Jump to content

Ny båt - Weekendcruiser til 4

Dagsven

Recommended Posts

Hei. fotsyken tok meg i år også :nonod:  Vi har idag en Nordkapp 760 Noblesse og er fornøyde med denne på de fleste områder, men til overnatting er det heller spartansk. Det går til 1 natt men capteinen må ligge på solseng ute. Det er lyst, eksponeringen er total og underlaget hardt! Det blir med andre ord lite søvn. Vi er ikke noe utpreget langtur frelst men en weekend er flott. 2 gutter på 7 og 11 år som skal kjøre jolle. Rederinnen ønsker vel egentlig en "campingcruiser" noe jeg ikke vil ha. Er opptatt av design og vil helst ha båt som har havnekalesje. Har vært innom den legendariske Khamsin fra Windy men har regelrett blitt helt skremt av utgifter til service, påkost osv. Til dere som har denne båten er det virkelig så ille? Derfor har jeg siktet meg inn på båter med 1 motor. Hva tenker man er ca. utgifter til service på en typisk d6 i året?

Kriterier:

- Eget toalett rom

- 4 soveplasser under dekk

- 1 motor

- havnekalesje

- Sosial stor uteplass

- Bør marsje 30-35 knop.

- Flotte linjer

Båter som er til vurdering: Nordkapp 820 Vitesse, Searider 820 W, Windy Ghibli og 34/35 Khamsin, Windy Tornado og Ibiza 26 TC. Noe spredt men er også opptatt av gjensalgsverdi samt at vi drar lite på tur i dårlig vær. Er det noen her som har erfaring med 820 vitesse? Kom med innspill dere :thumbsup:

Nå sier du ikke noe om hvordan budsjett du har for handelen, men siden du drømmer om en Khamsin og utfra kriteriene dine høres det ut som du burde ta en kikk på Windy Scirocco. 

De fleste har riktignok 2 motorer, men det bør du ha for å oppnå ønsket marsjfart. Den oppfyller alle de øvrige kravene dine.

Dette med linjer er jo en smakssak, men Windy har vel ennå til gode å lage båter med uharmoniske linjer sett i forhold til tidsepoken de er konstruert i.

Hva vedlikeholdet skal koste er jo veldig avhengig av hvor mye du gjør selv.

Lykke til i jakten :smiley:

Takk for svar. Trodde nesten alle var på vannet :diving: Når det gjelder pris er det litt varierende, har ikke satt noe grense men magefølelsen er rundt 1 - 1,2 mill. Trolig også vanskelig å få en 30 foter av nyere dato til under 1 mill? Ser at Vitesse har vært nede i 850.000,- og det er helt klart interessant, helst da med D6 370 men de er sjeldne. Når det gjelder Windy khamsin er det helt klart en båt som frister med tanke på størrelse, sjøegenskaper, Windy kvalitet og fart. Det jeg ikke ønsker er å bruke 15-20 lapper i mnd på service av motorer hvor motorrom er trange  :pray:  (lest). 28 Ghibli er også en flott skute men mangler stikkcabin  så da er Grand Tornado helt klart å foretrekke (til samme pris). Jeg gjør ikke så mye selv når det gjelder service og har ikke tid til dette så det må settes bort. Hva kan man regne med av båtpenger på en D6 370? Er av og på med drev noe jeg klarer selv eller bør sette bort?

Nimbus har en del fint synes jeg i segmentet day/cabincruiser. 

her er et par eksempler:

Nimbus 300R 2008-mod m/D6 - 39 knop:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72322773

Nimbus 30 S fra 2008 med D4 - 34 knop

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74540185

"Bitteliten" her på forumet har en 30 S til salgs:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75103230&fks=75103230

KK

EDIT: Se der ja, Napoli kom meg i forkjøpet... Store hjerner tenker likt.... ;-)

Redigert av KongKing (see edit history)

Syns dere virkelig at Nimbus har linjer? Muligen evt. tjokkis linjer :lipseal:  heheh. Utvilsomt sikkert god kvalitet og bra sjøegenskaper men etter mitt øye langt fra Windy og Nordkapp. Nidelv 780 sport dukket opp her med D6 maskin. Men den blir vel fryktelig lik Noblessen jeg har idag. Noen som har erfaringer med Tornado? Noen årsmodeller man bør se opp for? Vil ha hvitt skrog.

