Stjernen ! Startet 6.Juni.2016 Del på Facebook Startet 6.Juni.2016 Har tidligere fått vite her på BP att pakkboksen min var vannkjølt og vedlikeholdsfri ! Og att den ikke skulle dryppe ! Nå merker jeg att det kommer inn endel vann når jeg kjører,det drypper også litt etter jeg har lagt til. Det er jo ingen steder og presse fett inn.Så regner med det er en talgpakning ? Jeg har prøvd og skru den ringen med låse skrue litt inn,men tror ikke det har hjulpet mye.Drypper litt enda. Sitter det en talgpakning i fronten her som kan byttes mens jeg ligger ute ? Hvordan ser denne pakkboksen ut innvendig igrunn ? Det er jo ingen steder og presse fett inn. Noen som kan gi en enkel forklaring på hvordan jeg bytter denne talgpakningen ? Er det bare og skru av det hjulet som sitter med låse skrue i front og bytte ? Hvordan er den bygget opp ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Er det talgpakning skal det dryppe litt under gange ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 (redigert) Aldri dryppet noe i de 4 åra jeg har hatt den. Men begynte nå,og 5l på 15min tur er vel litt mye ? Håper noen her på plassen vet hvordan den fungerer. Evt om det er talgpakkning der ! Redigert 6.Juni.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Hei. Ser ut som det er talgpaknings pakkboks. Skru av den lille skruen og skru ut den ytterste ringen. Inni der skal det sitte talgpakning/pakninger. Jeg satte inn en ny talgring på min mens den lå på vannet, ikke noe problem. Du må finne ut hvor tykk talgpakning du må ha. Jeg ha 50mm aksel og brukte 8 mm tykkelse. Om det ikke finnes noe pakning der, så er det vel 3 stk som skal inn om jeg ikke tar helt feil. Den skal visst dryppe noe under gange, men ikke når båten/akselen er i ro. Hvorfor den ikke er fettsmurt har jeg ingen anelse om, finnes det en inngang til nippel el.? Redigert 7.Juni.2016 av mortya (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 5 liter på et kvarter er helt klart formye. Litt usikker på om det er lurt å åpne denne når du ligger på vannet. Ser for meg at hvis det ikke blir tett ved å stramme etter då må talgringene skiftes. Da må alle skiftes og det vil i praksis være åpent mot sjøen. Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Les mitt svar, du kan "fylle" på med 1 ny eller 2. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Dette ang fett ,så har jeg fått forklart her inne att denne boksen ikke skulle ha fett. Den skulle vist være vennkjølt og vedlikeholdsfri ! Tror ikke den låseskuen går igennom,slik att jeg kan presse fett der ? Men jeg kan åpne slangeklemmene og presse inn litt fett der ? Men hvis det er riktig att den ikke skal ha fett så blir det jo litt feil ! Men skal se om jeg får åpnet opp og .Jeg må jo ha rett str på talgpakningen også. Er det talgpakning der så kan jeg jo bare bytte en del av den som (mortya) skriver over !Så slipper jeg ta inn så mye vann . Det er 30mm aksling. Vil helst slippe og ta opp skuta ! Redigert 7.Juni.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Det stemmer nok at det ikkje skal være smørenippel. 100% vedlikeholdsfri er den nok ikkje, du må etterstramme glandskruen når den begynder å lekke, men her ser eg at den er skrudd helt inn, så da er det nok skifting av talglisser som må til. Det skal ikkje være noko problem å legge inn nye lisser når båten ligger ute, men du må ha tilgjengelig og klart verktøy og nye lisser før du begynder å skrue opp glanden. Litt vann vil det komme når du skruer den ut, men det skal ikkje være store spruten som skal komme. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Om man ser nøye etter så er det faktisk noen runder til jeg kan skru ! Men det må nok byttes snart. Er det en spesiell vei talgpakningen skal snurres på ? Tenker på rotasjon av aksel. Bilde fra litt annen vinkel. Redigert 7.Juni.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Snurr hele pakningen rundt aksel først en 4/5 ganger. Kommer i en lengde. Så skjærer du over alle samtidig på toppen av aksling med skarp kniv. Da sitter du igjen med pakninger som du kan dytte inn én og én. Da får du riktig kutt og ingen glippe i toppen av hver pakning. Når du dytter di inn så skal ikke skjøtene ligge på samme plass. Ved 2 pakninger bruker du 180 grader forskyvning av skjøt. ved 3. 