det er vel fordi vi ble innprentet å bruke maritime utrykk i sjøforsvaret, selv på land der man også bor i lugarer.

Sitter i ennå det. :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ha,ha.. joda, poseidon.. tar den .. men med mine 25 timer på sjøen så både rygger jeg og setter båten i revers... er ikke kommet lenger :-))))

 

Og nei.. det høres ikke platt ut med øvelse, øvelse, øvelse.... synes ikke jeg gjør annet, men vet at det bare er å stå på... Fikk i dag et anerkjennende blikk fra "mor" da jeg la til kai.... det betydde mye... og faktisk så må jeg innse at det hadde jeg ikke greid for 20 timer siden....

 

tj

Link to post
Share on other sites

Ha, ha.. den eneste kroppsdelen som peker vannrett,, utenom nesen og tærne da.. har jeg nå rimelig kontroll på....... :-)

Men må nok innrømme at om det tar like mye tid og energi for å få kontroll på båten som andre legemer som til tider kan peke vannrett så har jeg noen år forran meg :-)

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok ingen annen facit på slike utfordinger enn øvelse og prøving og øvelse...

Når jeg går inn i havna under vanskelige vindforhold prøver jeg å holde skuta kloss til den sida i havna vinden kommer fra, og setter ofte fast et tau i "noe" til lovart slik at båten evt kan forhales på plass. (Da er det velsignet godt å ha noen som kan ta imot....)

Båten vår manøvrerer elendig under bakking, og jeg har stadige mareritt om hva som kan skje når 15 tonn stål braser inn i kostbare hekkaggregater montert på vakker glassfiber... :eek:

 

Kapteinen på D/S Skibladner (hjuldamper 170 fot med fast aksling mellom SB og BB hjul og et ror som kun lystrer tilfredsstillende med styrefart på minst 8 kn) lærte meg følgende:

"Hvis du skal legge til under vanskelige forhold, duger det ikke å være "feig", du vite hvordan skuta manøvrerer under alle forhold og stole på at du vet det! Bestem deg i god tid for hvordan du vil manøvrere, og gjør det med djervhet! Noen kaller det "dristighet", jeg kaller det "godt sjømannskap!""

Link to post
Share on other sites

Poseidon har så rett så rett. Øvelse gjør mester mine venner.

Ett lite tips. Når du kjører baugprop mot vinden. Har du en motor må du bruke mye energi med roret for å få hekken opp. Kontra fremover, akterover hele tiden med motror annenhver gang og hekken vil følge retning på baugpropell. (Forutsetter drev). På den måten er det enkelt å¨gå sidelengs.

 

Et annet moment som ikke er nevt. Hvorfor montere baugpropell vinkeltrett på båtretningen dersom du har drev ?. Monterer du 10 grader har du mye enklere måte å kjøre sidelengs. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei TJ !

 

Båter som din og min kan drive voldsomt sidelengs i kraftig vind. Etterhvert vil du lære deg å vurdere vind og strøm slik at du sjeldent kommer i "kritiske" situasjoner, men at du ikke treffer helt slik du hadde tenkt første gang, kommer du alltid til å oppleve. For oss som ikke har sidepropeller men påhengs/hekkagregat er mitt beste råd:

 

1. Tenk på å ha bakenden mest mulig mot vinden, da har du mest kontroll !!!

 

2. Høyere fart og mer kraft på motoren under manøvrering !!

 

3. Hvis mulig ta "overhøyde", vent og la vinden føre deg i riktig posisjon

 

Øving gjør mester :wink:

 

Lykke til !

Redigert av kfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du har fått mange gode råd, men går utfra at den med båttypen du har, MÅ dette bli til en halsbrekkende sak hvor behovet for styringsfart og behovet for å kunne stanse FØR du treffer brygga, slik oppfatter jeg problemstillingen din.

 

Stooort vindfang og lite dyptgående tror jeg fra tid til annen gjør båten "ustyrlig" uansett hvor mye trening og erfaring du besitter. 3 eller 5 knopsgrensen i marinaen er rett og slett ikke nok for å holde båten på rett kurs dit du ønsker!!

 

Tror det ville vært forståelse for en midlertidig fortøyning på gjestebrygga,(hvis den ligger gunstigere til)? I påvente av roligere vind??

 

Burde ikke være flaut i det hele tatt!!!

Link to post
Share on other sites

Siden du har fått mange gode svar som går på vind og trening vil jeg bare tilføye:

Dette er en av grunnene til at jeg alltid står klar til å ta imot neste båt som er på vei inn i havnen, spesielt hvis det er litt vind. Da blir det så mye enklere for skipperen som står der fortvilt speidende forover med svetten rennende nedover ryggen med rødsprengt og med blodskutte øreflipper...... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her kand du øve deg uten at du ødelegger din, eller andres eiendom....

 

Ikke spesielt avansert, men OK for å legge til vind (og strøm) i forskjellige retninger, og se hvilken innvirkning det vil ha på båten din....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Her kand du øve deg uten at du ødelegger din, eller andres eiendom....

 

Ikke spesielt avansert, men OK for å legge til vind (og strøm) i forskjellige retninger, og se hvilken innvirkning det vil ha på båten din....

<{POST_SNAPBACK}>

Og sammenlignet med den simutaloren blir ALT du oplever på sjøen enkelt i forhold :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...