rogeri Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Upps! Knatra hele marinaen på første forsøk!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Etter et par 360 graders svinger var jeg trygt på plass i båsen JOH Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 6.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Ha,ha.... Dette var artig :-) tj Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 (redigert) Hvordan komme ut av denne ekle situasjonen? Always behave like a duck - keep calm and unruffled on the surface but paddle like the devil underneath. Jacob Braude Redigert 6.Juni.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gerhard Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 Det meste er sakt allerede; Hvis vinden har presset deg sidelengs inntil noe er du i knipe, ihvertfall med fast aksling og uten baugpropell. Trikset er å "sky den situasjonen som pesten", gjør alt for å holde deg så langt mot vinden som mulig. Men et triks til: Har du hekkagregat eller påhenger så kan du bakke ut av situasjonen. Dersom det er litt sjø så spruter det en del når bølgene treffer den rette hekken, men det kan du leve med. Kanskje ikke det letteste i en trang havn, men allikevel en mulighet. Men her også; bauen "slenger" nok ut litt så avgjørelsen må tas tidlig nok. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2005 Del på Facebook Svart 6.Juni.2005 (redigert) Er vel ikke så redd for å få riper i min egen båt... Men her ligger jeg ufrivillig longside mange hundre tusen kroner, kanskje millioner... og har null kontroll... Det gikk bra denne gangen også.. kanskje det gjør det de fleste ganger??? Skal love dere at om det hadde vært bilen og kona hadde holdt på slik hadde hun fått kjøreforbud..... :-) tj <{POST_SNAPBACK}> Et råd jeg ikke fant fra andre: Vær i utgangspunktet svært bestemt og kontant når du manøvrerere båt. Vær overtydlig når du viker til styrbord for møtende båt eller går bak en som kommer fra stb, vær kontant og kontrollert når du manøvrerer i trange situasjoner. Også dette kommer med erfaring. Når du får følelsen av at en situasjon er i ferd med å blir vanskelig (slik du opplevde) - bare bestem deg og kom deg ut av situasjonen. Er enkelt å skrive - men vanskelig i praksis Min erfaring er at de gangene jeg nøler så blir det vanskeligere om jeg ikke våger å gå for en mulighet. Redigert 6.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Lettere med seilbåt :-) , vi har kjøl og stort ror. Rører båten seg forover eller bakover så lystrer den roret, men ikke alltid like lett i sterk vind allikevel. Leide en katamaran på 40 fot i kroatia og det var enkelt, i havn låste jeg roret i mittposisjon og brukte bare motorkraft. Hadde ca. 70 hk i hvert skrog og selv i sterk sidevind var det bare å gå sideveis rett inn på plass, rettet opp båten 2 meter fra land. Fungerer bauspring på motorbåt/snekke ? Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 (redigert) Fungerer bauspring på motorbåt/snekke ?Ja, det fungerer utmerket på de fleste typer båter. Det er kanskje en av de mest praktiske båtene å legge til langsmed brygga. har man først festet springet og fendret godt i baugen har man full kontroll. Noen som har illustrasjoner som kan vise hva vi snakker om? Redigert 7.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Tror nok mange av oss kjenner oss igjen i situasjonen du beskriver. Men i svarene synes jeg det blandes litt "snørr og bart". Min erfaringer at det er stor forskjell på hvordan du kommer deg ut av en slik situasjon om båten har drev eller fast aksling og ror. Førstnevnte gir bedre manuvereringsmuligheter, men ofte er båten "lettere" i vannet og driver raskere av. Rådet du fikk fra Whistler om korte skift mellom forover og revers den veien propellene drar, er et meget godt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.