120 grader. Også videre. Plages du med og få di inn mellom hylse og aksling kan du forsiktig banke di litt flatere. Du skal ikke løsne slangeklemmer og presse fett imellom gummislangen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Skal ligge en link her inne ett sted som forklarer hvordan du gjør det ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Skal prøve finne den linken ! Er det pakningen som sitter innerst her ? Hva holder den på plass egentlig ? Ville vel lekket mye om det ikke er noe der ? Kan kansje prøve og kjenne etter med en liten skrutrekker og se om den er myk . Skal pakningen ligge helt ut til kanten når jeg legger ny ? Redigert 7.Juni.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Om eg skal gi mitt bidrag, veiledende eller villedende: Talgpakning inneheld so mykje feitt at den skal ikkje ha ekstra smøring. Skru ut den låseknasten og ta av den mutteren, om båten ligg på sjøen imens gjer ingenting. Legg so inn to runder med talgpakning oppå den som er der og skru mutteren inn til det er nesten tett. skru so litt til, mens båten går, til det lek sånn ca 5 - 15 dråper/minutt. Pass på å ikkje skru for mykje, då går akselen tregt og pakkboksen blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Har alltid kunne snurre lett på aksling med hånden ! Det det er første gang det lekker vann på 4 år. Den blir heller ikke varm. Har troen på att jeg kan få inn ett par ringer til,så skal prøve det. Men jeg må vel ha ut litt av den gamle for og finne str på talgpakning ? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) ................. Men jeg kan åpne slangeklemmene og presse inn litt fett der ? Det eneste du oppnår ved å løsne slangeklemmene mens båten ligger i sjøen er at du kanskje får en god historie å fortelle til dine barnebarn... Inne i gummihylsen skal det kun være sjøvann som kommer inn langs cutless lagerets åpninger. Ikke løsne slangeklemmene når båten er på sjøen. SailorBoy Redigert 7.Juni.2016 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Jeg lufter alltid pakkboksen når båten settes ut ! Dette gjør jeg ved og løsne slangeklemmer og presse en skrutrekker inn. Så skulle nok fint fått pressa fett inn også ! Ingen fare for og synke ! Redigert 7.Juni.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Ser ut som den kan strammes en del da gjengene viser i bak kant mot slange Klemmen bilde i post 9 ser for meg ut til at den runde delen med blank skrue går inn i hylsa i pakkboksen og går ut i dei 4 spora og rundt utvendig igjen vist da var forstlig Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Strammet den godt opp og det lekker som en liten foss nå ! Kan jeg åpne og legge inn 1-2 nye utenpå de gamle ,som midlertidig løsning ? Virker som motor ristingen er det værste for pakkboksen. Finnes det noe jeg kan sette mellom gir og pakkboks,slik att akslingen ikke rister så mye ? Er jeg må opp med båten skal jeg plukke ut de gamle talg pakningene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Skal aldri stramme pakkboksen hardt til, bare en lett tilstramming er nok for at det skal holde tett. Men hos deg er det nok skifting av talgpakninger som må til. Du kan gjøre det på sjøen, men da er du avhengig av at du har klart alt av utstyr før du begynder. Du trenger ikkje å ta ut dei gamle pakningene. Redigert 24.Juni.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Vet jo ikke str på pakningene før jeg har den gamle ute ! Så må nok på land en tur da ! Tenkte jeg kunne prøve og legge 2 utenpå de gamle.Men må jo vite str !? Men hva kan gjøres for og få aksel pakkboks til og riste mindre ? Finnes det noe ledd og sette på ut fra gir ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Men hva kan gjøres for og få aksel pakkboks til og riste mindre ? Finnes det noe ledd og sette på ut fra gir ? Hvis det rister, trur eg at det kan vera greit å sjekka opprettinga på motoren. Løys akselflensen frå giret, og sjå om der er skeivhet. Roter ogso akselen for hånd, og sjå om skeivheten forandrer seg, noko som kan tyda på kast i akselen. eventuelt juster motorfester til motoren treffer akselen uten skeivhet, so bør mykje vera gjort, hvis akselen er rett. Hvis der er kast i akselen - det går an å retta, men eg har akkurat so mykje kunnskap om det, so eg seier at det kan eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) For og sjekke opprettinga ! Skal jeg da bare løsne de på flensen mot giret bare ? Eller de 6 som er på klemflensen(rundt aksling) + låseskruen også ? Redigert 24.Juni.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 bilde ! https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50613/flens.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Du løsner flensen mot gearet ja. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 løysa flensen frå giret, og la den vera fast på akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.