Det er altid et godt råd at inddrage rederinden i beslutningen. Linjer er ikke alt...komfort og kvalitet betyder meget. Jeg vil varmt anbefale at se på Bittelitens veludstyrede Nimbus 30s. Den har også høj WAF (wife acceptance factor).

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75103230&fks=75103230

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Syns dere virkelig at Nimbus har linjer? Muligen evt. tjokkis linjer :lipseal:  heheh. Utvilsomt sikkert god kvalitet og bra sjøegenskaper men etter mitt øye langt fra Windy og Nordkapp.

Hehe. Nimbus har særegenhet og karakteristiske linjer. De tilfredstiller det meste på listen din, inkl 1 motor og marsjfart på godt over 30 knop. Om du ikke liker linjene, så er det ikke båtene for deg. Jeg var også lenge skeptisk til designet, men de har "vokst" på meg.

KK

Tja - linjer er vel alltid en smakssak. Jeg liker dem godt. Og som kongking sier, de tilfredsstiller alt annet. I tillegg sier de noe om at du valgte egenskaper fremfor design ;)

Dersom det er en tradisjonell daycruiser du ser etter, ville jeg kanskje holdt meg til Ibiza 26 tc. Den har fire sengeplasser uten at du må er opp hver dag, holder seg greit i pris og linjene har jeg vel ikke hørt noen klage på ennå ;)

searider 820 og nidelv 780 er basert på det samme skroget, men searideren har integrert badeplaform.

Kan forøvrig skrive under på major andys forslag om å lytte til rederinnen, hun styrer stort sett om båten blir brukt eller ikke :D

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg forstår (muligens) at Nimbus er praktisk men det er absoulutt ikke noe som tiltaler meg ved båten utseende messig. Jeg har dog ikke fylt 40 enda men er en type båt som "bestefar" ville valgt :thumbsup: Hvorfor i alle dager vil dere valgt den ovenfor feks denne? : http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74716588 Dog syntes jeg den er noen hundre lapper for dyr men slik jeg ser det en mye flottere båt. Er vel også like praktisk hvis ikke mer? Ingen dollbord som gir mer plass. Opplys meg gjerne :saint:  

Redigert av Dagsven (see edit history)

Jeg syns Windyen er kjempefin, en av de vakreste båtene der ute. Jeg hadde vel aldri turt å la ungene fiske i den, hadde vært livredd for søl i båten... Mangel på dollbord er en svakhet etter min mening,gjør det bortimot umulig for ungene å hjelpe til når man legger til. Jeg syns også prisen er høy i forhold til hva man får. Bortsett fra det - jeg har vel 20 år igjen til jeg blir bestefar, og liker dermed å kjøre en båt som tåler skikkelig sjø, derfor valgte vi Nimbus 26 novaen ;)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Grand Tornado er fin og har en ganske stor stikk kabin (mener jeg å huske). Derimot er det ingen dør der slik at det blir åpent. Det er lavt og trangt, men slik blir det om du skal ha linjer. En helt annen båt enn Vitesse som ikke egner seg for en familie på overnatting.

Hvis du ser på bildet så er det ingen targa bøyle. Pent, men det blir mye kalesje som skal opp og ned. Typisk dagsturbåt med muligheter for overnatting.

Sushi

Blir litt som å svare på hvor lang en liter melk er :) har du uflaks blir det j..... dyrt. Har du flaks blir det relativt rimelig... Å sette tall er enkelt og greit ikke mulig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...